Om selvprøve og syndsbekjennelse Av Madam Guion. Selvprøve skulle alltid komme foran
syndsbekjennelser og dens natur og måte skulle tilsvare sjelens tilstand. Hva
de sjeler har å gjøre som, er kommet til den tilstand vi nå behandler, er å
legge deres sjel åpen for Gud, som ikke vil unnlate å opplyse dem, og gjøre
dem i stand til å se deres feils beskaffenhet. Denne prøve skal foretas i
fred og ro, for det avhenger av prøve med, hvor mange av våre begåtte synder
vi får vite om. Når vi undersøker med tvingende makt, i vår egen anstrengelses
kraft, blir vi lett bedratte av egenkjærligheten. Vi tror det onde å være
godt og det gode ondt. (Es. 5. 20). Men når vi ligger fullt utstrakt for
rettferdighetens sol, da gjør Hans guddommelige stråler at de minste ting
blir syndige. Herav følger at vi må forsake oss selv og helt overlate vår sjel i Guds hender, så vel i selvprøve som
ved syndserkjennelse. Når sjelen har nådd til nevnte slags
bønn, blir enhver feil irettesatt. Irettesettelsen kommer øyeblikkelig fra
noe som brenner i dens indre. Således er Guds prøve, som ikke tillater noe
ondt å være skjult og under denne Hans rensende innflytelse har sjelen intet
annet å gjøre enn i hengivenhet å vende seg til sin Dommer, og med
saktmodighet bære den smerte og tilrettevisning som Han tildeler. Han blir
sjelens uopphørlige vokter. Den kan ikke nå lenger holde prøve av seg selv,
og hvis den er trofast i sin oppgivelse av dette, vil erfaring overbevise
sjelen om, at den blir tusen ganger bedre prøvet av
Hans guddommelige lys enn av den mest virksomme og anstrengende selvprøve. De som betreder disse veier, skulle
underrettes om en ting angående deres. syndsbekjennelse, i hvilken de er
tilbøyelig til å feile. Når de skal til å bekjenne sin synd finner de, i
stedet for den anger og sønderknusthet som de var
vandt til å kjenne, at kjærlighet og ro så skjønt kommer og tar deres sjel i
besittelse. De som ikke er ordentlig undervist om dette er tilbøyelig til å
trekke seg tilbake fra denne kjensel, for igjen å kjenne seg angrende, fordi
de har hørt og det med rette, at anger er påkrevet. Men de er ikke oppmerksom
på at de derved mister den største sønderknusthet,
som bevirkes ved denne umiddelbare kjærlighet, og langt, langt overskrider
hvilken som helst virkning frembrakt av selvanstrengelse. Denne kjærlighet innbefatter
de andre handlinger i seg selv, som i hovedhandling i langt større
fullkommenhet enn om de ble skjelnet fra hinannen og således vekslet i sine
følelser. Vær derfor ikke bekymret for andre ting når Gud handler så herlig i
deg og for deg. Å hate synden på denne måte, ei å hate
den som Gud gjør det. Den reneste kjærlighet, er den som kommer fram ved Hans
umiddelbare behandling av sjelen og hvorfor skulle denne da være så ivrig for
å gjøre noe? La den bli i den tilstand Gud anviser den, overensstemmende med
formaningen: ”Sett din tillit til Gud, forbli i stillhet, hvor Han har satt
deg” (Sir.11, 21). Sjelen vil også bli forundret ved å finne
det vanskelig å kalle frem sine feil i erindringen. Dette skulle likevel ikke
forårsake noen uro, først fordi denne forglemmelse av våre feil for en del er
bevis for vår renselse fra dem og i den tilstand sjelen nå er, er det beste,
for det annet fordi Gud ikke vil unnlate å gjøre oss bevisst om våre største
feil, når vi skal bekjenne dem. For da undersøker Han selv, og sjelen vil
kjenne at prøven blir mere fullkomment fullbyrdet, enn den på noen måte kunne
ha blitt ved den beste anvendelse av dens egne anstrengelser. Denne
undervisning vil likevel slett ikke passe for de foregående grader, mens
sjelen ennå er i sin selvvirkende tilstand. Da er det riktig og nødvendig at
den i alt bruker den største flid, i forhold til den frengang
den har gjort. Det er de som er kommet til den mere fremskredne tilstand, som
jeg ville formane til å følge denne veiledning, at de aldri skal forandre
deres eneste, enkle sysselsettelse, ikke en gang når de skal delta i
nattverden. De skulle forbli i stillhet og tiltale Gud å handle fritt, uten
begrensning. Hvem skulle bedre kunne motta Kristi legeme og blod, enn den i
hvem Den Hellige Ånd bor.
Innsendt av Ole Ingvar Hodnefjell. Guds Ord min rosenhave er Tone: Se solens skjønne lys og prakt! Guds Ord min rosenhave er, mitt liv og
salig eie. Deri jeg som i speilet ser, mitt hele
levnets veie. Jeg ofte rystes ved, min synds
mangfoldighet Som kryster hjerte sjel og sinn dog drister seg
til himlen inn. Guds Ord det sverd mitt hjerte vet, vil
kløyve sønderslite. Se det går ei til helved
ned, men opp til himmerike. Da blir det sure søtt, og alt det hårde
bløtt. Hans Ånd bereder seg i meg. Sin bolig, og en troens vei. Guds Ord det dufter som ett bedd, med
skjønne roser mange. Som plantet er ved elvens bredd, og
deilige de prange. Gud gi jeg og må
se, dets renhet hvit som sne. Og daglig hente
derav kraft og styrke i dens
edle saft. Guds Ord er meg en legedom, mot synd og
sorg og smerte. Som lutrer, renser, kaster om, og virker
i mitt hjerte. En ny og ukjent glød, som demper all min
nød. Har gjennomtrengt mitt sinn og sans Ved troens under, lys og glans. Den 25. februar 1965. Arthur S. Fjellheim |