Om Kristi hellige, sanne legemes høyverdigeSakrament og om broderskapene
Av dr. Martin Luther. For det første: Alterets og
Kristi hellige, sanne legemes hellige sakrament har også tre stykker, som man
må kjenne til. Det første er sakramentet eller tegnet. Det andre er dette
sakraments betydning. Det tredje er troen på begge disse. Slik som jo i
ethvert sakrament må disse tre stykker være til stede. Sakramentet må være
der på en utvortes og synlig måte, i en legemlig form eller skikkelse.
Betydningen må være av indre og åndelig art, i menneskets ånd. Troen må
bringe begge disse sammen til den rette nytte og bruk av sakramentet. For det andre: Sakramentet
eller det ytre tegn består i brødets og vinens form og skikkelse, likesom
dåpen i vannets. Likevel slik at man nyter brødet og vinen ved å spise og
drikke, likesom man nyter dåpens vann ved å senke ned i det eller øse over av
det. For sakramentet eller tegnet må mottas eller bli begjært hvis det skal
bringe noen nytte. Skjønt man nå ikke hver dag gir nattverden under begge
skikkelser til folket, slik som før i tiden, så er det heller ikke nødvendig,
og presteskapet nyter det jo hver dag for folket. Det er nok at folket daglig
begjærer sakramentet, og for tiden tar imot det under én skikkelse, etter som
det blir forordnet og gitt av den kristne kirke. (Dette skrift fra 1519 er
fra Luthers første tid, da han ennå ikke fullt og helt hadde brutt med
Romerkirkens falske nattverdsyn. Johan Huss hadde 100 år før forlangt å få gi
den under begge skikkelser, men han måtte bøte med livet for sin troskap mot
Guds Ord. Det gikk ikke lang tid før også Luther gjorde som Huss, og han
fordømte Romerkirkens nattverdspraksis, det å bare gi brødet. Red. anm.) For det tredje: Men jeg
anser det for å være riktig, at kirken i et alminnelig kirkemøte igjen ville
forordne at man skulle gi alle mennesker nattverden under begge skikkelser,
slik som prestene. Ikke av den grunn at ikke den ene skikkelse skulle være
tilstrekkelig, da likevel troens begjær alene er nok, som Augustin sier:
”Hvortil bereder du buken og tennene? Tro bare, så har du allerede nytt
sakramentet.” Men det ville være
sømmelig og fint at sakramentets skikkelse og form eller tegn ikke ble gitt
stykkevis og bare med den ene del, men helt og holdent. Som jeg sa om dåpen,
at det ville være mer passende å dyppe ned i vannet enn å øse over med det,
for tegnets fullstendighets og fullkommenhets skyld. Især da dette sakrament (nattverden) betyr en hel forening og
udelt samfunn med de hellige (som vi senere skal snakke om). For dette
samfunn blir kun dårlig og ufullstendig betegnet ved bare ett stykke eller én
del av sakramentet. Det er heller ikke så stor fare ved kalken som man tror,
da folket sjelden går til dette sakrament, og særlig fordi Kristus, som vel
har visst om alle fremtidige farer, likevel innsatte nattverden under begge
skikkelser, til bruk for Hans kristne. For det fjerde: Dette
sakraments betydning eller verk er alle helliges samfunn. Derfor kaller man
det også med dets vanlige navn for synaxis eller communio, det vil si
samfunn; og communicare på latin betyr å motta dette samfunn.
Dette kaller vi på tysk ”å gå til alters”; og det kommer av det at Kristus
med alle hellige er ett åndelig legeme.
Likesom
en bys befolkning er ett samfunn og legeme og enhver borger er et lem av den
annen og av hele byen, slik er alle hellige Kristi og kirkens lemmer, og
kirken er en åndelig, evig Guds-stad. Den som blir opptatt i denne stad, han
kalles opptatt i de helliges samfunn, sammensmeltet i Kristi åndelige legeme
og gjort til Hans lem. På den annen side betyr excommunicare å
utelukke fra samfunnet og skille et lem fra dette legeme. Det heter på tysk å
sette i bann, likevel i forskjellig betydning, som jeg vil tale om i den
følgende traktat om bannet. Slik
er det å motta dette sakrament i brød og vin det samme som å motta et fast og
sikkert tegn på dette samfunn og denne inderlige forening med Kristus og alle
hellige. Likedan som om man ville gi en borger et tegn, en håndskrift eller
et eller annet løsen, for at han skulle være viss på at han var en byens
borger og et lem av dette samfunn. Derfor sier Paulus 1 Kor. 10, 17: Fordi
brødet er ett, er vi mange ett legeme; for vi er alle delaktige i det ene
brød. For
det femte: Dette samfunn består i det at alle Kristi og Hans helliges
åndelige goder blir oss meddelt, og på den annen side blir kjærlighet tent av
kjærlighet og forener seg med kjærlighet. For å bli i den tydelige utvortes
lignelse: Det er likedan som når enhver borger i en by får del i denne bys
navn, ære, frihet, handel, skikk og bruk, seder, hjelp, bistand, beskyttelse
og lignende, og på den andre side også i all byens fare, ild, vann, fiende,
død, skade, skatt og liknende. For den som vil være delaktig i de gode ting,
må også ta del i de onde, og gjengjelde kjærlighet med kjærlighet. Her
ser man at den som gjør en borger fortred, han gjør hele byen og alle
borgerne fortred. Den som gjør godt mot en, fortjener gunst og takk av alle
de andre. Slik også i det alminnelige legeme, som Paulus sier i 1 Kor. 12, 25
f., hvor han gir dette sakrament en åndelig forklaring: Lemmene har samme
omsorg for hverandre. Og om ett lem lider, da lider alle lemmene med; og om
ett lem hedres, da gleder alle lemmene seg med. Slik ser vi at hvis noen
har ondt i en fot, ja selv i den minste tå, så ser øyet etter, så griper
fingrene til, så rynker ansiktet seg, og hele kroppen bøyer seg dit, alle har
nok å gjøre med dette lille lem. Likedan pleier man dette godt, så gjør det
alle lemmer godt. Disse
lignelser må man vel merke seg, hvis man vil forstå dette sakrament. For
Skriften bruker dem for de enfoldiges skyld. For
det sjette:
Slik får mennesket i dette sakrament av presten et sikkert tegn fra Gud selv
på dette, at han slik skal være forent og ha alt felles med Kristus og Hans
hellige. Kristi lidelse og liv skal være hans lidelse og liv. Likeså alle de
helliges liv og lidelser. Den som altså gjør dette menneske ondt, han gjør
ondt mot Kristus og alle de hellige. Som Han sier ved profeten (Sak. 2, 12): Den
som rører ved eder, rører ved hans øyenstein. Likedan, den som gjør vel
mot ham, han gjør vel mot Kristus og alle hans hellige, som han sier i
Mat.25, 40: Hva I har gjort mot en av disse mine minste brødre, det har I
gjort mot meg. Likeså må mennesket også la Kristi og alle Hans helliges
byrde og ulykke være hans egen, og være delaktig med dem både i vondt og i
godt. Begge deler vil vi nedenfor betrakte mer utførlig. Fortsettelse
n. Nr. |