Epistelen på tredje søndag etter påske. Fra Hans N.
Hauges Postille 1 Pet. 2,
11 – 20. I elskelige! Jeg formaner (eder) som fremmede og
utlendinger at I holder eder fra de kjødelige lyster, som strider mot sjelen,
og lar eders ferd iblant hedningene være god, for at de idet de baktaler eder
som ugjerningsmenn, kan se eders gode gjerninger og ved dem prise Gud på
besøkelsens dag. Vær derfor all menneskelig ordning underdanig for Herrens
skyld; være seg en konge som den høyeste, eller landshøvdinger, som sendes av
ham til straff over dem som gjør ondt, men til ros for dem som gjør godt. For
således er det Guds vilje at I ved å gjøre det gode skal bringe de dårlige
menneskers vankundighet til å tie, som frie, dog ikke som de som har friheten
til ondskaps skjul, men som Guds tjenere. Ær alle, elsk broderskapet, frykt
Gud, ær kongen! I tjenere! Vær (eders), herrer underordnede i all frykt, ikke
bare de gode og rimelige, men også de vrange! For det er nåde, om noen av
samvittighet for Gud finner seg i gjenvordigheter når han lider urettferdig.
For hva er det for en ros om I synder og blir slått og tålmodig holder ut?
Men om I, når I gjør godt, også lider og tåler - det finner nåde for Gud. Våre års dager, (- deres sum -) er sytti år, og
hvis det er meget styrke, åtti år, og det stolteste av dem er møye og
urettferdighet; for det avskjæres hastig, og vi flyr (derfra). Sal. 90, 10
Disse Davids ord må vi alle bekjenne, og at vi er vandringsmenn og fremmede.
Våre dager er få og onde, 1 Mos. 47, 9, der er under mange vanskeligheter som
vi ser det, og har gjort alle våre formenn, mye besværlighet, strid, kummer
og møye, ja de fedre i Kristus, som har vandret, sannhetens vei, hatt sitt
skattkammer eller sinn i Himmelen, og båret det her på jorden, som er mange hindringer og
røvere, som vil røve det, og hindre oss i vårt løp, vi som er her alle til
huse, og utlendinger, vi blir og gjerne, både forhatt og undertrykt av
verdens mennesker, som har slått sin bolig og lyst, ja tatt sine eiendommer
og skatter i verden. At vi ikke skal bli dem lik, men rett omgås blant dem,
det formaner og lærer apostelen oss i dagens epistel og sier: I elskelige!
Jeg formaner (eder) som fremmede og utlendinger at I holder eder fra de
kjødelige lyster, som strider mot sjelen, og lar eders ferd iblant hedningene
være god, for at de idet de baktaler eder som ugjerningsmenn, kan se eders
gode gjerninger og ved dem prise Gud på besøkelsens dag. Av dette ser vi apostelens formaning til oss som
husfolk og utlending, at vi skal ta oss i vare for de kjødelige lyster, som
strider mot sjelen. Akk! At dere rett kjente dem, hvor mange og farlige de
er, som vil innta vår sjel i disse jordiske ting, da begjæringene unnfanger
lyst i oss, og den føder synd, så vår vilje samtykker, disse fullfører til
sist i gjerningen og føder døden, så vår levende ånd blir drept og gravet ned
i de jordiske ting, kommer til å feste vårt hus og hjem i legemet, og ved det
blir fremmede for Herren. 1 Kor. 5. Det er derfor nødvendig å holde oss fra
alle leiligheter som gis til å vekke opp begjæringene og når deres lyster
stiger opp, da straks å drepe dem ved Åndens kraft, med bønn til Gud, å bli
bevart fra deres overfall. Vende vårt sinn og vilje til Herren og Hans
tjeneste. Så må vi ta i akt apostelens formaning og lære,
så om vi er iblant hedninger, eller vannkunnige
mennesker, som ikke kjenner Gud og Hans Budords vilje, og derfor baktaler og
beskylder oss, for alle onde gjerninger, som misdedere som skulle ha fortjent
straff og beskjemmelse. Vi da kunne gjendrive og overbevise dem med våre gode
gjerninger, da de ikke kan tro eller forstå ordene, så gjerningene måtte
derfor lyse så de kunne prise Gud for sine besøk, med det gode Han har
inngytt i oss, og vi beviser dem, for dette er det inderlig nødvendig for oss
å være: godhjertet, ydmyke, barmhjertige og lydige, ja være all menneskelig
forordning underdanig for Herrens skyld, så vi ikke antar menneskelige bud,
om de befaler mot Gud. For høyt er vel de bud herrene befaler, og Gud har
tillatt dem å herske og regjere. Men forbeholder det av sine lydige barn, som
behager Ham, så om de verdens herrer befaler mot Guds Bud, da skal vi adlyde
Gud mer enn mennesker, Ap. Gj. 4, 29, når de vil
forby oss å gjøre godt. Det være seg en konge som den øverste, eller
befalingsmenn som er sendte av Ham til hevn over forbrytere, å straffe det
onde som de bærer sverdet for. Men de til styrke og lov som gjør godt.
