Epistelen på Alle Helgens dag Fra
Hans Nielsen Hauges Postille Joh. Åp. 7, 1 –
12. Deretter
så jeg fire engler, som sto på jordens fire hjørner og holdt jordens fire
vinder, for at det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller over havet
eller over noe tre. Og jeg så en annen engel, som steg opp fra solens oppgang
og hadde den levende Guds segl; og han ropte med høy røst til de fire engler
som det var gitt å skade jorden og havet og sa: Skad ikke jorden eller havet
eller trærne før vi har fått beseglet vår Guds tjenere i deres panner! Og jeg
hørte tallet på dem som var beseglet: hundre og fire og førti tusen beseglede
av alle Israels barns stammer: av Juda stamme tolv tusen beseglede, av Rubens
stamme tolv tusen, av Gads stamme tolv tusen, av Asers stamme tolv tusen, av Naftali
stamme tolv tusen, av Manasse stamme tolv tusen, av Simeons stamme tolv
tusen, av Levi stamme tolv tusen, av Issakars stamme tolv tusen, av Sebulons
stamme tolv tusen, av Josefs stamme tolv tusen, av Benjamins stamme tolv
tusen beseglede. Deretter så jeg, og se, en stor skare som ingen kunne telle,
av alle hedninger og stammer og folk og tungemål, som sto for tronen og for
Lammet, kledd i lange hvite kjortler, og med palmegrener
i sine hender; og de ropte med høy røst og sa: Saliggjørelsen tilhører vår Gud,
ham som sitter på tronen, og Lammet. Og alle englene sto omkring tronen og om
de eldste og om de fire dyr; og de falt ned for tronen på sitt åsyn og tilba
Gud og sa: Amen! Velsignelsen og æren og visdommen og takksigelsen og prisen
og makten og styrken, (tilkommer) vår Gud i all evighet! Amen! I denne Lektie leser vi, at
Johannes sier, han så fire engler. Disse engler er onde og fra dragen, Åp. 12,
7, de står på jordens fire hjørner. Jorden er de jordisk sinnede mennesker,
som følger sine kjøds lyster, og har sin eiendom på jorden. De fire hjørner
er de fire hovedlaster, som de jordiske mennesker
har, nemlig ærgjerrighet og gjerrighet, kjødets lyst i skamløshet og
overdådighet. De onde engler står på disse fire hjørner og holder jordens
fire vinder, for at det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller over
havet eller over noe tre. Vinden er fra Gud, som Han rører menneskenes
hjerter med sin Ånd, ord og tjenere, som på fire slags måter blåser på
menneskenes hjerter. Den ene vind er, at Gud gir timelig velsignelse og herlighet, som Han
vil lokke menneskene ved sin kjærlighet med, så de skulle elske, ære og takke
Ham, som alle gode gaver kommer fra. Jak. 1, 17. Den andre vind er de åndelige gleder i sjelen, som Gud av sitt
herlige lys opplyser om det tilkommende gode, som David sier dette om: Du
ga større glede i mitt hjerte, enn deres hvis korn og most var mangfoldig.
Sal. 4, 8. Den tredje vind som er: Herren tukter med legemlig mangel, fattigdom,
sykdom og annen motgang. Han vil blåse, eller dra deres sinn fra verden med
den, da de ser den er ustadig og full av trengsler. Men mot dette må Herren
si: Du slo dem, men de kjente ingen smerte. Du gjorde ende på dem, men de
ville ikke ta imot tukt. De gjorde sitt ansikt hårdere
enn stein, men de ville ikke vende om. – for de kjenner ikke Herrens vei, sin
Gud rett. Jer. 5, 3 – 4. Den fjerde vind er den innvortes tukt, samvittighetens angst og uro,
med smerte over synden, som er den ild Herren vil lutre oss med, Sak. 13, 8,
som Han sier: For mitt navns skyld er jeg langmodig. Og for min æres skyld
legger jeg bånd på meg og vil skåne deg, så du ikke skal bli utryddet. Se,
jeg har lutret deg, men ikke som sølv. Jeg prøver deg i lidelsens ovn.
