Når evangeliet virker
som lov (Med tillegg: Sitater
fra Pontoppidans forklaring) Nils Borge Teigen,
Lebesby. Forts. f. f.
nr. Er dette synergisme? Kan vi kalle
dette synergisme? Det er et samvirke
mellom Gud og mennesket, slik at omvendelsen blir både Guds verk og vårt
verk. Det lutherske bekjennelsesskriftet Konkordieformelen
har viet hele kapittel to dette temaet. Her sier de et klart og bestemt nei
til synergismen. Mennesket bidrar ikke med noe til sin omvendelse, det lar
bare Ordet og Ånden virke det i seg til det er omvendt.[i] Men når vi
lar Gud bearbeide oss, så må det jo være noe vi tillater ham å gjøre med oss.
Og det forutsetter en viss villighet eller medgjørlighet fra vår side. På den
måten er vi delaktige i vår omvendelse og har et ansvar. Men vi kan ikke
kalle det et bidrag eller en medvirking. For alt er Guds initiativ og verk, både
kallet, dragningen og skjenkingen av troen. På den måten er omvendelsen monergistisk og ikke synergistisk. Den hører med til hans
frie råd og utvelgelse (Joh 6:37, Rom 8:30, Ef
1:4-5 og 2.Tess 2:13-14, P540-541). Vi kan ikke
utgrunne dybdene og forholdet mellom Guds utvelgelse og menneskets valg og
ansvar. Men jeg tror at vi forholder oss rett når vi stiller dem på valg
samtidig som vi ber om at de må bli frelst. Og så takker og lover vi Gud når
det er skjedd. Da blir de stilt til ansvar samtidig som vi legger alt i hans
hender og gir ham æren. Dermed er begge sider ivaretatt selv om vi ikke
forstår sammenhengen fullt ut.[ii]
De troendes liv Temaet for
denne artikkelen er hva som skjer når mennesket blir frelst. Det er ikke for
ingenting at vår pietistiske vekkelsestradisjon har viet dette
stor oppmerksomhet. For morgenen og soloppgangen er den vakreste og mest
gledelige begivenhet i døgnet (Luk 15:4-7). Men samtidig må vi være klar over
at det samme skjer i de troendes daglige omvendelse
(P669). Men nå blir de ikke bare dradd av Den
Hellige Ånd. De blir også drevet av ham (Rom 8:14). ”Nå er det nye menneskets vilje et instrument og verktøy for Gud Den
Hellige Ånd, slik at den ikke bare tar imot Guds nåde, men også virker sammen
med Den Hellige Ånd i de gjerninger som følger med ”[iii].
Derfor er det en viss synergisme mellom Gud og det gjenfødte menneske (Fil
2:12). Angeren
skjer nå ikke bare av hat til synden. Den kommer også av kjærlighet til
Gud. Det gjenfødte menneske kan ta
imot Guds godhet også uten først å bli slått ned av loven. Dog er det
nødvendig at Den Hellige Ånd tukter oss og ” gjør samvittigheten øm og lar alle, endog de minste synder, smertelig
føles til ydmykelse ”(P504) for at vi skal bli fornyet (P500) og bevart i
troen (P502). Opplysningen
består nå ikke bare i å erkjenne at Gud er god, men først og fremst at jeg er omfattet av denne hans godhet,
som Johannes sier: ”Vi har kjent og
trodd den kjærlighet som Gud har til oss ” (1.Joh
4:16). Dette gjør oss glade og
frimodige og fyller våre hjerter med takk og lovsang. Derfor hviler Guds Ånd
over hans barn (Jes 11:2) og smykker dem ut med mange gaver (1.Kor.12). Konklusjon Ut ifra
dette kan vi trekke følgende slutning: For å forstå hva som skjer i
omvendelsen, må vi ha to ting klart: For det første må vi være bevisste på
hvordan lov og evangelium sammen bearbeider mennesket og gjør angeren
personsentrert. Det er her evangeliet virker som lov og overbeviser oss om
vår utakknemlighet mot Gud. Samtidig
drar det oss mot ham og gjør oss mottagelige til å ta imot det som
evangelium, d.v.s. et gledelig budskap til oss. Deretter må
vi skjelne mellom det som skjer i kallet og i selve frelsestilegnelsen. De
hører visselig sammen, ja, Skriften forkynner dem samtidig og så tett at vi
ofte ikke kan skille dem fra hverandre. Men dersom vi skal få innsikt i hva
som skjer, må vi skjelne mellom disse to. Både lov og
evangelium har sine tilknytningspunkter i det naturlige og falne menneske.
Disse griper Den Helllige Ånd fatt i og bearbeider
det på en uimotståelig, men frivillig måte.
Derfor kan vi si at kallets fase bærer preg av både valg og uimotståelighet. Men når vi
kommer til selve frelsestilegnelsen, da har valgaspektet og uimotståeligheten
nådd sitt mål, nemlig å gjøre oss mottagelige til å ta imot evangeliet som
evangelium. Og når mennesket er villig, er det ikke interessert i å velge noe
annet. Det er heller ikke nødvendig å trenge seg gjennom en åpen dør med
uimotståelig kraft.[iv] |
|
[i] Sol.dec.2:90 s. 454
[ii] ”Ingen synder må tilskrive sin egen frie vilje og naturige kraft for meget -eller for lite”. Pontoppidan: Collegium s. 165.
[iii] Ep 395:18 og Sol. Dec. 449:65.
[iv] Augustin sier at nåden er uimotståelig for de utvalgte (gratia irresistibilis). Hägglund s. 121. OVS Drømmen s. 35. Valen-Senstad sier at
troen blir gitt på uimotståelig vis på den måten at vi ikke er Herre over
dette, men blir tvunget innenfra (Drømmen s.174). Dette er en følge av at han
bare regner med lovens virking og ikke også evangeliets kall og dragning i den
forberedende fasen. Dermed får han en prestasjonssentrert anger. Hos ham er
dragningen (Joh 6:44) det samme som den frelsende
lengsel etter Jesus (s.55). Samtidig mener han at mennesket som oftest opplever
lengsel etter Gud under evangeliet før det kommer inn under lovens vekkelse.”Når er jeg..?” s.131. Gjerde s.12.