Nyevangelismen Av pastor Storjohann. Siste del. Hva blir
det så av omvendelsen? Omvendte seg og syndene ble dem
forlatt. Mark. 4, 12 Når synderen ikke behøver å kjenne
seg syndig, men i høyden kun se sin synd en tilgitt, og bare se sin avmakt,
når synderen ikke har noe å gjøre med Guds vrede som gjelder for ham
personlig, men bare sin synd. Når denne synd straks forsikres å være tilgitt,
før man omvender seg, så er det klart, at omvendelsen for en Nyevangelist må skrumpe inn, og vesentlig kommer til å
falle sammen med troen. En ekte Nyevangelist vil
derfor, også på det spørsmål, hva det er å omvende seg, svare: det er å tro
og komme til Kristus. Det, som en Nyevangelist
kommer til å sverme for og legge an på, er øyeblikks-omvendelser. «I samme
øyeblikk du søker,» sier Jørgensen i sin traktat, «ligger du frelst ved Jesu
hjerte.» Hvor har Gud lovet dette? Ikke noe sted! Visselig har enhver søken,
selv den svakeste, sin lønn. «Gud er deres belønner, som søker Ham.» Den, som
søker, vil av Den Hellige Ånd få overbevisning om synd, og om han bøyer seg
på grunn av det og vedblir å søke, vil han få vekkelse og nåde til å bekjenne
sin synd, - men først den hele og fulle søken, som søker Guds Rike og Hans
rettferdighet først, eller med
andre ord «søker av hele sitt hjerte», - søker å bli rettferdiggjort, bare
den kan ligge frelst ved Jesu hjerte. Hin nyevangeliske
påstand blir derfor «vanhellig løst snakk», som og motbevises av Herrens Ord:
Mange skulle søke å komme inn og skulle ikke kunne, - hvorfor ikke? – Fordi
de ikke søker alvorlig. Jesu Ord om, at de som mottok med glede kunne utvise
seg å ha gjort det med et ubrutt hjerte, - et steinhjerte som ikke er knust,
synes slett ikke å eksistere for den nyevangeliske
praksis. Det ble opplyst at en mann var blitt omvendt, til dette kom den
betegnende kommentar: «Er han omvendt på svensk eller på norsk, for er han
omvendt på svensk, må han omvendes på ny igjen.» Det siktes til Nyevangelismen som var innført fra Sverige til oss. Jo
mer vår tid synker ned i løshet og i overfladiskhet, jo mer imøtekommer man
den med forsøk og tilbud om øyeblikkelige omvendelser. Hvilken fristelse for
ubotferdige syndere til å la seg innbille slikt, og hvilken fristelse for
lette veiløpere til å preke slik og spare seg for Lovens preken og rose seg
av å ha omvendt så og så mange på en kveld, - å kunne peke på hvorledes
«syndere ved dette Evangelium friskvekk (i fleng) kommer til vekkelse», og
hvilken grundig forakt mot andre Ordets forkynnere som veileder sjelene til å
grave dypt. Paulus må formane Timoteus: Overbevis,
straff, forman, - For den tid skal komme da de ikke skal tåle den sunne lære;
men etter sine egne begjæringer ta seg selv lærere i hopetall, etter som det
klør dem i ørene. Man skal nok få erfare at en som har
smakt på den nyevangeliske forkynnelses sukkergodt,
slett ikke vil ha sannhetens tørre brød med salt på, fremfor alt ikke vil
tåle å høre Lovens kraft og nødvendighet, vil bare smelte og smeltes ved
Evangeliets sødme, og taler bare hånlig om Lovens tordentale. Nettopp det,
som er en oppriktig forkynners aller største sorg, de mange som slår seg til
ro med en godtkjøpstro og løselig antar at de har nåde hos Gud, fordi de
holder forsoningen for sann, nettopp dette område er den lette nyevangeliske veiløpers
egentlige operasjonsbasis og arbeidsfelt. Derimot anbefaler han av ytterste
makt det som det skulle advares aller mest imot og som trenger aller mest å
avsløres, og taler så høye ord om, at det er fordi man gjør alt så vanskelig
og innviklet, at sjelene ikke kommer til fred, mens alt er likevel så lett og
liketil.
