Haugianismens
Tid, 1796 – 1850 Fra Heggtveis
Kirkehistorie. Del 40. En
ikke mindre fremragende, men enda mer virksom legmann var Lars Iversen Kjeldmo, alminnelig kalt «Lars Voss». Han
forteller selv, at han ble født på gården Kvarekvol
i Voss prestegjeld ikke langt fra Bergen, den 17. desember 1769og døpt bare
en uke gammel, 1. Juledag samme år, før enn hans mor ennå var så frisk at hun
kunne være med på den hellige handling. Dette talte han senere ofte med glede
om, og formante andre flittig til ikke å utsette med å bringe barna til Jesus
i den hellige dåp. Hans
foreldre var gårdbruker Iver og Thorild Kvarekvol.
Allerede i 1775 døde hans kjære far, som omtales som en svært saktmodig mann.
Etter å ha vært enke til 1779 giftet moren seg igjen med en mann fra
nabogården Grue, hvor det var fire oppsittere, som hadde barn. Den unge gutt
fikk derfor kamerater nok, men det første år etter sin ankomst der, var han
stadig svært sørgmodig og trist til sinns, derfor tok han ikke del i de andre
barns villskap og overgivenhet. «I
denne tid,» skriver han, «plagdes jeg mye med innskytelser av den onde fiende
om å forkorte mitt eget liv, så jeg neppe våget å bære min tollekniv på meg.
Da jeg holt dette innesluttet i min egen barm og ei hadde mot til å åpenbare
denne sinnslidelse for min gode mor, som visstnok hadde trøstet og styrket
meg, ble min ve og vånde desto større. Da jeg heretter begynte å søke andre
barns selskap og litt etter litt tok del i kortspill, støyende natt- svermeri
m.m., forsvant selvmordstankene hurtig som en sky om morgenen. Mine
barneår forløp slik, til jeg var 17 år gammel. Da døde min kjærlige mor, og
året etter gjentok jeg mitt dåps løfte, som jeg var noe urolig og bekymret for.
Da jeg kunne lese godt etter den tids krav og forstod også temmelig hva jeg
leste, så følte jeg sterkt i min samvittighet Guds Ords vitnesbyrd og
viktigheten av den pakt, jeg nå hadde fornyet med den altseende og
rettferdige Gud, men forstod likevel slett ikke riktig hva omvendelse og
selvfornektelse skulle bety eller være. Men selv om mitt lettsindige levnet
ønsket jeg likevel stadig å bli salig, og da jeg i tillegg følte, at jeg ikke
kunne vente dette, slik som min vandel den gang var, tok jeg gamle og for
sitt ærbare levnet og rettskafne vandel roste menn til mitt mønster, idet jeg
tenkte, at når jeg bare levde slik som disse, ville jeg nok bli salig hisset. Alle disse gode, men dessverre altfor
svake forsetter og minnelser, svant snart, og jeg begynte nå rett for alvor å
bli en fordervet og ryggesløs yngling. Til dette bidrog visstnok den tids
onde skikker og sedvaner i min hjembygd. For bryllupene da måtte minst vare i
8 dager ved uavbrutt spising, drukkenskap, dans, støy og ofte slagsmål m.m.. Ellers duget de ikke til noe for forblindede
mennesker. Da kirken lå i nærheten gjestgiverstedet Vossevang, måtte alle,
når de søndag og helligdager kom fra kirken, pægel
(brennevin). Deretter begynte man å bytte og handle hester under en gruelig
banning, forenet med løgn og bedrageri. Ved dette ble det en gyselig og
ubeskrivelig støy og uorden, som vedvarte til langt utpå natten, så enhver
kan innse hvorledes Sabbaten ble vanhelliget, og Guds hellige navn ble
spottet. I disse alminnelige såkalte forlystelser tok jeg stadig del, når
leilighet ble gitt. Men min hestehandel lyktes alltid så slett for meg, at
jeg ved dette ødela min lille formue. Grunnen til dette var kanskje at jeg
ikke kunne banne og lyve så sterkt, som de mer øvede.» «Det
gikk meg som den forlorne sønn: Herren sendte redning i mitt 29. år ble jeg
oppvakt av den sterke syndesøvn 100, og
mitt hjerte rørtes ved Guds langmodighet og nåde, som ville reise meg arme
menneske opp av mange fall. Denne Guds kjærlighet kan jeg ikke skjule, men
vil fritt ut bekjenne, og det for alt folket, at Han hadde fritt meg ut av
den åndelige død, så kraften erfares av det. Guds kjærlighet er så klar, at
jeg ikke annet kan kjenne enn å ville oppofre mine krefter til å vandre i
dette alt jeg formår. For omtrent 19 år siden (1798) reiste en person ved
navn Thore Thoresen og holdt religiøse taler i denne egn, jeg var. Især
forklarte han det første Bud, om å elske Gud. Dette kom meg underlig for, da