Es. 48, 9 – 10. For du er ennå ikke blitt slik som sølv. For du er
ennå ikke blitt så ren fra synd, som det klare sølv fra sin urenhets støv.
Jeg har utvalgt deg i elendighets ovn! For min skyld, for min skyld vil
jeg gjøre det. For hvordan skulle jeg kunne la mitt navn bli vanhelliget? Og
min ære gir jeg ikke til noen annen, v. 11, som også David sier: Du
prøvde mitt hjerte, du besøkte det om natten, du smeltet meg. Sal. 17, 3.
Det vil si: Mens angsten vedvarer. Det var godt for meg at jeg ble
ydmyket, for at jeg kunne lære dine skikker. Sal. 119, 71. Disse vinder som blåser på disse fire måter, er det Jesus talte til
Nikodemus om, og sier: Vinden blåser hvor den vil, og du hører dens susen,
men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen; således er (det
med) hver den som er født av Ånden. Joh. 3, 8. For når Guds Ånd, ved sitt
Ord og Ånds vind kan falle inn på kjødelige mennesker, da er de forvillet av
de fire onde engler eller mennesker, som er djevelens engler og redskaper som
regjerer på jorden. Den første onde engel er de som hersker i alle laster og
kjødets åpenbare gjerninger, som er blitt så dumme og vantro, at de er lik
dyrene, vet ikke om deres ånd farer høyt eller dypt ned, som Salomo sier.
Pre. 3, 21. For, for det ene så lever de som dyrene etter naturen i
skamløshet og føder buken. For det andre har
de ingen på sjelens udødelighet, straff eller belønning. De står på det ene
hjørne og holder Guds vinder, som skulle blåse på jorden, eller de
jordisksinnede mennesker, som vel kan tro på evigheten, likevel ikke forlate
verdens kjærlighet, dette og holder vinden, at det ikke skal blåse over
havet. Det er den store mengde vanvittige som ikke vet om det evige gode
eller straffens onde. Likeså trærne, det er dem, som Gud hadde plantet i sin
vingård eller opplyst dem om sitt Ord og Ånd, så de visste Herrens vilje og
at Gud krever frukter, men de bærer råtne frukter, Luk. 6, 43, og stod og
gjorde jorden unyttig. Luk. 13, 7. For de elsket ikke Gud og søkte ikke Hans
ære, men elsket verden og søkte sin egen ære, som den første og andre onde
engel holdt dem med. For disse
mennesker er de utvortes ærbare og egenrettferdige, som søker sin egen ære,
da de ikke kjenner at deres egenrettferdighet er besmittet med hovmodighet og
andre laster, føler ikke sin syndenød, og søker Jesus som sin kjære Frelser,
elsker Ham igjen og tjener Ham oppriktig og søker Hans Faders ære. Den tredje onde
engel er de som vel kan føle sin fordervelse, søker Jesus og vil trøste seg i
Hans lidelse og død. Likevel så er de som de forrige, de elsker Ham ikke og
søker ikke Hans ære, men elsker verden og søker sin omsorg og begjær til det
kjødelige. Om ikke grove og åpenbare laster, så ligger likevel de fine i
hjertet, så de har lyst og vilje til det. Disse tre engler eller mennesker,
som lever i de kjødets laster, står på ærgjerrighets og gjerrighets hjørne,
der den fjerde engel også kommer til hjelp. Dette er de falske profeter eller
de av prestene som er onde, med deres likesinnede av annen øvrighet og flere,
som står på det fjerde hjørne, bruker makten til det onde i verden, og all
ondskap, hat og forfølgelse på Guds budskaper og tjenere, som rettskafne av
hjertet bekjenner Guds vilje for menneskene til omvendelse, som nemlig mange
av disse røres og vekkes opp av den åndelige død ved disse forfølgelser. Men
når Guds vind blåser inn på dem, så er alle disse onde engler sterke til å
forhindre, holde tilbake, som vi daglig ser, og kan ikke utelates så klart
som det gjøres. For hvor mye strider ikke disse imot og holder de skrøpelige fanget i syndens
garn. Akk! Hvor mange
ganger har de ikke hindret Guds vind og Ord fra å fullføre sin virkning i
