En kort avhandling Av Tollef Aaraas. Del. 2 Så tror jeg, ingen er en kristen med mindre han
drives av Guds Ånd, som Paulus lærer. Så mange som drives Guds Ånd, disse er
Guds barn. Rom. 8, 14. Om noen ikke har Kristi Ånd, denne er ikke hans. Rom.
8, 9. Bønnen må stadig øves av en kristen. Den skal være liksom
åndedrettet eller pulsen for det indre liv! Opphører den, inntrer den
åndelige død. Men for å hindre at bønnen og sukkene fra hjertet
skal opphøre, pålegger Gud oss det hellige kors, som er for en kristen
aldeles uunnværlig, og som Johan Arndt sier:
«Visste du hva gavn det er i korset, løp du hundre mil etter det, og når det
ville reise, bad du, at det måtte bli hos deg». Den nye og lette kristendom, som vil oversvømme
landet, har ikke korsets merke med seg. Den er utenfor Kristi lidelses
samfunn, og derfor bør vi ta oss i akt for den. Smitten er farlig. Jesus må være Alfa og Omega i vår kristendoms liv.
Å trenge dypere og mer inn i Ham må være vår streben natt og dag og ingen er
kommet Ham så nær, at han ikke, som Franche sier,
kan komme Ham tusen ganger nærmere. Ved troen og bønnen må du henge ved Jesus som
barnet ved morens bryst. For livet går ut fra Ham, og Han vil leve i oss.
Skjer dette, da blir du en evangelisk kristen og en gren på Vintreet, som
bærer frukt. For Herren sier: Uten meg kunne I slett intet gjøre. Joh. 15, 5. Vår kristendom kan lett gå over til å få en
lovmessig karakter. Vi kan få en trelldoms ånd til frykt og blir da hardere,
strengere og dømmende. Vi blir heller ikke da så behagelige for andre å
omgås. Å! Hvor det gjelder å kunne få bevare den sønnlige utkårelses
ånd, så vi kan rope: Abba Fader! Rom. 8, 15. Blir du i troen og fortsetter i sann gudsfrykt, vil
djevelen ikke hvile, men du må vente han vil angripe deg både innvortes og
utvortes på mange slags måter og gjøre livet og verden besk og sur og bitter
for deg, men du må holde stand og kjempe. Jesus står deg bi og til sist skal
seieren vinnes. Det vitnesbyrd og lys og liv, som du fikk ved
gjenfødelsen, må du våke over og passe på som en skatt som ikke møll og rust
kan forderve. Til dette må du gå tilbake, når du vil prøve åndene, om de er
av Gud, og dra en sammenligning og se om du får det til å stemme med det som
du selv har erfart og opplevd. Er det gått rett med deg i din omvendelse, at du er
født med smerte, og Kristus er unnfanget og født i ditt hjerte, så du lever
ikke mer, som Paulus lærer, etter kjødet, men etter Ånden. Rom. 8, 1, da skal
du ikke være så lett til å la deg drive om av et hvert lærdoms vær, som i
våre dager suser omkring oss. Guds Ord i den Hellige Skrift skal være eder den
kjæreste skatt på jorden. Andre skrifter, som er tatt fra denne og står i
harmoni og overensstemmelse med den, bør dere også akte høyt og bruke flittig
til deres oppbyggelse og underholdning på veien. Blant disse må jeg særlig
anbefale Johan Arndt. Hans «Sanne Kristendom» er
den første oppbyggelsesbok jeg kjenner. Luthers Skrifter egner seg især til
lærdom og undervisning, da er han en mester i sitt slag. Dernest må jeg
anbefale Jacob Filip Spener, August Herman Franche
og Erik Pontoppidan. Disse skrifter fører ikke bort fra Bibelen, men inn i
den og lærer oss den rette forståelse av Skriften. All preking og forklaring av Guds Ord, som ikke er
i overensstemmelse med vår gamle gode barnelærdom av Luther og Pontoppidan og
de andre menn, jeg nå før har nevnt, må vi ta oss i vare for. Rosenius’s skrifter og alle
dem, som går i samme ånd og retning, tør jeg ikke anbefale. Det er noe
fremmed i dem, som ikke stemmer overens med vår rene lutherske lære, tro og
bekjennelse, som vi finner hos de av våre kirkefedre, som jeg før har nevnt,
og som Hans Nielsen Hauge og hans venner, deriblant vil jeg nevne Elling Eielsen, fullt ut bekjente seg til. De nye ritualer om dåp, nattverd og brudevielse,
