Nyevangelismen Del 8 – Av Pastor Storjohan Lær av oss ikke å være kloke ut over det som skrevet er. 1 Kor. 4, 6 Når vi nå vender oss til
Skriften så er der
strengt tatt bare et eneste sted av det Gamle Testamentet og to av det Nye
Testamentet, som med en lett påviselig misforståelse anføres for denne lære
om syndsforlatelse fra Guds side uten hensyn til tro. Det ene
sted i det Gamle Testamentet er Es. 44, 22. Hvorledes det anvendes av nyevangelistene kan vi best illustrere ved en liten
traktat på 5 linjer, som av spres iblant oss av nyevangelistene.
Vi har i denne traktat så å si Nyevangelismen i
vestelommeformat. Først siteres skriftstedet Es. 44, 22: Jeg har utslettet dine overtredelser som en tåke og dine synder som
en sky, vend om til meg, for jeg har i-gjenløst deg. Og til dette
tilføyes følgende forklaring: «Han har
utslettet dine synder, tro det. Han har
gjenløst deg, - tro det. Dersom du
har gjort det, er du skyldig til å takke ham.» Er ikke
dette en ganske uskyldig tirade? (høyttravende, intetsigende snakk). Er det
ikke simpelthen et forsøk på å ta saken rett praktisk. Ved å rykke den uomvendte synder (vend om til meg) med engang innenfor
gjenløsningens område og slå hans samvittighet med den, at som gjenløst er
hans synd og utslettet, og ved å få ham til å tro det og takke for det, skal
frelsen være fullbrakt. Han skal uten videre dristig si: Jeg er kvitt min
gjeld for Gud. Takk for det! Men hvor blir omvendelsen av her? Den settes i dette å tro,
at synden er utslettet. Men det er jo slett ikke sant. Hva blir det av det å
kjenne seg skyldig? Er ikke det den sikreste vei å kloroformere (bedøve)
skyldbevisstheten, dette, å innbille den uomvendte:
Du er kvitt din gjeld for Gud? Det var treffende hva en sa til en nyevangelist i anledning av denne traktat: «Tro uten
gjerninger er død, det vil ingen nekte, men tro uten omvendelse er og død. Du
lærer troen som det første stykke i omvendelsen, men den er det tredje og
siste stykke i omvendelsen.» Man kunne legge ha føyd til: Den tro som
omvendelsen fullbyrdes ved, er ikke den: Din synd er utslettet, men det er
den lengselsfulle troende begjæring om at synden må bli utslettet, slik som
man lærer av Peters tale, Ap. Gj. 3, 19: Derfor fatt et annet sinn og vend om, for
at eders synder kan bli utslettet. Besser
bemerker treffende til dette: «Utslettede av Guds gjeldsbok; rent vasket bort
av den anklagede samvittighet.» Se her forskjellen: Den utmerkede lutherske
bibelfortolker lar disse to følges ad – Gjeldsboken og samvittigheten, men Nyevangelismen setter: Utslettet av Guds gjeldsbok eller
«som en tåke» som ett med «gjenløse» og beholder så for rettferdiggjørelsen
bare dette igjen: Utslettet i samvittigheten. Er det ikke da nettopp det, Es. 44, 22 med
klare ord lærer oss, at Han «har utslettet», - for Han «har gjenløst?» - Men
spørsmålet er jo først; Menes her den store omvendelse? Man må jo først
undersøke om Herren taler disse ord til Israel som det sanne Israel, den
hellige rest, eller Han taler det til den store uomvendte
masse. I det første tilfelle er jo Ordet klart. For den troendes daglige
omvendelse kan jo først inntre når synden er utslettet av Gud og hos Gud
(«for at eders synder må bli utslettet») og mennesket dermed frikjent,
rettferdiggjort. Av overskriften over kapitlet ser vi, at de
gamle oversettere har ment nettopp dette. «Gud,»
heter det der, «formaner sitt folk
til å henge ved Ham, som hadde
gjenløst dem, og å love Gud, som skal befri sitt folk». Hva gjør nå her Nyevangelismen
med dette Guds Ord? Det, som
bare gjelder den troende, som har sine synders forlatelse, og som Gud alene
kan si til: «Jeg har utslettet dine synder,» det overfører Nyevangelismen dristig uten videre til å tro dette, selv
om det ikke er sant at det gjelder ham. (Jeg hadde
en merkelig opplevelse med dette skriftsted i 1873 og siden i 1883. Da jeg
nemlig i 1873 var blitt kalt til professor i Amerika i Conferentsen
(forløper til sjømannsmisjonen), ville en av den Norske Synodes prester som
kom til Kristiania gjøre alt hva som stod i hans makt for å hindre meg i å
motta dette kall. Den Norske Synode har nemlig det samme utgangspunkt for all
sin lære som Nyevangelistene og er i dette kraftig
blitt bekjempet av de andre samfunn, især Conferentsen. Det første presten gjorde, da han kom til meg,
var å få en Bibel og lese opp dette Ord av Es. 44, 22. Ville jeg lære dette
Ord som et Ord, - ja det egentlige Evangeliets Ord til den uomvendte, så «var jeg snill» og så skulle jeg være
velkommen, men hvis ikke, så kamp på kniven. Da jeg 10 år senere kom til
Amerika, hadde denne prest gjennomgått en stor anfektelse i en dødelig
sykdom, ved denne sykdom viste denne lære seg helt udyktig til å gi hans sjel
fred. Han gjennomskuet mye mere, at han selv hadde vært villfarende og
villedet andre. Likesom han offentlig hadde vedkjent seg denne erkjennelse og
opplyst om hvor ledes Es. 44, 22 etter den reviderte Bibel er å forstå, så
var jeg nå like kjærkommen for ham, som han hadde gjort alt, hva som sto i
hans makt for å hindre mitt komme. Akk, at nyevangelister
ikke ville vente til dødsnødens stund med å erkjenne sin villfarelse!)
Forts.
n. nr. |
|