Evangeliet
på andre søndag etter påske Fra Hans Nilsen Hauges Postille Joh. 10, 11 – 16. Jeg
er den gode hyrde; den gode hyrde setter sitt liv til for fårene. Men den som
er leiesvenn og ikke hyrde, som ikke selv eier fårene, han ser ulven komme,
og forlater fårene og flyr, og ulven røver dem og adspreder fårene. Men
leiesvennen flyr; for han er en leiesvenn og har ikke omsorg for fårene. Jeg
er den gode hyrde, og jeg kjenner mine og kjennes av mine, likesom Faderen
kjenner meg, kjenner jeg også Faderen; og jeg setter mitt liv til for fårene.
Og jeg har andre får, som ikke er av denne sti; dem bør det meg også å føre,
og de skal høre min røst, og det skal bli én hjord, én hyrde. Jeg
vil gi dere hyrder etter mitt hjerte, og de skal føde dere med kunnskap og
forstand, sier Herren. Jer. 3, 15. Dette er Guds løfter og nådeløfter som Han
har oppfylt og vil atter oppfylle til fullkommenhet ved sin Ånd og utvalgte
tro hyrder, som skal føde eller lede Hans får til vannkilder, Es. 49, vil
gjøre alle sine berg til veier så de skal ikke verken hungre eller tørste,
men Han skal føre dem til de levende vannkilder, Åp.
7, 17. At Jesus var slik en tro Hyrde, det beviser Han især i gjerning så vel
som i Ord, og derfor sier i vårt dags Evangelium: Jeg er den gode hyrde; og
så gir Han bevis på at han er det, og sier: den gode hyrde setter sitt liv
til for fårene. Men den som er leiesvenn og ikke hyrde, som ikke selv eier
fårene, han ser ulven komme, og forlater fårene og flyr, og ulven røver dem
og adspreder fårene. Men leiesvennen flyr; for han er en leiesvenn og har
ikke omsorg for fårene. Om
vi nå er en god hyrde eller vi er leiesvenn, det kan vi speile oss i Jesu Ord
og gjerninger. Å tale om de hyrder som det nå en tid har vært nok av i
verden, og som har latt seg leie og preke når de kunne få god betaling og bli
æret og opphøyet, det var vel nyttig for de arme fårs skyld, som blir så
elendig ødelagt ved deres bedrageri under fåreskinn, da de er tyver og
røvere. Joh. 10, 1. Iblant mange andre steder i Skriften kan vi især lese om
dem, hva Herrens Ånd sier ved profeten Esek. i 13. og 34. kp., der taler han
om at de føder seg selv, eter det fete, klær seg med ullen, forviller, ja
dreper fårene eller de enfoldige, vankundige mennesker. Disse trekker de gods
og penger av, som er ullen, og når de får det så priser de dem salige og
trøster dem i synden, gjør dem sikre og hovmodige, tar bort trøsten, så de
blir myrdet. For om slike sier Herren: Fortapte får er mitt folk. Deres
hyrder hadde ført dem vill, til fjellene hadde de drevet dem bort. Fra fjell
til haug gikk de, de glemte sitt hvilested. Alle som traff dem, fortæret dem.