Likevel om deres forherdelses onde ville gjøre oss ondt, og straffe oss som
ikke gjorde noe ondt. Så er det likevel Guds vilje at vi skal i det vi gjør
godt, tilstoppe de dårlige menneskers samvittighet. For når vi beviser godt
mot deres onde, er milde mot deres vrede og rettskafne i alle dyder mot deres
laster, så blir deres usannferdige beskyldninger om oss sterkest gjendrevet,
og deres munn tilstoppet, da vi er fri og likevel ikke vil misbruke friheten,
til å straffe dem som vi vel kunne, for vår æres beskjemmelse. Og i tillegg
om de røver fra oss vårt gods, eller overfaller oss med urett. Denne lov som skulle straffe slikt, vil vi
ikke bruke, og enda mindre misbruke friheten til noen ondskap skjul, i
syndige bedrifter å forandre vårt Kristi Evangeliums trøst til ondskaps
skjul, så vi kunne synde fordi nåden er så rikelig for oss at Gud derfor ikke
skulle tilregne oss. Nei, dette er å trå nåden under føttene, og da var vi
ikke Guds barn. Men vi skal være som Guds tjenere i hellighet, som Gud er
hellig, og alle være ydmyke, fordi de er mennesker og Guds oppholdende skapninger:
også ved slik bevist ære og høflighet, eller ydmykhet å bøye dem som er
utenfor vårt samfunn. For de som er med oss beviser vi ikke bare ære, men og
elsker broderskapet, da vi er sammenbundne i Jesu kjærlighet, så vi ærer dem
og beviser tjenestevillighet med all ydmykhet og kjærlighet, likevel i dette
må vi frykte Gud, så vi ikke skulle la kjærligheten bli kjødelig og ære våre
brødre over eller like med Gud, dette må også voktes ved fiendene, når vi
skal ære dem; derfor har og apostelen og satt disse ord, nemlig: ær alle,
elsk broderskapet, frykt Gud, ær kongen! Ved siden av hverandre likesom
sammenblandet. For han visste at man kunne for frykt for
fiendenes hat, ære dem over Gud, for å unngå deres vrede, og derfor vike fra
Guds Bud, så vel som å elske broderskapet, utenom den lydighet og kjærlighet
i og av Gud. Derfor sier han: frykt Gud, for så omgås du varsomt og tar deg i
vare for å vike til noen av sidene, enten ved hovmodighet og ukjærlighet mot
nesten, eller ved bløtaktighet og kjødelig kjærlighet å vike fra Guds Bud. Og
at du ærer kongen, da Gud har påbudt å gi hver den som du er skyldig, og ære
hver etter sin stand. I tjenere! Vær (eders) herrer underordnet i all
frykt, ikke bare de gode og rimelige, men også de vrange. For det er nåde, om
noen av samvittighet for Gud finner seg i gjenvordigheter når han lider
urettferdig. For hva er det for en ros om I synder og blir slått og tålmodig
holder ut? Men om I, når I gjør godt, også lider og tåler – det finner nåde
for Gud. Så ser vi av dette de rette formaninger og regler, hvilke vi
skulle legge på hjertet og rette oss etter det, dette må vi daglig be Gud om
å gi oss kraft og styrke av sin kjære Sønn, Jesus Kristus vår Herre. Amen. |
|