Et annerledes folk Av Gro Wenske Hentet fra Israels Røst I 4. Mos.
4, 7 – 8 leser vi: For hvor finnes det
et folk, om det er aldri så stort, som har guder som er så nær dem, som
Herren vår Gud er nær oss, hver gang vi kaller på Ham? Og hvor finnes det et
folk, om det er aldri så stort, som har så rettferdige lover og bud som hele
denne lov jeg legger frem for dere i dag? I samme Kap. V. 32 – 35 står det hva det er som gjør Israel så
spesielt. Folket er ikke som andre folk. De har hørt Guds røst tale til seg
midt ut av ilden. Dessuten har de gått igjennom prøvelser, tegn og under og
undergjerninger, ja, også gjennom kriger og erfart Herrens sterke hånd ved
forferdelige gjerninger. I v. 35
står noe som jeg ofte har brukt som et personlig vitnesbyrd, for dette har
jeg selv opplevd: Du (Gro) har fått se
alt dette, for at du skal vite at Herren Han er Gud, Han og ingen annen. Det er
sterke vitnesbyrd Herren har latt meg få se i Israel, ja, flere ganger
gjennom mange år. Noen har jeg lyst til å dele med dere fordi det har vist
meg at Israels folk, kanskje mer enn noe annet folk, ennå i dag forstår Guds
tale til seg gjennom det Herren lar skje med dem. For ennå i dag er de et hardt
prøvet folk. I 1973 kom Yom Kippur-krigen ble Israel
angrepet både fra Syria i nord og Egypt i syd. De ble tatt på sengen på sin
helligste dag: Den store Forsoningsdagen da folket fastet og var i bønn til
Gud. Russland stod bak og forsynte Syra med våpen fra første dag. Men det tok
10 hele dager før USA kom med hjelp til Israel. Den 9. dagen lå ¾ av
Russlands flåte utenfor Haifa og Ashdod og mange var redd for at vi sto
overfor den tredje verdenskrig. Nyheter var
det lite av, men avisene – også Jerusalem Post kom med ett ark hver dag. Den
10. dagen leste vi på første side, nettopp da mange var redd for at vi nå
stod overfor en stor krig, en bemerkelsesverdig uttalelse fra Israels
rabbiner Carleback. Han skrev: ”Vi må slå oss for
vårt eget bryst. Denne krig er kommet over oss fordi vi har forlatt Gud. Vi
har syndet på det seksuelle området, viser dårlige og skadelige filmer,
kjører rått og brutalt på våre veier, har en rik overklasse som utsuger de
fattige” osv. osv. Et langt synderegister kom rabbineren frem med. Ingen
protesterte, for alle følte bare at dette var rett. – Dagen etter så jeg selv
plakater ved siden av kino-plakater i Haifa by, - utskrift fra rabbiner Carlebachs syndsbekjennelse. I hvilket
annet land kan man oppleve noe slikt? Er det ikke fienden som angriper som er
den skyldige?? Ennå et eksempel kan jeg nevne fra hva jeg selv opplevde den 10. mai 1977. Da skulle
Israel (etter den jødiske kalender) feire 10 års-jubileet for enheten av
Jerusalem, 10 år etter 6 dagers-krigen i 1967. Store foranstaltninger var
forberedt i Jerusalem for å delta i en del av festlighetene. Men natten til
10. mai skjedde en stor ulykke. Et stort helikopter med 54 israelske soldater
falt ned i Jordan-dalen. Alle ble drept og gledes-dagen over Jerusalems enhet
ble til en stor sørgedag over hele landet. Alt ble avlyst og det var bare
sørgemusikk i radio og TV. Men en uke
senere den 17. mai 1977 var det valg i Israel. Inntil den dato hadde
Arbeiderpartiet vært på tronen i Israel. De hadde ikke sine føtter plantet
særlig godt i Bibelen. Derfor hadde de i disse 10 år ikke tillatt noen jødisk
beboelse i Judea og Samaria som jo jødene fikk tilbake i forsvarskrigen i
1967 – da kong Hussein av Jordan angrep dem. De hadde bare bygget opp militære
leirer. For de hadde ikke forstått at Judea og Samaria var Israels
hjerteland. Men Houlda var i de dager midt i valgkampanjen. Hun kjempet
for at Likud-partiet med Menachem Begin skulle komme til makten. Ulykken en uke tidligere
ble brukt denne siste uke valgkampen til å fremheve at Israel hadde syndet.
