Til prester og lærere Av
Madam Guion. Hvis
alle som arbeidet for sjelers omvendelse, straks ville føre dem inn i et
bønneliv og dermed til et indre liv og gjøre det til hovedmål å vinne og råde
over hjertet, ville det sikkert følge utallige så vel som vedvarende
omvendelser. På den motsatte side, vil bare få og flyktige frukter komme med
det arbeidet, som er begrenset til det ytre, som å pålegge den omvendte med
en mengde forskrifter for ytre handlinger, i stedet for å overlate sjelen til
Kristus ved å bringe hjertet til å beskjeftige seg med Ham. Hvis
prestene var omhyggelige med slik å undervise sine menighetslemmer,
så kunne hyrdene når de voktet sine hjorder, og bonden ved plogen,
opprettholde en velsignet samtale med sin Gud, og dagarbeideren ville, mens
han utmattet sitt ytre menneske med arbeide, bli kraftig fornyet i sitt
indre, og all slags onde ville innen kort tid svinne bort og ethvert
menighetslem bli en sann etterfølger av den gode Hyrde. Å,
når bare hjertet en gang er vunnet, hvor lett blir ikke da alt det øvrige
rettet! Derfor er det også at Gud frem for alt krever hjertet. Det er bare
erobringen av hjertet som kan utrydde de fryktelige synder som er så
fremherskende, som: Drukkenskap, sverging, utukt,
fiendskap og tyveri. Jesus Kristus ville bli den universale og fredelige
hersker, og menighetens utseende ville bli helt fornyet. Det
indre livs forfall er uten tvil kilden til de forskjellige feil som er
oppstått i menigheten. Alt det feilaktige ville hurtig bli undergravet og
falle overende, hvis det indre liv ble ivaretatt. Feilene er på den måten
skadelige for sjelen, at de tjener til å svekke troen og avholde den fra
bønn. I stedet for å innlate oss på unyttige diskusjoner med våre brødre som
har tatt feil av veien, kunne vi ganske enkelt lære dem å tro og be flittig
og vi skulle slik føre dem tilbake til Gud. Å,
hvilket uutsigelig tap som menneskene lir ved forsømmelse av det indre liv!
Hvor fryktelig må ikke oppgjørets dag bli for dem som er betrodd omsorgen for
sjeler når de ikke har sett og delt ut denne skjulte skatt til deres hjord. Noen
unnskylder seg med å si, at denne vei er farlig, idet de klager over
enfoldige sjelers udugelighet til å fatte åndelige ting. Men sannhetens ord
bekrefter det motsatte: Herren elsker dem som vandrer i enfoldighet, Ord. 12,
22. Hvor er faren ved å vandre på den eneste sanne vei som er Jesus Kristus?
Ved å overgi oss til Ham, og stadig feste vårt øye på Ham, ha all vår tillit
til Hans nåde, og trakte med hele vår sjels styrke etter Hans rene
kjærlighet? Det
er langt fra at de enfoldige ikke skulle være i stand til å oppnå denne
fullkommengjørelse, at de nettopp særlig antas til og er skikket for å oppnå
dette, på grunn av deres lærevillighet, uskyldighet og ydmykhet, og da de
ikke er vant til å resonnere, er de mindre beskjeftiget med spekulasjoner,
holder mindre fast på sine egne meninger. Nettopp på grunn av deres mangel på
lærdom, underkaster de seg lettere Den Hellige Ånds undervisning. Andre
derimot, som er forblindet ved selvtilfredshet og bundet av fordommer, de
gjør motstand mot nådens arbeid på sjelen. Det
er sagt i Skriften at Gud gir de enfoldige forståelse av sin Lov, Sal. 119,
130, og vi har også forsikring om at Gud elsker å meddele seg fritt til dem: Ut av trengselen kalte jeg på Herren,
Herren svarte meg og førte meg ut i det frie, Sal. 118, 5. For å advare
åndelige fedre mot å hindre de små fra å komme til Jesus, så sa Han selv til
sine apostler: La de små barn i fred,
og hindre dem ikke fra å komme til meg! Ti himlenes rike hører sådanne til. Mat.
