Om Kristi
hellige, sanne legemes høyverdige
Sakrament og om BroderskapeneAv M. Luther. 4. del. For det femtende: Han har
innsatt nattverden under disse to skikkelser og ikke under andre, for videre
å vise oss den forening og det samfunn som er til stede i dette sakrament.
For det er ingen mer inderlig, ingen dypere og mer udelelig forening enn
matens forening med den som blir bespist, da jo maten blir forvandlet til en
del av naturen, og blir til et vesen med den som er blitt bespist. Annen
forening, som ved nagler, lim, bånd og lignende, skaper ikke et udelelig
vesen av de ting som blir forent. Slik blir også vi forent med
Kristus i sakramentet, og innforlivet med alle hellige, så at han slik tar
seg av oss, gjør og later for oss, som om Han var hva vi er, og det som
rammer oss, rammer også Ham, og Ham mer enn oss. På den andre side bør vi ta
oss slik av Ham, som om vi var det Han er, likesom det jo også til sist skal
skje at vi blir likedannet med Ham, som Johannes sier (1 Joh. 3, 2): Men
vi vet at når han åpenbares, skal vi
bli ham like, for vi skal se ham som han er. Så dypt og helt er Kristi og alle
helliges samfunn med oss. Slik anfekter våre synder Ham, slik skjermer hans
rettferdighet oss. For foreningen gjør alt felles, så langt at Han helt
utsletter synden i oss og gjør oss like
med seg selv på den ytterste dag. Slik skal også vi bli forent med
våre medmennesker, og de med oss ved den samme kjærlighet. For det sekstende: Foruten
alt dette har Han innsatt nattverden under de to skikkelser, ikke bare og
bart i og for seg. Men Han har gitt sitt sanne, virkelige legeme i brødet og
sitt virkelige, sanne blod i vinen, for å gi oss et fullkomment sakrament
eller tegn. Derfor har Han heller ikke innsatt nattverden bare i èn
skikkelse, men gir særskilt sitt legeme under brødet, og sitt blod under
vinen, for å vise, at ikke bare Hans liv og gode gjerninger, som Han
tilkjennegir ved legemet og har gjort i legemet, men også Hans lidelse og
pine, som Han tilkjennegir ved sitt blod, og som Hans blod er utgytt ved, alt
sammen skal være vårt, og at vi skal dras inn i dette og få nyte og bruke
det. For det syttende: Av alt
dette er det nå klart, at dette hellige sakrament ikke er noe annet enn et
guddommelig tegn, som Kristus blir tilsagt oss i, gitt og tilegnet, til trøst
og styrke for alle som er i angst og bedrøvelse, forfulgt av djevelen,
synden, verden, kjødet og alt ondt. Og å motta sakramentet er ikke noe annet
enn å begjære alt dette og tro fullt og fast at det skjer slik. Her kommer nå det tredje stykke av
sakramentet, det er troen. Av den avhenger sakramentets virkning. Det er
nemlig ikke nok at man vet hva sakramentet er og betyr. Det er ikke nok at du
vet at der er et samfunn, og at våre synd og smerte nådig blir byttet om med
Kristi rettferdighet; men du må også begjære Ham, og fast og sikkert tro at
du har oppnådd dette. Her kjemper djevelen og
naturen aller mest, for at troen bare
ikke skal bli stående. Noen øver sin kunst og spissfindighet, og funderer på
hvor det blir av brødet når det er Kristi legeme, og vinen når den er Hans
blod. Likeså grubler de over hvordan vel den hele Kristus, Hans legeme og
blod, kan være innesluttet i et slikt lite stykke brød og vin. Men det har
ingen betydning om du undersøker dette eller ikke. Det er nok at du vet at
det er et guddommelig tegn, som Kristi legeme og blod i sannhet er til stede
i. For det attende: Her må du
se til at du får øvet og styrket troen. Når du er bedrøvet, eller dine synder
jager deg, så gå til alters, og da slik at du av hjertet begjærer dette
sakrament og dets kraft, og ikke tviler på at det skjer med deg slik som
sakramentet selv gir til kjenne. Det vil si at du er viss på at Kristus trer
hen til deg med all sin dyd, lidelse og nåde, for å leve med deg, gjøre,
late, lide og dø med deg, helt vil være din og ha alle ting felles med deg. Hvis du riktig får denne tro øvet
og styrket, så vil du føle hvilket gledelig, rikt bryllupsmåltid og herlig
liv din Gud har beredt for deg på alteret. Da vil du innse hva det bryllup
betyr hvor Gud slaktet sine okser og sitt gjødde kveg, slik som det står i
Evangeliet (Mat. 22, 2 ff.). Da blir ditt hjerte riktig frigjort og sikkert,
sterkt og modig mot alle fiender. For hvem ville vel frykte for noen ulykke,
når han er viss på at Kristus med
alle de hellige er hos ham, og har alle ting felles med ham, enten det er
ondt eller godt? Således leser vi i Ap. Gj. 2, 46, at Kristi disipler brøt dette
brød, og åt det med stor glede i sine hjerter. Da nå verket er så stort, at våre
små sjeler ikke skulle våge å begjære det, enn si håpe eller vente det, så er
det nødvendig og godt at man går ofte til alters, eller daglig øver og
styrker denne tro i nattverden. Det hele avhenger jo av troen og er innsatt
for troen skyld. For hvis du tviler på det, viser du Gud den største
ringeakt, og akter Ham for en troløs løgner. Og kan du ikke tro, så be om
troen. For det nittende: Se
dernest til at du hengir deg til å være i samfunn med enhver, og ikke
avsondre deg fra noen i hat eller
vrede. For dette samfunnets, kjærlighetens og enighetens sakrament kan ikke
tåle splid og uenighet. Du må la de andres skrøpeligheter og behov gå deg til
hjertet, som om de var dine egne, og du må tilby dem dine krefter, som om de
var deres egne; slik som Kristus gjør mot deg i sakramentet. Dette er å bli
forvandlet i hinannen ved kjærlighet, bli ett brød og én drikk av mange
stykker, forlate sin egen skikkelse og anta én felles for alle. Av dette kommer det, at baktalere,
dømmesyke mennesker og de som forakter andre, må få døden ved å motta
sakramentet. Som Paulus skriver i 1 Kor. 11, 29. For de gjør ikke det mot sin
neste som de selv søker hos Kristus, og som sakramentet viser oss. De unner
ikke sine medmennesker noe godt, har ingen medfølelse med dem, tar seg ikke
av dem, slik som de dog selv vil at Kristus skal ta seg av dem. Dertil faller
de i blindhet, så de ikke vet å utrette noe mer i dette sakrament, enn når de
frykter og ærer den nærværende Kristus med sine små bønner og sin andakt. Når
dette er gjort, så mener de at de har utrettet tilstrekkelig. Men Kristus har
likevel gitt sitt legeme, for at vi skal øve oss i sakramentets virkning,
samfunnet og den gjensidige kjærlighet.
Forts. n. nr. |