_________ Jo sterkere en predikant er
overbevist om at gjenveien (snarveien) er den rette, jo mer forakter han
nettopp den sanne forkynnelse og en desto større forførelsens begeistring kan
han oppdrive. Her oppstår den slags toleranse og allianse, som kan forene seg
med alt, bare ikke med full luthersk sannhet. Nyevangelistene
i Danmark har erklært lære for «noget tøi» og «en forferdelig villfarelse.» «Den preken,» heter
det, «at vi kun på betingelse av forsakelse og tro har Guds nåde, er av Gud
forbannet.» Og når Jørgensen i offentlige blader har erklært, at «den norske
prestestand som stand betraktet er åndelig død,» og om Kristiania gamle
Indremisjons styre, at «den forfølger Guds folk», så er hans begrunnelse av
den første påstand
så meningsløs, at man vanskelig kan fullt forklare seg disse hans
forferdelige artikler mot den norske prestestand annerledes, enn at det
nettopp er den dypt følte uforsonlige motsetning i læren som bevirker at han
kan tro seg berettiget til en slik dom. Man skulle nemlig tro, at en regel
som den Jørgensen oppstiller, etter hvilken de, «som holder alt, hva som står
i Bibelen for å være helt ut sant, har livet i Gud og ikke lenger kan leve i
synden,» også måtte komme vår prestestand så vidt til gode, at så godt som de
fleste kom inn under denne regel. Det vil jo ganske visst trygt kunne sies om
de aller fleste prester i vårt land, at de holder alt, hva som står i
Bibelen, for helt ut sant. Når de nå bare skal holde det for sant, etter Nyevangelismens falske lavmål, at mennesket, som det er
av naturen, er kvitt sin gjeld for Gud, hvilket jo nettopp er det en stor del
av verden til sin store fordervelse tror, så måtte man snarere søke med
lykter etter det, som er det sørgeligste av alt i verden, - og som der
dessverre finnes i hvert kirkesamfunn, - åndelig døde prester. Men det er
dette ja og nei i samme sak, som også her, i bedømmelsen av åndelig liv,
kommer til syne. Ved det ubetingede Evangelium kommer syndere som Jørgensen
påstår, «friskvekk til vekkelse», og erklæres de da straks for frelste; - her
har vi Nyevangelismens ja! – Men når det gjelder prestene, da erklæres standen, selv om
den måtte stå seg ypperlig etter Jørgensens lave mål, friskvekk for åndelig
død. Her har vi nei! Når biskop Essendrop imot Jørgensens
urokkelig fastholdte: «den overveiende del av prester er åndelig døde,»
innvender, at Jørgensen umulig kan ha personlig kjennskap til «de fleste av
våre prester,» så svarer Jørgensen: «Vet ikke biskopen at de fleste mennesker
i dette land er uomvendte, og det tross at han ikke
har personlig kjennskap til de fleste av dem.» Tenk hvilken bevisførsel!
Fordi Bibelens vitnesbyrd, at bare få blir salige, kan tjene til bevis for at
de fleste mennesker må være uomvendte, - derfor
skal den av den store masse utvalgte prestestand, - 1 for hver 4000, -
nødvendig måtte underkastes samme dom. Det er ikke forunderlig at en som kan
ta sin tilflukt til slike argumenter, ikke kan la seg overbevise. Luther har på sin vanlig slående måte
beskrevet sekterriet, slik som det opptrådte blant
Galaterne. Mon ikke denne hans beskrivelse også skulle være et tidsmessig ord
til overveielse overfor denne nyevangeliske
sektdannelse hos oss. Luther sier følgende: «Da vranglærerne
så at St. Paulus prekte Evangeliet purt og rent hos dem, og de ikke kunne
preke noe bedre, begynte de å anklage det som han rett og vel hadde preket og
lært, foregav at deres lære var mye bedre enn St. Paulus’ lære, og stjal
således Galaternes hjerter, at de hengte seg ved dem og ble St. Paulus’
fiende. |
|