det vitnet i min synd. Men da jeg var motvillig, falt det snart bort. Samme
år i Julen var vi mange sammen etter den gamle skikk og reiste omkring fra
gård til gård, danset og drakk. Da inntraff det, at en av mine fornemste
slagsbrødre kom, mens vi var samlet på den gård, hvor jeg tjente. Han hadde
vært omtrent en halv mil borte hos en, som hadde begynt å holde taler. Ved
denne var han blitt rørt. Han hadde og med to brev, som han leste for hele
julelaget. Dette gav jeg akt på og syntes det var rett. Men da vi var drukne,
begynte mine eldste brødre å le og spotte og ble arrige i sitt sinn. Da følte
jeg i min ånd, at det var synd, og tenkte: Du gjør rett ille, som spotter
det, du ikke kjenner mer til. Det kan være like mye godt som ondt. Jeg talte
da i stillhet noen ord med denne person, som foreholdt
meg at jeg måtte avstå fra synden og omvende meg m.m., dette gikk inn på mitt
hjerte. Nå
skulle vi reise til en annen gård, og jeg ba den omtalte kamerat, at han
ville følge med oss. Men han svarte «nei!» Jeg reiste med de andre. Da jeg
var kommet nesten frem, kunne jeg for min samvittighets angst ikke følge
lenger, men slet meg fra dem og oppsøkte igjen den før omtalte person. Da jeg
traff ham igjen, fortalte han om en som hadde noen av Hauges bøker. Av disse
lånte jeg et eksemplar, kalt «Betraktning over Verdens Dårlighet.» Mens jeg leste
i den, vitnet det klart i min ånd: Her vises det sanne ord. Dette trodde jeg
så fast, at jeg ved bønn, sukk og gråt, med stor angst over mine begåtte
synder, i en 14 dagers tid kunne liksom seire over alle mine innvortes og
utvortes sjelefiender. Sannelig var det Den Hellige Ånd, som da gjenfødte meg
og gav vitnesbyrd, at jeg var et Guds barn, om jeg ville bli Hans kall lydig,
som jeg da også lovet, samme hva det skulle koste. Slik
følte jeg Herrens kall på mitt hjerte, at jeg skulle vende meg fra synden,
tro på Jesus Kristus, gå i Hans fotspor og følge Ham etter samt bekjenne Hans
hellige navn for menneskene. Jeg begynte da straks å vitne for andre, hva jeg
trodde, og om hvilket nytt forsett jeg hadde fattet og sa, at jeg ville
fornekte meg selv og etterfølge min Frelser, samme hva for trengsel som ville
møte. -Denne hastige forandring, som skjedde med meg, virket især forundring
hos mange, som kjente meg. Jeg var av og til sorgfull, men for det meste
glad. Om
våren (1801) kom Hans Hauge (til Voss). Jeg ble med ham til Bergen og
fikk veiledning og ble styrket i troen ved hans kjærlige omgang. Slik gikk
jeg da frem i enfoldighet, men av og til syndet jeg mot Herren. Ved dette
tapte jeg min frihetsånd og den første kjærlighet. Dette tap kan jeg ikke utsi.
Bittert fikk jeg føle den store elendighet, det mennesket kommer i, som har
vært renset og igjen blir besmittet med synder og kommer i trelldom og tvil
om Guds nåde. Siden
den tid har det bestandigvært tungt for meg, da jeg stadig har ligget under
Åndens tukt, som aldri har tillatt meg syndefrihet, så jeg har funnet smak i
den. Men Gud har atter besøkt meg med sin nåde, så jeg er hjerteglad. Gid jeg
så sant måtte bevare dette i ydmykhet og årvåkenhet inntil enden.
Av
det anførte kan dere, mine kjære medmennesker, tydelig se og erfare, hvilken
en stor og grov synder jeg har vært. Dersom ikke nåden var større enn synden,
så kunne jeg umulig bli frelst. Men ettersom min synd ble overflødig kjent,
så ble nåden ennå overflødigere kjent. Enhver
fornuftig kristen kan tenke, hvilken sorg, bedrøvelse og angst, som trengte i
min sjel og hjerte, da jeg fikk se min store ondskap og ulydighet. Ved Guds
Ord og Den Hellige Ånds lys fikk jeg syn på alle avgudene og alt det onde
mitt bryst, som stakk meg med dødens brodd. Nå kunne jeg lett ha gått under i
fortvilelse. Men Guds særdeles nåde, barmhjertighet og bunnløse kjærlighet
bevarte meg. Den tilskyndet sent og tidlig, at jeg i sannhet skulle vende om
til min himmelske Fader og tro Evangeliet om min Frelser, Jesus Kristus, som
med sin død på korset har lidt for mine og hele verdens synder. Nå kan dere
og lett forstå, hvilken avsky jeg senere har hatt og stadig til alle de
oppregnede laster samt alle andre synder, som er imot Guds Ord. Forts.
n. nr. |