Og det skjedde i de dagerLuk. 2, 1 - 14. Julepreken Av Arthur Fjellheim fra
Haugianeren 1963 En perle der forjettes, så
nøye letes opp, den blanke demant settes,
i gylden krones topp. Man kaster ei en drue blant tørre grener ned, skal jeg min Gud da skue,
i sådan usselhet. Vender
vi våre øyner mot dagens episteltekst hentet fra Hebreerbrevet 1., leser vi
følgende: «Etter at Gud fordum hadde
talt mange ganger og på mange måter til fedrene ved profetene, så har Han i
disse siste dager talt til oss ved Sønnen ...» Ut
fra disse talende ord, og ved å la vårt blikk - vårt indre blikk
- hvile i profetens Hellige bok, kan
vi se at alle prester, profeter og profetinner, ja alle sanne troende i den
gamle pakts tid hadde en hjertelig lengsel etter å oppleve Herrens
fødselsdag. I de Hellige skrifter kunne de lese om denne Guds store
forjettelse til både jøder og hedninger, en
stor glede som skulle vederfares alt folket. Etter forjettelsens perle
kunne de i fryd og hjertens enfold lete i de av Gud Herren gitte skjønne
forbilleder, i Hans taler og
åpenbaringer, ja, ved drømmer og syner. La
oss som lever i dag og som også leter etter den samme perle, gå tilbake til
den brennende tornebusk - som ikke kunne oppbrennes , til patriarken Jakobs drøm om himmelstigen,
til Herrens tabernakel med vitnesbyrdets
ark, nådestolen, skuebrødsbordet, brennofferalteret og se om ikke
julens og Evangeliets perle skjuler seg deri? Ja
- hva skal vi mer si? Bør vi ikke i sannhet si at Jesu ord til
Emmaus-vandrerne gjelder mer oss og vår tid enn disses når Han sier: «I dårer og senhjertede til å tro alt det
som profetene har talt.» Luk. 24, 25. Ja,
hvem trodde det budskap han hørte og for hvem ble Herrens arm åpenbaret? «Se der skal komme en
gjenløser for Sion, og for dem som omvender seg fra overtredelser i Jakob,
sier Herren. Es. 59, 20. Jeg
uverdige, løsrevne tråd på profetens kappe kjenner lyst til å utbryte sammen
med Esaias. «Jeg vil glede meg i
Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. Thi Han har iført meg frelsens
kledebon, i rettferdighetens kappe har Han svøpt meg likesom brudgommen der
setter på seg en hue - prektig som prestens - og likesom bruden der pryder
seg med sine smykker ... Es. 61, 10. Kjære
medforløste - er det ikke usigelig stort for en aldeles uverdig synder å få
lov til å stanse der foran den fattige krybbe, ja, i troen kunne likesom
forsøke å beskue den umåtelige rikdoms skatt og perle som liggere svøpt i
dens usle strå. Det
står skrevet at det var ikke rum for
Ham i herberget, men er det rom for Ham i våre hjertes herberge? Er mitt hjerte - og ditt hjerte - en
krybbe der Han i troens kluter og svøp kan hvile som MIN perle og edelsten? Da
er Han blitt din troes «rare klenodie» og du kjenner en salig sorg over
krybbens høy og strå. Utbryte vil du da med Salomo: «Sort er jeg, dog yndig . . . se ikke på meg at jeg er så sort, at solen har brent meg ... Høys.
1, 5 - 6. Eder er i dag en Frelser
født . . . Åndelig
må Han fødes skal englenes glade budskap bli verdifullt for meg. Det må bli
en Guds nådefødsel - en gave fra Gud. Ikke en nåde kjøpt i den syngende lyds
billigsalg, men en dyrebar nåde født i smerte og bot. La
hyrdenes nattevakt over sin hjord være vårt eksempel til en Åndelig og rett etterfølgelse av Kristus. Alle er
vi hyrder. Alle har vi en hjord som er oss betrodd, alle har vi vår
nattevakt. I
stille stunder, helst under korsets smerte
- i bønn for hjorden, vil Herrens klarhet lyse også for våre hjerter. Når Ordets lys splitter vårt hjertes mørke - forferdes også vi. Men
Gud som kjenner hjertene, og best vet hvor mye vi kan tåle, lengter etter å
kunne si til alle betrengte og nådehungrige: «Eder er i
dag en Frelser født som er Kristus, Herren i Davids stad.» Brødre og søstre
- skjer dette, synger vi av hjertet glade med Brorson: Bort verdens
juleglede, av hvert hus og sinn Hver følge
nå og trede, til barnet Jesus inn Bort syndig
lekestue - vi vil i stallen gå I Betlehem å
skue, vår Jesu hvilevrå. «Ære være
Gud i det høyeste og fred på jorden, i mennesker Hans velbehag.» Amen. |