Haugianismens tid 1796 – 1850 Fra Heggtveits
kirkehistorie – Del 21. Hans bror Torkel Olsen oppgis
født på Gabestad i Trygstad
1776. Han fikk en særlig og god oppdragelse. Det ser ut for at deres foreldre
var hederlige, aktverdige folk med religiøs interesse. Et brev som er bevart
fra år 1800 bærer vitnesbyrd om, at de var svært påvirket og stod Guds Rike
nær. Om sønnen Torkels ungdom vet en lite. Han ble temmelig tidlig, antagelig
samtidig med broren, grepet av vekkelsen, og da han hadde funnet fred,
begynte han straks en lekmannsvirksomhet, som først vesentlig var knyttet til
Smaalenene, men etter hvert ble utvidet til å omfatte nesten hele det
østenfjelske Norge. Etter
foranledning av sogneprest Gill i Høyland ble han sammen med tre andre av
Hauges venner arrestert i Hemnes Aneks 30. mai 1799
og straks deretter dømt til å innsettes på Tukthuset inntil han ville love å
slutte med sin oppbyggelses-virksomhet. Det fortelles av en samtidig, at man
for å plage arrestantene enda mer førte dem om en lengre omvei – over Blaker
Sundet – til Christiania. Et brev, som han fra Tukthuset sendte en av sine venner vel et
halvt år senere, gir et innblikk i hans tanker og følelser. «Du sier i et av
dine brev,» skriver han, «at adskillige tanker kommer for deg, om vi skal
komme ut og ære Gud og tjene nesten. Mine har vært fra den første tid, jeg
kom her, etter Davids ord, som han sier et sted om Josef, at han skulle bli i
fengselet inntil Herren hadde lutret ham. Således har jeg hatt vitnesbyrd om,
at Gud vil gjøre med oss, og således skjenker Han av Korsets beger, inntil vi
blir lutret til å bli en ren brud, som han kan ta i hånden og si: Nu er du meg kjær og behagelig. Da kan vi i sannhet si
med David: Før du ydmyket meg, for jeg vill. Likevel ser det ut til, at
fengslene snarere blir fulle av dem, som trenges for Guds Ords bekjennelse og
Jesu etterfølgelses skyld, enn de blir tomme. Likevel Gud vet det best, for
Hans tanker er langt høyere enn våre tanker og Hans veier langt fra våre
veier. Og du vet vel, at vi ikke bare er villige til å gå i fengsel for en
tids skyld, da vi venter på, at trengselen skal bli større, i stedet for
mindre. Den vi nå har, er vel ikke svær for legemet, likevel så at vi
noenlunde kan si med Paulus, at vi er prøvet i alle ting, men for Ånden er
den vel svær nok.» Da han tross alle påvirkninger stod urokkelig fast i sin
overbevisning og ikke under noen betingelse var villig til å slutte med sin
kjærlighetsvirksomhet til Guds rikes fremme, ble han endelig, etter å ha
sittet nesten tre og et halvt år i Tukthuset, løslatt 5. februar 1802. Han
dro nå til Eiker, ble medeier i Papirmøllen der og bodde der i en lang rekke
år. Han talte flittig Guds Ord på dette sted og i den nærmeste omegn, men
foretok ikke lenger reiser. Mest virket han ved samtaler og personlig
påvirkning, ikke minst ved sin lysende vandel. Prost Wefring,
som besøkte ham i 1835, skriver: «Torkel Olsen stod i åndelig begavelse
atskillig over Mikkel Nielsen. Han var både dyp og skarpsindig og hadde en
for en legmann sjelden forstand og innsikt i Guds Ord. Når han begynte å tale
om åndelige anliggender, følte man seg fengslet og oppbygget. Man fikk en
virkelig fornemmelse av, at her var ikke bare ord, men opplevelse og
erfaring. Ved mitt første bekjentskap gikk det meg med ham som med M. Grendahl, at jeg ikke helt forstod alt, fordi jeg ikke
personlig var ført slik eller hadde nådd den modenhet, hverken i min tenkning
