De tolv ganger tolv tusen beseglede

og deres tolv kjennetegn

Åp. 7. kp; 14, 1 – 5; 15, 2

Av. N. P. Wetterlund.

                                                     .

            Det er to skarer apostelen ser, en stor skare, som ingen kunne telle – den står innfor Guds trone i herligheten; og en mindre skare – det er den stridende forsamling her på jorden, det åndelige Israel, den hellige gjenlevende. Vi ser at denne skare til alle tider er en liten skare, men vi hører også at det er en opptalt skare. Gud har talt dem opp hver og en, ingen av dem er glemt innfor Ham, Han har vernet om hver enkelt iblant dem. Det sies om medlemmene i denne skare, att:

1.      De er beseglede.

Hva er det for et tegn og innsegl som de er forseglet med? Det er korsets tegn. Det er Kristi kors de bærer i sin sjel. Men å være forseglet med korsets tegn det betyr egoismens død og kjærlighetens liv. Se på et dødt menneske! Legg millioner fremfor det, ja, legg dem i dets hånd; det rører ikke en finger, endrer ikke en mine, for det er dødt. Så er en kristen død for egoismen, død for verden og lever bare i kjærlighetens kraft. Si ikke: Dette er for høyt, det er umulig! Ja, berodde det på menneskeforstand da var det forvisst umulig, men det beror på Guds kunnskap, og for Gud er ikke noe umulig. Og så må du tenke over, når du kjenner, hvor mye som ennå mangler deg i dette stykke, at tegningen ikke er fullført, den pågår ennå. Slepp bare til deg selv, og lat korsets tegn alt dypere inntrykkes i din sjel.

2. De er i den store bedrøvelsen.  

Jesus kaller dem i bergprekenen for de bedrøvede. Men det er en underlig bedrøvelse. For Paulus sier, at de er bedrøvet og likevel glade, for deres bedrøvelse er timelig og lett, men herligheten evig og overvettes. Derfor er de glade i håpet. Og er det noen dag i ditt liv da du er helt gjennom bedrøvet, så er den dag en tapt dag, og du måtte be om tilgivelse for den som for en synd.

Det tredje kjennetegn er:

3. Renselsen i blodet.

Det er her ikke spørsmål om den en gang skjedde renselsen i selve fødtselsstunden, men om den renselse, som daglig og stadig kommer en kristen til del, den som Johannes taler om då han sier just om dem som ”vandrer i lyset”, att ”Jesu Kristi Guds Sønns blod renser dem fra alle synder.” Den som er født på ny, han gjør ikke synd. Ingen synd kan han begå med vett og vilje uten å miste den nye fødsels nåde. Men han har ennå synd. Synden henger ved ham og gjør ham uren, og derfor trenger han uavlatelig denne himmelske, usigelige herlige renselse, som renser hans klær hvite. Og i og gjennom denne renselse blir han så liten, så liten, så helt avhengig av Jesu blod og nåde. Ve den som begynner å tro seg å kunne unnvære denne renselse, som ikke til stadighet står under det rensende blods flom! Han vokser snart stor og sterk og mister livet.

4. Hunger og tørst.

Dette er det fjerde kjennetegnet. En Jesu disippel hungrer alltid. Når han ennå står i den trange porten og Herren på prøve lar ham smake nådens sødme, å, hvor han hungrer og tørster etter å nyte dette fult ut, og hvor han ber: ”Herre gi meg fullheten av din nåde! Så kommer hans pinse, og Ånden inngytes i hans sjel, og han mettes, men bare for å begynne å hungre på nytt. For her vandrer han i troen men ikke i beskuelsen, og når han i bønnen kommer inn i den himmelske verden, så kommer han likevel bare så som opp til en kant, over denne får han se en skimt av himmelen, men han er ennå ikke der. Å, denne himmelske verden, en eneste times forsmak av den oppveier alle jordens gleder! Det gis hellige Guds menn, som har smakt denne sødme, så at de måtte be Herren om å ta den bort fra dem, for de kjente at den ville sprenge det jordiske karet, og gjøre dem udugelige for denne verden. (Se ”Troens Speil” av E. Pontoppidan! Red. anm.) Skulle vi ikke da hungre og tørste etter dette! Vi ser av Åp. 6, 9 – 11, at det gis hunger og tørst også i det paradisiske dødsriket, der martyrenes sjeler hungrer etter Guds herlighet og rettferdighets fulle seier. Først innfor Guds trone heter det: ”De skulle ikke mer hungre eller tørste.” Der er evig metthet. Men ve de sjeler, som her er mette, fornøyde og tilfreds og ikke kjenner noe av denne salige hunger og tørst. De har alt fått ut sin del.

                                                                                                  Forts. n. nr.