Hva er islam? Skal vi kunne svare på det så må vi se på
hva de lærer og hvilket opphav islam har. En av de fremste eksperter på islam
er Dr. Robert Mory. Han har skrevet boken «Den
Islamske Invasjon». Vi vil sitere følgende: «Myten om Ismael: Et
eksempel på arabisk rasisme, er myten om at araberne nedstammer fra Abraham
gjennom hans sønn Ismael. Dette hevdes som svar på jødenes stolthet over at
Abraham er deres stamfar. I McClintock og Strongs kjente
oppslagsverk om verdens religioner, står det følgende: «Det er en
vanlig oppfatning at araberne, både i sør og nord, nedstammer fra Ismael, og
Guds tale til Hagar i 1 Mos. 16, 12 blir ofte sitert som om det skulle være
en forutsigelse av den nasjonale uavhengighet som araberne stort sett har
ivaretatt i større grad enn noe annet folk. Men denne antagelsen (når det
gjelder hva dette verset egentlig betyr) bunner i en feiltolkning av den
hebraiske grunnteksten. Disse forutsigelsene gikk i oppfyllelse ved at
Ismaels sønner stort sett slo seg ned østenfor Abrahams øvrige etterkommere,
enten disse stammet fra Sara eller Ketura. Den
oppfatning at sør-araberne skulle være Ismaels etterkommere savner ethvert
grunnlag. Det virker som om denne påstanden har sitt opphav i en tradisjon
som har sprunget ut av et forfengelig arabisk ønske om at de, på samme måte
som jødene, skulle være Abrahams etterkommere. Dette grunnløse ønske har, i
tillegg til å fordreie og forfalske historien til den denne patriarken og
hans sønn Ismael, også forflyttet den historiske scenen der det hele skjedde,
fra Israel til Mekka. De store landområdene som vi kjenner som Arabia, ble
gradvis befolket av en rekke folkegrupper av ulik avstamming.» De fleste
standardverk om islam avviser den arabiske påstanden om at araberne er
etterkommere etter Abraham. Den prestisjetunge Encyclopedia of Islam fører araberne
tilbake til et annet opphav enn Abraham. Endog The Dictionary of Islam setter
spørsmåltegn ved tanken om at araberne skulle være Ismaels etterkommere.» I tillegg
til det Dr. Robert Mory her skriver vil jeg nevne
det Luther sier i sin utleggelse av 1 Mosebok på side 620 til 622 om Ismael
(1 Mos. 16, 12): «Dette er rett egentlig en beskrivelse av Araberne, som ikke
bor på noe bestemt sted, men fører all sin eiendom omkring med seg på vogner
og sedvanligvis livnærer seg av røveri.» Luther
avslutter forklaringen av det 14. vers slik: « Således har vi når hørt hvem
Ismael er, og hva slags folk han er far til, nemlig et slikt som lever uten
lov og er vant til ørkenen, jakt, rov og tyveri. For på denne måte utlegger
profeten Esaias ordet Pere, når
han i Kp. 18, 2, kaller dette folk et trukket og plukket, et røvet og
røvende folk. Det har plyndret alle land, som lå rundt omkring det. Til sist
er det selv blitt plyndret av Tyrken, som også er en Ismalit,
for hans hånd er imot alle.» Så langt Luther. Videre
sier Dr. Robert Mory: «En religiøs årsak. Grunnen
til at muslimene så sterkt hevder at de nedstammer fra Abraham, er av
religiøs karakter. Koranen overfører den geografiske scenen for Bibelens
patriarker fra Israel til Mekka. Ja, Koranen kan endog fortelle at Abraham
gjenoppbygget Kaba! Dersom en
erkjenner at Abraham aldri bodde i Mekka, og at araberne dermed ikke er hans
etterkommere, da vil selve Koranen miste sin troverdighet. Like fullt
finnes det overveldende arkeologiske bevis for at Abraham aldri bodde i
Mekka! Han kom fra byen Ur som en har funnet restene av i Irak. Derfra
flyttet han vestover til Israel. De
følgende eksempler vil fjerne all tvil om islams
kulturelle natur. Kaba. Quraysh-stammen passet på at det var
en avgud for hver eneste religion i det hedenske templet Kaba. Ordet Kaba
betyr egentlig «kubus» (terning), og henspeiler på
det firkantede steintemplet i Mekka der avgudene ble tilbedt. Dette templet
inneholdt bokstavelig talt et rikholdig utvalg av avguder, slik at alle
skulle bli fornøyd. Minst 360
guder var representert i Kaba, og en ny ble plassert der hver gang en fremmed
kom til byen og ønsket å tilbe sin gud og denne ikke allerede var
representert der. De
lukrative handelsrutene og de rike karavanene dannet et kulturelt bånd mellom
Afrika, Midtøsten, Østen og Vesten. Det er derfor ingen overraskelse at vi i
Koranen kan finne historier som har sitt opphav i Egypt, Babylon, Persia,
India, ja, endog Hellas. Månegudens kult. Etter det
vi hittil har sett, kommer det vel ikke som noen overraskelse at ordet
«Allah» ikke var noe Muhammed fant opp, eller noe som første gang dukket opp
i Koranen. Ordet
«Allah» kommer fra det sammensatte arabiske ordet al-ilah.
