Haugianismens Tid (1796
– 1850) Fra
Heggtveits Kirkehistorie Forts.
fra sep./okt. 14. Den
timelige virksomhet, Hauge ovenfor hentyder til, var av forskjellig art. Han
drev bondearbeid på sin fars gård, var lennsmanns-dreng hos sin eldste bror
Ole Nielsen, som den gang var Lensmann i Tune, forpaktet jordstykker og
dyrket, drev småhandel og biavl samt gjorde forskjellige snekker og smedarbeider.
Enkelte av disse er ennå bevart og vitner om hans flid og ferdighet. «Nå
ville jeg,» skriver han, «prøve å virke noe mer til min egen utvortes nytte.
Derfor reiste jeg (1795) til Fredrikstads forstad. Her ble jeg utsatt for
flere fristelser, og mennesker som tenkte ondt søkte mitt selskap.
Drukkenskap hadde til denne dag vært avskyelig for meg. Men da jeg stundom
manglet mat, og det ellers ble gitt leilighet til det, fant jeg smak på
brennevin, så jeg tror jeg nok snart kunne falt i drukkenskapens last. Men da
jeg innså at dette ville bli meg både til sjels og legems fordervelse, bad
jeg Gud, at Han ville bevare meg, fattet også deretter avsky til denne last
og ble ved Guds nåde bevart, så jeg ikke mer enn en gang i mitt liv har vært
beruset, og det skjedde mens jeg var på nevnte sted.» «Da
jeg kom der, ble jeg ved om helligdagene å lese, derfor sa noen til meg: Man
kan sukke til Gud, og det er nok! Når man intet vet så har man ikke noe å
svare for osv. Jeg ble ved i bønn om at Gud ville bevare meg. Jeg ba dem å
lese og betrakte Guds Ord, men det ble for det meste spottet! Til sist ble
jeg tillagt uriktige beskyldninger i mitt fravær med mange løgnaktige
baktalelser. Jeg tenkte da av den onde ånds innskytelse å hevne meg med
søksmål og straff for min æres beskjemmelse, men av Guds nåde betenkte jeg
meg, - men jeg måtte likevel si med David: «De skjerper deres tunger som
sverd og skyter piler i mitt hjerte,» så jeg gremmet meg inderlig! Likevel
holdt jeg ved Guds Ord og sang salmer om natten, trøstet meg ved min Gud og
lærte Ham bedre og bedre å kjenne, og jo flere forbannelser jeg hørte, jo mer
avsky fikk jeg til det. Jeg ble da så mye spottet, dels for min lesing og
dels for min ringe syssel, å handle slakt og selge etc., det siste hadde de grunn til. For det var av timelig begjæring, og det var
jeg skamfull over. Jeg reiste da hjem til mine foreldre, fordi det var deres
vilje. Likevel, mine tanker var adspredte, og jeg hadde lyst til å søke i
verden etter timelig velferd, dette kan ikke skade når det åndelige går foran
12.» «Endelig
begynte jeg ved bønn og lesing i den Hellige Skrift og andre kristelige bøker
å få mer så vel kunnskap om Guds vilje som lyst til å gjøre den av hele
hjertet. Jeg fant nå avsky for alle synder, talte om det jeg trodde, for
andre, så atskillige begynte spottende å kalle meg hellig. Andre sa at dersom
jeg ble ved å lese så gikk jeg fra forstanden, hvilket de fortalte hadde
skjedd med flere, som leste for mye. Jeg svarte at jeg ikke kunne tro at de
som betrakter Guds Ord kunne gå fra forstanden, men heller mye mer få visdom
til å utøve det som Herren behager. Gud gav meg også nåde til å tenke mer på
Hans vilje. Jeg betraktet Hans allmakt, hvor mye Han har skapt til nytte for
oss mennesker, og tenkte over Hans uendelige storhet og godhet. Jeg følte
hvor godt det var å være Hans barn, trodde jeg kunne bli det når jeg hadde
sann vilje til det … Men for å være et sant Guds barn, det følte jeg på,
manglet mye, særlig på å elske Ham over alle ting og være ydmyk av hjertet.
Jeg bad mye om nåde til det å lære å kjenne Hans vilje, hva jeg skulle gjøre
og bidra med. Vil du, min Fader, gi meg kraft, virke din kjærlighet i mitt
hjerte, bevare meg i ydmykhet så vil jeg av all min makt tjene deg. Jeg vil
oppofre alt, enda mitt liv «med de forrige martyrer, før jeg vil vike fra
dine Bud.» «Slikt
med mer var mitt hjertes ønske, når jeg var alene. Jeg kunne ved dette føle
en levende lengsel etter å behage Gud mer og mer. Når jeg bad til Ham så
bøyde jeg meg ned til jorden med en hjertens uverdighet for det gode, Han gav
meg, og fordi jeg ikke hadde tjent Herren, som jeg skulle. Av og til falt jeg
på kne og bad den allmektige Gud for sin Sønns skyld å grunnfeste sin sannhet
i meg, så jeg kunne bygge på den åndelige Klippe, Kristus. For da trodde jeg
helvetes porter ikke skulle klare noe mot meg. Jeg påkalte min salighets Gud,
at Han ville åpenbare sin Sønns kjærlighet i meg, skjenke meg sin Helligånd,
som kunne la meg se min elendighet og avmakt og lære meg den vei jeg skulle
gå for å følge Kristi fotspor 13.» I det
forgående er med Hauges egne ord gitt en fremstilling av hans åndelige
utvikling fra barndommen til den voksne alder. Det er et gripende og lærerikt
sjele-billede, som her rulles opp for oss. Vi ser hans kamper og fristelser
og lærer å kjenne hvorledes Gud litt etter litt drar ham til seg, løsgjør ham
fra denne verden og dens vesen og danner ham til sitt redskap. Det går også
frem med stor tydelighet at han ikke kunne stå i åndelig avhengighetsforhold
til noen i samtiden. Han ble utviklet og modnet selvstendig gjennom lesning
av Guds Ord og den Lutherske Kirkes oppbyggelsesbøker, lutret ved ytre og
indre trengsler, veiledet av Guds Hellige Ånd. Hans personlighet, som senere
vil tre klarere frem i dagen gjennom hans virksomhet og skrifter, har vi allerede
lært å kjenne i sine hovedtrekk: Hans energiske, følelsesfulle natur, hans
syndserkjennelse, hans oppfatning av troen som en gjenfødende og omskapende
livsmakt, hans virksomme omsorg for medmenneskers åndelige og timelige vel,
hans praktiske sans og allsidige dyktighet, alt har vi allerede skimtet i
sine omriss. Og gjennom det hele går en ærlighet, oppriktighet og
sannhetskjærlighet, som ikke søker å stikke under stolen eller besmykke, men
vil stille alt i det sanne lys. Den følgende livshistorie er bare en nærmere
stadfestelse av dette.
Forts. n. nr. |
|