som nå er kommet inn i den nye Alterbok, som er avfattet etter tidsåndens
smak, kan vi ikke med trygghet slutte oss til å benytte, da vi ser hvor
forskjellige og avvikende de er fra våre eldre ritualer som vi får tro helt
og fullt hviler på Guds Ords grunn og vår kirkes bekjennelse. Derfor må vi
gjøre alt hva som står til oss for å unngå å benytte dem og søke hos prest og
biskop om tillatelse til å bli kirkelig betjent etter de eldre ritualer. Hva våre barn angår, da må all likegyldighet settes
til side, og vi må ofre oss det vi kan for å få dem opplært i den kristelige
Barnelærdom etter våre gamle, gode barnelærdomsbøker av Luther og
Pontoppidan. De nye katekismer og forklaringer må vi sette oss imot og søke å
unngå. Stort ville det være om de troende kunne slå seg sammen og få en
lærer, som ved privat undervisning, utenfor den offentlige skole, kunne
undervise deres barn i kristendomskunnskap etter våre eldre barnelærdomsbøker
av Luther og Pontoppidan. Den gamle Hane-Abc med Fadervår, Budene og
Trosartiklene osv. skulle være barnas første bok. De nye Abcer
er forkastelige. Wilhelm Andreas Wexels
Bibelhistorie for barn, som før ble brukt, er langt å foretrekke fremfor dem
som i våre dager benyttes, og stort ville det være, om den påny kunne bli
gitt ut i nytt opplag og tatt i bruk.
De nye lesebøker, som benyttes i folkeskolen, hvori
blandt kan nevnes Nordahl Rolfsens, skulle aldeles
bannlyses fra skolen. De forgifter barna. For der går en usunn ånd igjennom
dem. Dette lar seg godt merke på den ungdom som vokser opp i våre dager.
Derfor påligger det kristelige foreldre å gjøre innsigelse mot bruken av
denne bok både i skolen og især i hjemmet, og at barna ikke får lov å ta
denne boken med seg hjem. Dette kunne da virke til at boken kunne bli
mistenkelig både for læreren og andre i kretsen. Akk Gud! Hvor mye ondt disse
usunne, skadelige og lettsindige lesebøker har utrettet på ungdommen i
landet. Den indre misjon med lønnede Emissærer og
predikanter får vi holde oss utenfor, og det av tre grunner. Den første, som
jeg anser for den verste, er den alminnelige forkynnelse som går i en roseniansk eller nyevangelisk åndsretning, som jeg tror
er usunn, fordi den stemmer ikke med vår Barnelærdom og våre anerkjente
lutherske kirkefedre, som før er nevnt. Den andre er, at lekfolk helst bør
reise som de gjorde på Hauges tid, som jeg tror er etter apostolisk mønster.
Den tredje grunn er, at en stor del av disse lønninger blir samlet inn fra
verden. Nei la verden beholde sine penger til de blir omvendte. Les Johannes
3. brev 7. og 8. vers. Den som har noe tid til overs og vil virke med Guds
Ord, og de eldre venner finner ham skikket til det og kaller ham, så, så han
ikke bare har det indre, men også det ytre kall fra brødrene til dette, så
bør han i tro på Vårherre forkynne Guds Ord, så langt hans tid fra hans
jordiske kall og hus tillater – ikke lengre – da bør han hjem igjen og ta
fatt på sitt arbeide. Hvis han velger å gå denne vei, selv om den er trang,
vil jeg håpe og tro, han ikke skal bli beskjemmet. I åndelig fattigdom må vi begynne vår kristendom og
i fattigdom må vi fortsette og i fattigdom må vi ende. Den åndelige fattigdom
må følge oss til død og grav. Mister vi den, så har vi forloret
hele vår kristendom, og da kan vi komme til å gå der som dårlige jomfruer med
skjønne lamper, en grei bekjennelse, men ingen olje, Ånden og nåden er tapt.
Gud forby og hindre slikt! En ting vil jeg her ikke glemme. Herren sa ved
Samuel: «Lydighet er bedre enn offer, og å gi akt på er bedre enn fedme av
værer». 1. Sam. 15, 22. Dette anfører jeg, for å huske og påminne enhver, som
har mottatt og fått nåde og gave av Herren, at det gjelder å ta lydigheten i
akt til enhver tid, at vi ikke skulle miste den nåde og de gaver vi har
mottatt. På dette kan vi ha sett og hatt sørgelige eksempler.
Forts. n. nr. |
|