Det fjerde
bud. Å ære far og mor
Fra Luthers skrift om «De gode gjerninger» Det første bud fra Mose
annen tavle: Du skal hedre din far og mor. Av
dette bud lærer vi at nest etter de tre første buds høye gjerninger finnes
der ikke noen høyere gjerning enn lydighet og tjeneste overfor alle dem som
er satt til å være over oss. Derfor er også ulydighet en større synd enn
mord, utukt, tyveri, bedrag og hva man for øvrig her kan regne opp. For
forskjellen på syndene, hvilken synd som er større enn den annen, kan vi ikke
riktig erkjenne uten etter ordningen i Guds bud, samtidig som det jo også er
forskjell mellom gjerningene innenfor hvert enkelt bud. For hvem vet ikke at
banning er større synd enn vrede, å slå verre enn banning, å slå far og mor
er verre enn å slå et annet menneske. Slik lærer da disse syv bud oss hvordan
vi skal øve oss i gode gjerninger mot menneskene, og først og fremst mot våre
overordnede. Den
første gjerning er denne at vi skal ære vår legemlige far og mor. Denne ære
består ikke bare i å vise den med våre fakter, men i det at man er lydig mot
dem, har deres ord og gjerninger for øye, akter dem høyt og legger stor vekt
på det, lar dem ha rett i det de uttaler, tier stille og finner seg i den
måte som de behandler oss på, når det ikke strider mot de tre første bud.
Dessuten skal man, når de trenger det, forsørge dem med mat, klær og hus. For
Gud har ikke for intet sagt: Du skal ære dem. Han sier ikke: Du skal være
glad i dem, skjønt også det skal man være. Men ære er større enn dårlig
kjærlighet. Og den har med seg frykt som forener seg med kjærligheten og
bringer mennesket til å frykte mer for å krenke dem enn for straffen. Frykt og kjærlighet Likedan
som når vi ærer en helligdom med frykt, og allikevel ikke frykter for den som
for en straff, men heller trenger nærmere frem til den. En slik frykt,
blandet med kjærlighet, er den rette måte å ære på. Den annen frykt som er
helt uten kjærlighet, nærer vi overfor de ting som vi forakte eller frykter
for, slik som man frykter for bøddelen eller straffen. Der er ingen
æresbevisning; for dette er frykt uten kjærlighet, ja frykt med hat og
fiendskap. Om dette har vi et ordspråk av Hieronymus: «Det vi frykter, det
hater vi også». Med denne frykt vil Gud ikke fryktes eller æres, og heller
ikke ha foreldrene æret, men derimot med den førstnevnte frykt, som er
forenet med kjærlighet og tillit. Denne
gjerning synes lett. Men få gir riktig akt på den. For når foreldrene er
riktig fromme og ikke elsker sine barn på kjødelig vis, men som de skal,
formaner og leder dem med ord og gjerninger til å tjene Gud etter de tre
første bud, så blir uavlatelig barnets egenvilje brutt, og det må gjøre, la
være og finne seg i hva dets natur gjerne ville gjøre annerledes. Derved får
barnet anledning til å forakte sine
foreldre, murre mot dem, eller gjøre ennå verre ting. Og kjærligheten og
frykten forsvinner, dersom ikke Guds nåde er attåt. På samme måte, når de
straffer og tukter, som det seg hør og bør, av og til også med urette. Dette
er dog ikke til skade for sjelens salighet; men den onde natur tar imot dette
med uvilje. Foruten
alt dette er noen barn av så ond en art, at de skammer seg over sine foreldre
på grunn av deres fattigdom, mangel på adel, dårlig utseende eller vanære. De
lar seg mer bevege av disse ting enn av Guds høye bud, Han som er over alle
ting, og har gitt dem slike foreldre etter sitt eget råd og velbehag, for å
øve dem og prøve dem i sitt bud. Men
dette er ennå sværere, når barnet igjen får barn. Da vokser kjærligheten dem
imellom; men kjærligheten til foreldrene og hedringen av dem avtar mye. Men
det som blir påbudt og sagt om foreldrene skal også, når foreldrene er døde
eller ikke er tilstede, forståes om dem som står i deres sted, som f. eks.
venner, faddere, gudforeldre, verdslige herrer og åndelige fedre. For ethvert
menneske må styres og være andre mennesker undergitt. Derfor ser vi her hvor
mange gode gjerninger der læres i dette bud, idet hele vårt liv i dette bud
blir underkastet andre mennesker. Herav kommer det at kjærligheten prises så
høyt og all dyd og alle gode gjerninger blir innesluttet i den. Foreldres vanære Der
er ennå en annen vanære for foreldrene. Den er mye farligere og finere enn
denne første, og smykker seg og lar
seg anse som en rett ære. Den består i det, at når barnet har sin egenvilje,
så gir foreldrene av kjødelig kjærlighet etter for den. Snart vil barnet sin
egen ære, snart sin egen lyst; og det er storartet i alle måter; far og mor
liker dette godt, og barnet liker det også godt. Denne
plage er så alminnelig, at man forholdsvis sjelden ser eksempel på den
førstnevnte vanære. Dette kommer alt sammen av at foreldrene er forblindet og
verken kjenner eller ærer Gud etter de første tre bud. Derfor formår de
heller ikke å se barnas feil og hvordan de skal lære og oppdra dem. Og derfor
oppdrar de dem til verdslig ære, lyst og velvære, for at de bare skal kunne
behage menneskene og komme høyt på strå. Dette liker barna, og i dette er de
gjerne lydige uten noen motsigelse. På
denne måte går da Guds bud hemmelig og under et pent skinn fullstendig til grunne. Det blir oppfylt,
det som står skrevet hos profeten Esaias og Jeremias, at barna blir fortærte
av sine egne foreldre. Og de gjør som Manasse, som lot sitt barn brenne og ofre
til guden Molok. Hva er dette annet enn å ofre sitt eget barn til avguden og
brenne det, når foreldrene mer oppdrar sine barn for verden enn for Gud? Når
de lar dem gå hen og brenne opp i verdslig lyst, kjærlighet, glede, gods og
ære, og lar kjærligheten til Gud og den evige gode lyst slukkes ut hos dem? Å
hvor farlig det er å være far og mor, når bare kjød og blod regjerer. For
sannelig, på dette bud beror det helt og holdent om de tre første og de seks
siste bud blir erkjent og holdt. For det er befalt foreldrene å lære barna
disse. Som det heter i Sal. 78, 5 - 6: Han
bød våre foreldre å kunngjøre hans bud for sine barn, for at den kommende
slekt kunne kjenne dem, kunne stå frem og fortelle dem for sine barn. Dette
er også grunnen til at Gud befaler å ære foreldrene, det vil si å elske dem
med frykt. For den kjærlighet vi nå har talt om er uten frykt. Derfor er den
mer vanære enn ære. Se nå om ikke enhver har nok av gode gjerninger å gjøre,
enten han er far eller barn. Men vi blinde lar dette stå hen, og søker ved
siden av disse gode gjerninger mange andre slags gjerninger som ikke er
befalt. |