eller kristendom, men hans uttalelser gav impulser og anledning til nærmere
overveielse». Flere som kjente ham, sier at han var snartenkt, hadde lett for
å uttrykke seg, og var skjelen fortrolig med Guds Ord, som han gransket sent
og tidlig i. Han ble omtalt av dem som en stillferdig og saktmodig, sindig og
rolig natur og var samtidig en allsidig og fullt utviklet kristelig karakter
med en bestemt vilje og stor energi. Hans åndelige liv var jevnt. I medgang
og motgang, i fengsel og frihet, i ungdom og alder var han en ydmyk og varm
kristen, som frimodig bekjente sin tro, det fikk koste hva det ville. På sine
gamle dager kjøpte han Smørgrav på Eiker, nærmeste gård til Papirmøllen. Her
døde han i troen på sin Frelser 3. februar 1847 og ble begravet den 18. i samme
måned ved Haugs kirke. Et støypt gravminne som familien reiste over ham, har
man senere vært pietetsløs nok til å fjerne. Han var middels høy, spe, mager,
med et vakkert, vennlig uttrykk i det kloke, tenksomme ansikt. Under Hauges besøk i Christiania og omegn ble flere vakt til
nytt liv ved hans oppbyggelser. En av disse var Peder Hansen Nordlid, som synes å ha
vært en begavet og ildfull vekkelsespredikant, som virket ivrig ved Ordets
forkynnelse både i omegnen av Christiania, oppe i Numedal og i Smålenene, men
han var neppe synderlig klar og skikket til å lede de ny-vakte. Også han ble
fengslet i 1799 og utstod forfølgelsen standhaftig. Etter noen års nidkjær
virksomhet forsvinner han imidlertid sporløst. På Kuskebakken, nesten rett ned for Gamle Aker Kirke, omtrent
der hvor Maridalsveien 17 nå er, bodde i slutten av det attende og i
begynnelsen av det nittende århundrede en av Hauges
venner, Anders Grøndahl,
innflyttet dit fra Ullensaker. Under Hauges oppbyggelse i hans hus og
nærmeste omegn ble sønnen Christopher
Grøndahl vakt i en ung alder. Etter at han en tid hadde reist omkring
sammen med sin åndelige far for å holde oppbyggelser, fulgte han Hauge til
København, hvor han gikk i boktrykkerlære hos Græbe.
Hans senere liv og virksomhet vil i en annen forbindelse bli fortalt. En tredje av de unge kristne i Christiania var Petter Meier, sønn av gamle hjulmaker
Ole Meier. Han ble vakt i 1799 ved
Hauge, som gir ham dette vitnesbyrd: «Han førte et fredelig liv og hadde et
saktmodig temperament, var tjenestevillig, flittig og gjorde mange
oppofrelser for å utbre kunnskap om livets vei. Med tålmod overvant han
verdens spott og møysommelighet. Etter å ha virket en tid som legpredikant
med nidkjærhet og dyktighet kom han 1804 i Hauges tjeneste som en av de fire
menn, som kunne bestyre hans handelsforretning i Bergen, når han selv var på
reiser. Meiers levetid ble likevel kort. Han fikk tæring allerede i 1805.
Hauge skriver følgende om hans siste dager og død: «Omtrent et halvt år måtte
han holde sengen. Men denne sykdom var enn mer middel til å berede hans sjel
til salighet. Hengitt i Guds vilje, tålmodig under smertene, hadde han størst
omsorg for sin udødelige sjel, og hvorledes den kunne være beredt, når
anskriket kom og han skulle gå Brudgommen i møte. Mange bønner oppsendte han
til sin Himmelske Fader og ba om nåde for Jesu skyld. I de siste levetimer talte han med sine med-troende om nåde for Jesu
skyld. I de siste levetimer talte han med sine
med-troende om evigheten og var fornøyd med å gå herfra. Han sa med ett
sikkert håp, at «hans navn var skrevet i Livsens bok. Med denne tro gikk han
ut av tiden (1806) og hvem vil nekte, at slikt er over alt herlig for de
døende?»
Forts. n. nr. |
|