19, 14. Det var apostlene anstrengelser for å hindre barn fra å gå til vår
Herre som foranlediget denne herlige formaning. Menneskene anvender ofte et
legemiddel for legemet, mens sykdommen sitter i hjertet. Årsaken til at vi
ser så liten forandring blant menneskene, og særlig blant dem som har liten
lærdom, er at vi begynner med ytre ting. Alt vårt arbeid på denne mark
frembringer bare flyktige frukter, men dersom nøkkelen til det indre først
ble gitt, ville det ytre lett og naturlig bli forandret. Å lære menneskene å
søke Gud i sitt hjerte, å tenke på Ham, og å gjøre og lide alt, kun med det
ene for øye, å behage Gud, det er den naturlige fremgangsmåte som ligger for
hånden. Dette er å lede sjelen til selve nådens kilde, hvor den finner alt
som trengs til dens helliggjørelse. Jeg
vil derfor be dere innstendig, alle dere som har med sjelene å gjøre at dere
straks fører dem inn på denne vei, som er Jesus Kristus, ja, det er enda Ham
selv som ber dere, ved det dyrebare blod som Han har utgytt for dem som er
dere betrodd, å tale til Jerusalems hjerte. Es. 40, 2. Å, dere forvaltere
over Hans nåde, dere forkynnere av Hans Ord, dere tjenere i Hans hellige ting
- opprett Hans rike! Og for at det virkelig kan bli grunnfestet, gjør Ham til
Herre over hjertene! For likesom det bare er hjertet som kan gjøre motstand
mot Hans herredømme, så er det også ved hjertets underkastelse at Hans rike i
høyeste grad blir opphøyet. Gi særskilt undervisning om bønn, ikke ved
fornuftsforklaringer og systemer, for de enfoldige er ikke mottagelige for
slikt, men ved å tale til hjertet om dets bønn, ikke om hodets, om Guds Ånds
bønn, ikke en som er oppfunnet av mennesker. Akk,
ved å ønske at de skal be etter fint utarbeidede former, og ved å være nøye
med det, skaper dere de største hindringer. Barn er blitt ledet vill fra den
gode Fader ved å lære dem et altfor fint og polert språk. Gå da dere stakkars
barn, til deres himmelske Fader, tal til Ham med deres naturlige språk, og om
det enn er aldri så plumpt og språkstridig etter menneskenes mening, er det
ikke så for Ham. En far finner mer behag i å bli tiltalt av sitt barn med
usammenhengende ord, når kjærlighet og aktelse i barnets hjerte har frembrakt
disse, enn i en formell og tørr deklamasjon, skjønt den kan være så fint
sammensatt den være vil. Den barnlige kjærlighets enkle og åpne inntrykk
uttrykker uendelig mye mer enn all tale og all fornuft. Ved
å danne regler og systemer for hvorledes en skal elske selve Kjærligheten,
har menneskene i stor grad vendt seg bort fra Ham. Å, hvor unødig det er å
undervise om en måte å elske på! Kjærlighetens språk er språkstridig og
meningsløst for dem som ikke elsker, men naturlig for dem som gjør det. Den
beste vei til å få lære Guds kjærlighet å kjenne, er å elske Ham. De ulærde
og enfoldige blir ofte, på grunn av at de går frem med mer enfold og
inderlighet, de mest fullkomne i det. Guds Ånd behøver ingen av våre
arrangementer og metoder, når det behager Ham gjør Han hyrder til profeter,
og det er så langt fra at Han utelukker noen fra bønnens tempel, at Han tvert
imot setter dørene på vid vegg, for at alle kan gå inn – mens visdommen roper
høyt på toppene av byens høyde: Vend
deg hit du som er enfoldig! Ord. 9, 4. Til dem som mangler forstand sier
Han: Kom, et av mitt brød og drikk av
den vin jeg har blandet! (v. 5). Takker ikke Jesus Kristus selv sin Fader
for at Han har skjult dette for de vise og forstandige, og åpenbart det for
de umyndige? Mat. 11, 25.
Innsendt av Ole Ingvar Hodnefjell. |