Al er den bestemte artikkel og ilah er et arabisk
ord for «gud». Det er ikke noe utenlandsk ord. Det har ikke engang syrisk
opphav. Det er et rent arabisk ord. Allah har
heller ikke noe å gjøre med det hebraiske eller greske ord for Gud, slik vi
finner det i Bibelen. Allah er et fullstendig arabisk begrep som ble brukt
for å beskrive en arabisk guddom. «Allah» er også et før-islamsk navn… som
korresponderer med det babylonske Bel. Astralreligioner. I Arabia
ble solen betraktet som en kvinnelig guddom og månen som den mannlige guden.
Mange forskere, deriblant Alfred Guillaume, har påpekt at måneguden hadde
mange ulike navn, deriblant Allah! Navnet
Allah ble brukt som personlig navn på måneguden, i tillegg til andre titler
som ble tillagt ham. Allah,
måneguden, var gift med solgudinnen. Sammen avlet de tre gudinner som ble
kalt «Allahs døtre». Disse tre gudinnene ble kalt Al-Lat, Al-Uzza og Manat. Allahs
døtre ble, sammen med Allah og solgudinnen som «høye» guder. Det vil si at de
ble ansett å være øverst i mylderet av arabiske guder. De dyrket sammen med
Allah altså en skare av lavere guder og «Allahs døtre». Nymånesymbolet. Det var nymånen som var symbolet når en i arabisk kultur og
ellers i Midtøsten tilbad måneguden. Arkeologer
har funnet utallige statuer og hieroglyfiske inskripsjoner der nymånen er plassert på guddommens hode for å symbolisere
at det er måneguden en tilber. Mens månen
i Den nære-Østen ble dyrket som en kvinnelig guddom, betrakter araberne den
som en mannlig gud. Quraysh-stammens guder. Quraysh-stammen som Muhammed tilhører,
var svært opptatt av Allah, måneguden, og aller mest av Allahs tre døtre.
Disse ble betraktet som bindeledd mellom menneskene og Allah. Tilbedelsen
av disse tre gudinnene, Al-Lat, Al-Uzza og Manat, spilte en viktig rolle under høytidene ved Kaba i
Mekka. Allahs første to døtre hadde navn som var den kvinnelige formen av
Allah. Det
arabiske navnet til Muhammeds far var egentlig Abd-Allah. Hans onkel het Obied-Allah. Dette navn viser den hengivenhet Muhammeds
familie hadde når det gjaldt tilbedelsen av måneguden, Allah. Bønn mot Mekka. Et
avgudsbilde av Allah ble plassert ved Kaba, sammen med alle de andre
avgudene. Hedningene bad mot Mekka og Kaba fordi det var der gudene befant
seg. Det var
helt naturlig for dem å vende seg mot sin gud når de skulle be. Siden bildet
av Allah, måneguden deres, var i Mekka, så bad de med ansiktet mot Mekka. I Arabia
omfattet dyrkelsen av måneguden langt mer enn Allah-dyrkelsen. Hele den
daværende araberverden deltok i denne månedyrkelsen. Dette
forklarer delvis den suksess islam straks fikk blant arabiske grupper som
tradisjonelt hadde dyrket måneguden. Bruken av nymånen som et symbol for islam er en levning fra den tid
da Allah ble dyrket som måneguden i Mekka. I dag finner vi nymånen i islamske nasjoners flagg og på toppen av
moskéer og minareter. Dette
kommer sikkert som en overraskelse på mange kristne som feilaktig har trodd
at Allah bare var et annet navn på Bibelens Gud. Men skolerte muslimer er
generelt sett innforstått med dette.» Trygve
Einar Gjerde,
Redaktør av Haugianeren, 5440
Mosterhamn |
|