Nyevangelismen Av Pastor Storjohan Del 14. Er dette den rette
lære om Guds vrede? Hvem kjenner din vredes styrke og din harme, slik som frykten for deg (krever
det)? Sal.
90, 11. Her kløyver i sannhet Nyevangelismen sannheten på den aller farligste måte. For
1: blir jo synd først ved det noe, at den begås av en synder, men Gud har jo
likevel med oss syndere å gjøre. Hva skal det nytte til å
vredes på synd? Nei, Gud vredes over synd, men på synderen og kun på synderen
for hans synd. Og 2: Når Gud ikke vredes på synderen, fordi som det påstås,
«synderen er kvitt sin gjeld for Gud, og synden er tilgitt», så ville det jo
være fullstendig meningsløst at Gud skulle uleilige seg med å vredes på en synd, som Han har utslettet og tilgitt. Det
er og det meningsløse i denne påstand, som brakte Waldenstrøm,
som selv var Nyevangelist, til å gå et skritt
videre og påstå at Gud har aldri vært vred på syndere, Han er idel kjærlighet,
som ikke kan bli vred på syndere, og derfor trenger Han heller ikke noen
forsoning. Nå er det ganske visst, at likesom vi
må gjøre forskjell på Guds barmhjertige kjærlighets velvilje mot den uomvendte og Hans
faderlige kjærlighets velbehag over
Hans barn, så må vi og sjeldne mellom vreden slik som den her treffer
synderen, som samler seg selv en ond skatt av vrede ved sin hardhet og sitt
ubotferdige hjerte, Rom. 2, 5, og den tilkommende vrede, Mat. 3, 7, som i
skjenkes ublandet, Åp. 14, 10. Det er i motsetning
til denne siste betydning av vrede, som uansett forsoningen straks ville
ramme hver synder, at Brorson synger: Gud er nå ikke lenger vred, det kan
vi derav vite, At Han har sendt sin Sønn her ned. Men det er med anerkjennelse av
vreden i dens første betydning, at den samme Brorson
i salme nr. 505, 6 vers synger: Akk ville du ennå i dag, Betenke rett
din frelses sak. Med bedrings gråt og sukke, Da skulle
denne tåreregn, Dei blive visst
et nådetegn, Til vredens ild å slukke. Nyevangelistene påberoper seg bare det første ord.
Det er for dem en utålelig tanke at anger og tro skulle ha noe å gjøre med,
at Guds vrede mot synderen vender seg. Es. 12, 1. Akk, at de ikke ser, at de
derved ringakter den hellige Gud og at dette er sikker vei til å ta nåden
forfengelig. «Gud elsker synderen, men hater
synden,» det er en rett motsetning. Men dette at Gud elsker synderen,
utelukker ikke at Han vredes på ham, som Skriften bevitner mangfoldige ganger.
Hvilken kjærlighet er den største, den som ikke blir vred på overtrederen og
derved viser seg moralsk slapp, eller den som, selv om den må vredes i hellig
nidkjærhet, likevel elsker den han vredes på. Hvis en far ikke blir vred på
en oppsetsig sønn, så er han ikke så mye bedre selv, har man treffende sagt.
Denne nyevangeliske benektelse av vredens hellige
rett og nødvendighet rett overfor den ubotferdige, vil snart vise seg som en demoraliserende og
all respekt nedbrytende slapphet. Den som ikke respekterer Guds vrede,
hvorledes skal den kunne akte fars og mors, lærers og husbonders vrede. Et
barn, som kom hjem fra en nyevangelisk søndagsskole
med denne lærdom, og når faren måtte bli vred for noe som var galt, ville la
seg få høre: «Du må ikke bli vred på meg, men bare på min synd, slik er Gud,
og slik må du være,» - måtte straks ved riset lære, at stillingen var en helt
annen. En historie til opplysning av saken,
som en Nyevangelist gav til beste til illustrasjon
av sin lære, kan anføres som bevis for hvorledes moralen undermineres på
denne vei. To gutter som lekte, kom til å slå et
vindu i stykker og visste av tidligere erfaring, at deres far straffet slik
uforsiktighet med riset. De tok da til skogs for å unngå straffen, og faren,
som kom hjem og forgjeves søkte etter dem, gikk til slutt omkring i skogen og
ropte at vinduet var innsatt, skaden var bøtt, de skulle bare komme hjem. Far
var bli, hadde tilgitt og ville ikke straffe. Den
ene gikk da hjem, men den andre trodde ikke dette budskap og frøs i hjel.
Denne historie skulle illustrere Evangeliet i dets ubetingede fylde og
hvorledes det bare er vantroen , som gjør at
mennesket omkommer, men ikke Guds dom. Meg forekommer det, at historien i
virkeligheten tjener til å illustrere den forfalskning av stillingen, som Nyevangelismen forkynner. Den gutt, som frøs i hjel,
hadde så mye lovbevissthet, at han skjønte at det,
at han rømmet for å unndra seg straffen, burde ikke frita ham for straff, men
snarere påføre ham dobbel straff. Hva skulle han tro om faren, som gav kjøp?
At han var svak nok til å la seg av-trosse straffefrihet av gutten og bryte
sitt ord om, at det han hadde gjort, måtte straffes, - eller at faren løy,
når han lovet at han ikke skulle straffe. Faren forvirret i alle fall guttens
samvittighet og måtte gi fra seg selve skylden for at Gutten trodde det siste
heller enn det første. Slik må det gå med det nyevangeliske
vredeløse, betingelsesløse, i grunnen samvittighetsløse evangelium. Hvor det
finnes noe virkelig lov bevissthet, vekker det mistanke, - hvor det antas,
dreper det respekten for den hellige Gud. «Hvem frykter din vrede slik som
frykten for deg utkrever?» Skulle jeg tro dette, at Gud vredes ikke på
synderen, sa en treffende, så måtte jeg tape all respekt for den hellige Gud. Esaias sier i lovsangen, 12. Kp.: Jeg takker
deg, Herre! For du var vred
på meg, men din vrede hørte opp, og du trøstet meg. Og i Hebrerbrevet leser vi: Men hvem var han vred på i førti år? Mon ikke på dem som syndet, (og)
hvis legemer falt i ørkenen? Heb. 3, 17. Og
Joh. Sier: Guds vrede blir over dem,
som ikke tror sønnen. I mengdevis av steder kan anføres, som viser, at
Skriften ikke kjenner til denne nyevangeliske lære
om Guds vrede. Aller klarest vil det nå vise seg,
hvorledes sannheten kløyves av Nyevangelismen, når
vi kommer til sannhetens store hovedstykke og prøvestein: Troen.
Forts. n. nr. |
|