mennesket og få gjenfødt dem til et nytt liv i Kristus. Gal. 6, 15. Det ser
vi og at Nikodemus ble holdt fanget i. Da han var en fariseer i det store
råd, så hørte han en sus av denne vind eller Jesu Ord og gjerninger. Men av
frykt våget han ikke å søke Ham, uten til sist om natten. Joh. 3, 2. Johannes sier
videre, at han så en annen engel stige opp fra solens oppgang, som har den
levende Guds segl. Av denne engel bevises at de andre var onde, for denne er
en lysets engel, eller av solens oppgang. Denne hadde den levende Guds
innsegl, det er, han var kommet ut fra Jesus Kristus denne verdens Lys, og
hadde av Den Hellige Ånd det levende Guds bilde i sitt hjerte, som forseglet
og gav ham Åndens festegave, pant og forsikring, så han er et Guds barn. Om
de er utallige tusener, så er de likevel et og telles som for en, da de alle
har et sinn etter Jesus Kristus og lar seg regjere av Hans Ånd, som er deres
Konge og Herre. Alle disse roper
med sterk røst til de fire engler, som det var gitt å skade jorden og havet,
og sier: Skad ikke jorden, ikke heller havet, ikke heller trærne, inntil vi
får sette seglet på våre Guds tjenere i deres panner. At denne engel eller
Guds bekjenner roper imot de onde engler eller falske forførere, som holder
Guds vinder, det følger av seg selv at vi vil forhindre dem, så de ikke
skulle skade de vanvittige mennesker, men vi bør og vil løse opp disse fire
engler hos den store flod Eufrat, Åp. 9, 14, det er
hos den store mengde synderes onde, som er som hav, vi roper at disse
bedragere ikke skal skade dem og lønne med sin ondskaps straff, som djevelen
og hans tjenere ikke har annet å lønne med, derfor vil vi løse og kalle de
bundne og forførte til omvendelse og besegle dem med Den Hellige Ånds kraft
av Jesu døds salve og Ordet, det er signetet, som Han trykker inn i hjertet,
2 Kor. 1, 22. Johannes så da et
stort tall beseglede av hver Israels stamme, som har vært og blir kallet ved
Kristi Evangelium til omvendelse, og forseglet med troens segl av Hans
lidelse og død, så Jesu bilde er trykket inn. Deretter så han en stor skare
som ingen kunne telle, av alle hedninger og stammer og folk og tungemål, som
stod for tronen og for Lammet, kledd i lange hvite kjortler, og med
palmegreiner i sine hender. Her, sier Johannes, at det var utallig mange som
stod innfor Guds trone. Vi leser mange
steder ellers, at det er få utvalgte, men det er vel få mot mengden som
vandrer på syndens brede vei, som blir forskutt fra Guds ansikt. Likevel blir
det mange i tall når de blir samlet, fra den første til den siste i den hele
verdens tid, fra alle dens kanter. Det er da noe å prøve oss etter, om vi har
de hvite lange kjortler på, det er Kristi rettferdighet, og er kommet ut av
den store trengsel, som vi leser i vår Lektie, at en av de eldste svarte
Johannes, at de som var klett i de hvite kjortler, dette er de som er
kommet ut av den store trengsel, og de har tvettet sine kjortler og gjort dem
hvite i Lammets blod. Og han ropte med
høy røst og sa: Saliggjørelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen,
og Lammet. Jesus Guds Sønn er dette slaktede Lam, som ofret seg til vår
frelse, Han som Gud og mann på grunn av sin lydighet, ble med menneskelig
natur opphøyet på Guds trone, og i tillegg gjenløste menneskene, for at de
skulle bli delaktige i denne herlighet, så vi som ville unnfly den forkrenkelse av verdens begjær, blir delaktig e i Hans
guddommelige natur, som vi leste i Evangeliet på 1 Juledag. Og alle
englene sto omkring tronen og om de eldste og om de fire dyr; og de falt ned
for tronen på sitt åsyn og tilba Gud og sa: Amen! Velsignelsen og æren og
visdommen og takksigelsen og prisen og makten og styrken, (tilkommer) vår Gud
i all evighet! Amen. |
|