Gud hadde gitt dem deres land tilbake, for at de skulle innta og bo i landet,
- ikke holde jødene vekk fra området. M. Begin
lovet at dersom han ble valgt skulle han sørge for jødiske beboelser over alt.
Da skulle Samaria og Judea igjen bebos. Dette var
den direkte årsak til at Menachem Begin vant valget den 17. mai 1977. Folket forsto at
Herren var i dette. Det var først da de jødiske beboelser begynte å bli
bygget opp. Jeg husker
godt hvordan min Far, Per Faye-Hansen, frydet seg over å vise meg de første
beboelsene og sa: Dette, Gro – dette er virkelig den bokstavelige oppfyllelse
av Bibelens profetier. Nå er jødene kommet hjem til sitt land. Her blir det
snart mange, mange jødiske beboelser. I 5. Mos.
4, 31 leser vi: For Herren er en
barmhjertig Gud. Han skal ikke slippe deg og ikke la deg gå til grunne. Han
skal ikke glemme pakten med dine fedre som han stadfestet med ed. I 2.
Mos. 34 får vi også vite hvordan Herren er: Han er barmhjertig og nådig Gud, langmodig og rik på miskunn og
sannhet. Han lar miskunn vare i tusen ledd. Han forlater misgjerninger og
overtredelser og synd. Men han lar ikke den skyldige være ustraffet. (v.
6-7) Dette lærer vi både i GT og NT. Da søster til Moses, Mirjam, talte ille
om Moses ble hun spedalsk. 4. Mos. 12. Det var en grusom straff, - men hun
ble helbredet da Moses gikk i forbønn for henne. Herren er nådig og rik på
miskunn! I NT leser
vi om Ananias og Safira i
den første menighet. De løy og ble til og med straffet med døden. Begge to!
Ap. Gj. 5, 1 – 11. I 5. Mos. 10, 15 står det videre
at Israel er et utvalgt folk, fremfor alle andre folkeslag. I 5. Mos. 7, 6
leser vi at det er et hellig folk for Herren din Gud. Ikke fordi de er større
eller bedre enn andre. De er det minste. Men Herren elsker dem og ville holde
sin pakt med deres fedre. V. 7-8. Han har gitt dem et godt land 5. Mos. 8,
10. I 5. Mos. 9, 29 står det at de er Herrens folk: De er jo ditt folk og din arv. Moses blir
bedt om å stå opp og innta det land som Herren har gitt dem ved ed. 5. Mos.
10, 11: Stå opp og gå av sted og led
folket på veien, for at du kan komme inn og ta i eie det landet jeg med ed
har lovet å gi deres fedre. Da Moses
døde ble Josva valgt til å fullføre jobben, - å innta landet: Josva 1, 2 ff
og bl.a. Josva 18, 3: Gå i gang med å
innta det, så landet blir ditt. 5. Mos. 2, 31. Under det
israelske påske-måltidet, sedermåltidet, har de mange seremonier og mange
symbol. Bl. a. hører det med et hardkokt egg. Dette egg er symbolet på
Israels folk. For det hardkokte egg er annerledes enn alt annet som blir
kokt. Alt vi koker av grønnsaker, kjøtt og fisk blir bløtere og bløtere jo
mer det blir kokt. Men egget er annerledes. Det blir hardere og hardere jo
mer det blir kokt. Slik er også jødene. Jo mer de blir plaget og angrepet, jo
hardere og sterkere blir de! I vår tid
synes det som hele verden står opp med dette lille folk og land. Fra den
arabiske verden slynges det ut: ”Israel er verdens krefts-svulst”. ”Boikott
Israel” var slagordet for ungdommene på Utøya dagen før massemorderen slo
til. I Sal. 109, 17 står det: Han
elsket å forbanne, og forbannelsen kom over ham. Han hadde ingen glede i å
velsigne, og velsignelse ble langt borte fra ham. Vi gjør klokt i å akte på hvordan Gud
ennå i dag leder dette folket. For slik leder Han også oss. |
|