Og deres fiender sa: Vi skal ikke bøte for det - for de har jo syndet mot
Herren, rettferdighetens bolig, og mot sine fedres håp, Herren. Jer. 50,
6 – 7. Det
vil si: at de falske lærere forfører tilhørerne fra å vandre på berget eller
leve etter Guds Ord, eller å søke deres leie i fåreflokken
med en sann ydmykhet. De fører dem på høydene eller til å opphøye seg, slik
at de grove ondskapsfulle fiender av Kristi lære, som finner at disse
bekjenner seg til Kristus og er av Hans hellige samfunn, de kan spotte,
forfølge ja drepe slike, og likevel påstå at de ikke gjør synd, fordi de ser
deres gjerninger ikke er gode, da de synder, så selv om de bor i rettferdighetens
bolig, så gjør de likevel urett i rettvishetens land, Es. 26, 10. For disses
skyld blir Guds navn spottet iblant hedningene, hvilket alt i denne tid så
vel av menighetene som især de kjødelige læreres gjerninger, som beviser det
så mye, så det behøves bare få ord til å minne enhver om det. For
da noen ikke engang er leiesvenn, som er gått til embete for å vokte sjelene,
men en ulv, som med sin glupende munn og grådige begjær trakter bare etter å
myrde dem som har Åndens liv og vil oppsluke deres eiendommer. Andre kan
likevel lignes med dem, som Kristus sier, som er leiesvenner og er kommet til
embete for å vokte og røve fårene, når de kan bli betalte for det. Disse gjør
vel, så lenge deres gods og ære ikke tar skade, ja livet især er i god
behold. Men skulle de komme i noen fare for disse
ting av ulven eller djevelen med sine onde redskaper, når disse søker å
forføre, forville, røve og drepe fårene da går slik en leiesvenn i skjul
eller unnflyr, for han har ingen kjærlighets omsorg for at det skal bli røvet
fra ham, og om han enn hadde det, så har han likevel ingen makt eller forsett
å iaktta dem når faren kommer. For han kan ikke tåle å lide skade på sitt
eget gods, ære og liv, som han trakter etter og har bare latt seg leie for å
få sitt skattkammer her. Slik en hyrde var ikke Jesus, ikke heller må vi være
disse lik. Men som Han sier: Jeg setter mitt liv til for fårene; slik en
troskap utfordres av en tro hyrde og Jesu etterfølger, som er av Den Hellige
Ånd innsatt til hyrde, Ap. Gj. 20, 28 og ikke har
noe kjødelig kall, Heb. 5, 4, men åndelig. Av
Kristi kjærlighet frivillig tjene, som Paulus, som
ikke aktet sitt liv dyrebart. Ap. Gj. 20, 24. I
dette kan der vel også bli en avvei ved uforsiktighet i unyttig tid mot Guds
vilje, ved formastelse eller stridighet kaste seg selv i den fare, som Herren
ville vi skulle unngå. Dette kan også kreves av uforstandige sjeler, ja især
av djevelens barn, som søker på alle måter å forderve både ved å lokke og ved
trussel. Snart vil de forskrekke oss til å rømme fra den tid som vi skulle gå
imot og stride, og atter vil vi skal bli og fanges
eller rives av ulven, når det var en tid man kunne unngått. Eksempel
har vi da i Jesus. Han unnvek da ikke for sin egen del eller fryktet for å
miste noen ting, men når det ikke angikk sin Faders ære at de led, eller at
Hans troende ikke tapte noe ved det, i det de kunne bli forførte og så at Han
hadde mer å utrette til det å befordre det gode. Da unnvek Han mange ganger,
som vi ser da de førte Ham på berget og ville slå
Ham i hjel, Luk. 4, 29, likeså i tempelet da de ville steine Ham og Han
skjulte seg, Joh. 8, 59. Ja da disiplene ville ha Ham med seg til høytiden,
så sier Han: Verden kan ikke hate eder; men meg hater den fordi jeg vitner
om den at deres gjerninger er onde. Gå I opp til denne høytid! 7, 7 – 8.
Paulus lot seg fire utfor muren for å unnslippe; Ap. Gj.
