Evangeliet
på Fastelavns søndag Fra Hans Nielsen Hauges postille. Mat.
3, 13 – 17. Da kom Jesus fra Galilea
til Jordan til Johannes for å bli døpt av ham. Men Johannes ville holde ham
fra det, og sa: Jeg trenger å bli døpt av deg, og du kommer til meg? Men
Jesus svarte og sa til ham: La det nå skje! For således bør det oss å
fullbyrde all rettferdighet. Da lot han det skje. Og da Jesus var døpt, steg
han straks opp av vannet, og se, himmelen åpnet seg for ham, og han så Guds
Ånd fare ned som en due og komme over ham. Og se, der kom en røst fra himlene
som sa: Denne er min sønn, den elskelige, i hvem jeg har velbehag. Som det var det høyeste bevis på Jesu kjærlighet at han elsket oss så
høyt, i det at Han døde for oss mens vi ennå var syndere. Rom. 5, 6. Så var
det og en dyp ydmykhet med høy aktelse å ta i akt alle de befalinger, og Han
oppfylte selv i lydighet det som han befalte andre. Av dette skulle vi lære:
at verdens herrer kan nok ordinere og de kjødelige prester kan vel gi seg ut
for evangeliske lærere. De vet vel å befale andre og å legge store byrder på
menneskene, men de rører dem ikke med en finger selv. Mat. 23, 4. La oss da ikke bli lik dem, men la oss ligne vår Frelser, Ham som vi
før har lest om, ble både omskåret og lagt under Loven for å gjøre oss frie,
så Han som selv var ren og hellig, lot seg likevel døpe, ikke for å rense seg
selv ved dette, men ved å vise sin lydighets eksempel og fullbyrde all
rettferdighet. For således leser vi i vårt dags Evangelium: At Jesus kom til
Johannes og ble døpt av ham, men Johannes talte ham fra det og sa: Jeg
trenger til å bli døpt av deg, og du kommer til meg? Men Jesus svarte og sa
til ham: La det nå skje! For således bør det oss å fullbyrde all
rettferdighet. Da lot han det skje. Dette var vel beundringsverdig og kunne synes ille om, at den lydige
og ringe i seg selv, og en tjener, døperen Johannes, ville hindre Jesu
begjæring. Men det var mer til å beundre og herligere at Jesus ville la seg
døpe. Johannes kjente seg uverdig til dette. For det er kjød og blod eller
menneskets høye ånd imot å ydmyke seg og kjenne seg uverdig til å gjøre store
gjerninger. Jesus var villig og lydig, som før sagt, oppfylte de gamle Bud og
gikk selv foran i de gjerninger som Han ville befale andre å gjøre, å
fullbyrdet først selv. Johannes kjente at det var nødvendig for seg å bli
døpt av Jesus, men Jesus svarte: La det nå skje! Men vi er kommet til
verden for å fullbyrde all rettferdighet med hverandre. For ditt embete er å
døde, som du av min Faders hånd er sendt til å gjøre og berede vei for meg,
vise den utvortes dåp til omvendelse og renselse. Dette betyr at jeg med min
døds kraft skal fullbyrde til sjelens renselse av det vann som går ut fra min
side. For den Ånds ild du døper med er som en naging i samvittigheten og
syndenes overbevisning om Guds rettferdige dom, som ikke kan slukkes ut uten
ved det vann og blod som skal renne fra min side. Evangelisten sier: Og da Jesus var døpt, steg han straks opp av
vannet, og se, himlene åpnet seg for ham, og han så Guds Ånd fare ned som en
due og komme over ham. Og se, der kom en røst fra himlene som sa: Denne er
min sønn, den elskelige, i hvem jeg har velbehag. Da mange nå iblant
kristendommen nekter denne Faderens erklæring at Kristus var Guds åndelige
Sønn, og faller fra Skriften i det som deres kjødelige fornuft ikke kan
forstå eller få krenket. De tror Ham da som en stor profet og menneskenes
lærer og har benyttet disse ord på en forvent måte, at Han er Menneskesønnen,
som Han selv kaller seg, Mark. 9, 31. Dette har jeg før forklart i Evangeliet
på sjette søndag etter hellige tre kongers dag, at Han gjorde det fordi Han
skulle fødes eller åndelig unnfanges og avles i det menneskelige liv, som er
overnaturlig, og kan ikke fullkomment tolkes eller forklares med ord, og
slett ikke begripes av fornuften eller naturlig forstand. De som nå ikke tror
Jesus Kristus for Guds Sønn, kan da ikke komme av sin syndestand og bli
gjenløst til det evige liv, altså bli forskutte, dette kan alle fritenkere
vente seg. Vi kjenner dem på fruktene, som jeg har sagt i epistelen. La oss
derfor ta all tanke til fange under Kristi lydighet, 2 Kor. 10, 5. Se på ham
og tro Ordet likesom i enfoldighet, da vil Herren opplyse oss med sin visdom
og med klarhetens lys selv forklare Sønnen i våre hjerter. For Den Hellige
Ånd, som for ned i en dues skikkelse, Han vil visst opplyse enhver som er
enfoldig som duen. Den som tror Kristi Ord og følger Hans lære i en sann
fornektelse, han blir døpt og med Kristus får både Faderen og Den Hellige
Ånd. For der ved Jesu dåp var de andre to guddommelige Ånder til stede og gav
sitt vitnesbyrd at Faderen elsket sin Sønn. Det var fordi Han var ringe og
lydig i tjeneste. Derfor forringet den allmektige Fader seg til å opphøye Ham
og erklære Kristus for sin Sønn, og Den Hellige Ånds visdom åpenbarte seg i
den enfoldige dues lignelse. La oss derfor lære både av Johannes og Jesus å
være hverandre underdanige i gudsfrykt og så å fyllbyrde all rettferdighet,
som består i guddommelig makt, der i kjærlighet ydmyke seg til den ringeste
tjener i enfoldighet, så de ikke vet å legge ære til seg selv. Som nå Jesus
den Høyestes Guds Sønn kom til Johannes, dette bøyde ham enda mer til
ydmykhet og uverdighet, så og vi, så om noen av oss er fornemme og mye aktet
i det legemlige, eller er høyt begavet med åndelige gaver, så vi da særskilt
med vårt eksempel er rett ydmyke, kjærlige, omgjengelige, tjenestevillige og
nøye tar i akt alle plikter som vi skal gjøre, så vi i all kristelig
rettsindighet beviser oss som Guds tjenere og barn i alle deler. Det må bøye
så mye dess mer de ringe til å ydmyke seg, og da oppnår vi fullkommenhetens
mål. Amen. Bønn. Å Jesus! Alle ting tok du i akt for å bevise din lydighet så som du
var. Ja, du beviste både ved lære og liv hva vi skulle gjøre og handle, og
dertil å få kraft. Du gav ditt liv for oss, for at vi skulle avstå fra all
urettferdighet og bli levende i en sann kjærlighet, med ydmyk tjeneste å
bevise vår neste. Akk! Lær du oss rett kraftig ved din Ånd å rope et sønnlig:
Abba Fader! Og så gi akt på din røst, hva du befaler oss, så vi kunne følge
deg på grunn av din lydighet som vi vil motta. For da blir vi delaktige i din
herlighets forklarelse. Ja, la den lyd høres i våre hjerter, at din Fader er
vår Fader og vi dine brødre og Hans barn, fordi vi elsker og holder dine
befalinger. Da arver vi med deg det evige liv. Amen. |