9, 25, som også Kristus sier: Når de forfølger eder fra en by, da fly til
en annen. Mat. 10. Med mange flere eks. som vi har på dette. Men
dette må da en tro hyrde prøve seg selv og prøves på av andre, om han
unnviker eller flyr av frykt for å lide, og trakter etter å bli frelst selv,
og har ingen omsorg og kjærlighet til fårene, eller akter på om Guds ære
fornærmes, og har ikke noe ønske om å forsvare den. Eller om han unnviker når
enten fårene er vel fødde og har fått visdom og kraft til å stå imot ulven,
og dertil kan om en er oppslukt ikke redde dem, men ved å unnvike kan bringe
mer til deres styrke. Ser seg i stand til videre og mer å få bekjent Guds
navn og forsvare Hans ære, som kan skje bedre et annet sted, ved ord og
gjerninger å forfremme nestens oppbyggelse. Dette er hans omsorg å bringe
videre. Det har ikke en leiesvenn. Jesus
sier atter: Jeg er den gode hyrde, og jeg kjenner mine og kjennes av mine,
likesom Faderen kjenner meg, kjenner jeg også Faderen, og jeg setter mitt liv
til for fårene. De kjennetegn som Jesus her taler om, å kjennes av sine
og å kjenne sine, likesom Faderen kjenner Ham, det er og noe som Guds barn
har mellom hverandre av Ånden og etter Ordets vitnesbyrd. At de kan kjenne
hverandre straks ved første sammenkomst på deres åndelige tale, saktmodige og
ydmyke vesen, sedelige, enfoldige og troskyldige tale, som i tillegg er
overstrødd med salt, Kol. 4, 6, eller Guds Ord, så de følger dem nøye. For en
Kristi hyrde kjenner vel sine, og de kjennes av Ham igjen. Jesus
sier videre: Og jeg har andre får, som ikke er av denne sti; dem bør det
meg også å føre, og de skal høre min røst, og det skal bli én hjord, én
hyrde. Om disse ord er atskillige meninger, som vi ikke vil tale om, men
gå til grunnen. Ordene kan da vel utlegges på jødene og hedningene, at de
andre får, som ikke var av den sti, eller slekt, dem skal også føres hit til
den kristelige religion, og Guds kunnskap i liv og kraft, som skjedde ved
Jesu preken, og især sine apostler, ja skjer daglig ved Hans tjenere, så alle
de som hører Kristi Ord, Ånd, eller levende røst, de føres hit til Ham i den
kristelige kirkes samfunn. Men dette er den ypperste utleggelse for oss, når
vi vil rette oss etter det, nemlig: at Jesus hadde kalt en del får, eller
enfoldige mennesker inn i sin fåresti, som Han gav
føde av sitt salige livets Ord, dette besto ikke av det jødiske navn eller
kall. For mengden av dem var gjenstridige og utspekulerte i all ondskap,
derfor sier Han til dem: I er ikke av mine får. Joh. 10, 26. Men
derimot finnes der enfoldige og oppriktige sjeler, som likevel ikke har hørt
Kristi røst eller lære, dem bør det å forkynnes, for at de kan bli opplærte
etter Jesu Evangelium, som Herren vil ha forkynt over hele verden, som og den
føler som drives av Hans Ånd, og at alle skal bli en hjord, det er: ha ett
sinn etter Jesus Kristus, og være Hans kjære får, som villig følger Hans
lokkende røst, og holder seg til Hans bud og befalinger, var villig og lydig
til å gå dit Han ville sende dem, så førte Han dem og visst på gode
gressganger. Dette
er Herrens løfter, at Han vil gjøre i sine siste dager, at Han vil redde sine
får fra ulven, som vi før har sagt. Nå går det ved Jesu Ånd ut tro hyrder som
har Jesu sinn, som har så stor omsorg for fårene, at de vil sette sitt liv
til, når de kunne redde fårene ved det og utbre Guds ære, de er etter Herrens
kjærlige hjerte og får av Gud visst kraft og rikelig velsignelse til å føde
fårene med kunnskap og forstand av Guds Ord som leder dem på salighetens vei,
og forener dem i Kristus, samme hva sted, slekt, eller nasjon de kommer, så
blir de likevel en hjord og hvor mange hyrder vi enn er, så blir vi likevel
alle som en i Jesu sinn. Amen. Bønn. Trofaste Hyrde! Herre Jesus
Kristus, du var den du gav deg ut for, og svarte til dine Ord med dine
gjerninger, ja gi til kjenne av din levende kraft, saktmodige ydmyke røst,
din troskap, omsorg og kjærlighet for de arme får, at du vil redde dem, av
dette kan de og kjenne deg, så vel som alle de der er utsendte av din Fader
og drives av Hans Ånd. Gi du oss nåde og kraft, å være iblant dine tro
hyrders tall, å følge ditt eksempel i troskap og sannhet, så vi ikke skulle
være lik eller med leiesvennene å fly når faren kommer, og det gjelder å
forsvare dine får eller ditt navns bekjennelse. Bøy du oss alltid under deg,
og la din kraft, visdom og forstand tilta i oss, så vi kunne samle mange
sjeler til din fåresti. Hindre Satans list som da
vil snike seg inn med splid og misforståelse, for å få oss atskilte. Bind du
våre hjerter fast til å bli ett i deg, så din Ånds røst alltid måt høres i
våre hjerter, og vi blir en stor forsamlet hjord, som kunne samles inn i ditt
rike. Dette ber vi deg inderlig om. Amen. |