Haugianismens tid, 1796 – 1850 Fra Heggtveits Kirkehistorie. Del 41. Vi
fortsetter her Lars Voss sitt vitnesbyrd (Lars Voss er for
øvrig et kjent navn på min kones mor side. Red. anm.): «Siden
den tid har jeg vandret enfoldig, bekjent Guds hellige navn blant mine
medmennesker, med hensyn på dette så her jeg reist gjennom Norge tre a fire
ganger, besøkt hver by og de fleste prestegjeld, især i det Søndenfjeldske, så Kristi kjærlighet, som var antent i
min sjel og hjerte, har bredd seg ut derfra -- med drivende ønske om alles
frelse. Ved disse mine reiser blant så forskjellige mennesker har jeg prøvet
forskjellig og samlet erfaring om medgang og motgang, sorg og glede, om ondt
rykte og godt rykte. For omtrent 26 år tilbake (1818), flyttet jeg med kone
og sønn fra Bergen til Nordland, hvor jeg etter et års forløp ble eier av
gården Kjeldmoe i Målselv. Iblant
denne kristelige menighet har jeg stille levet mine senere dager og oppofret
mine siste så vel åndelige som legemlige krefter. Herren har velsignet mine bestrebelser, så
jeg stadig har hatt daglig brød til meg og mine og i tillegg aktelse og
vennskap av de fleste mennesker i omegnen. Jeg takker hjertelig Gud for alt i
vår Herres Jesu navn. Nå lenges jeg inderlig etter å vandre bort og få være
med Kristus og ønsker bare inntil enden ved Guds nåde å kunne stride rett den
gode strid, beholde troen og fullbyrde løpet, så vet jeg visst, at
seierskronen også er henlagt for meg. Men, dessverre! Jeg er enda her nede, og
synden bor fremdeles i mitt kjød. Dersom jeg ikke alvorlig våker og ber, kan
jeg lett falle i fristelse, for Ånden er vel villig, men kjødet skrøpelig, og
det er ikke noe godt i mitt kjød. Den onde natur må derfor stadig tvinges og
åndelig korsfestes ved daglig omvendelse og derved bli lagt under Ånden,
hvorfor der uavbrutt må skje en bestandig fornyelse i vår sjel og ånd, -
likesom vi også daglig må få en full syndenes forlatelse. Dette
er min tro etter Barnelærdommen og min redelige bekjennelse, ikke noen
innbilning, men en fast overbevisning om de usynlige ting, som ikke sees, men
likevel holdes for sanne og visse. Troen er en Guds gave, som kraftig virker
den ekte kristelige kjærlighet. Derfor er jeg fast forvisset om, at jeg over
alle ting bør frykte og elske Gud, holde Hans Bud og elske min neste som meg
selv. Og slik som jeg selv tror, taler jeg alltid. Disse to punkter: å elske
Gud og sin neste holder jeg trolig fast ved, og på dette vil jeg ved Guds
nåde seire over alle mine sjelefiender og stadfeste denne grunnsannhet i den
hellige treenige Gud Faders, Sønns og Helligånds Navn, så jeg ikke vil leve
meg selv, men i Guds Sønns tro og i det håp, at Han av nåde vil skjenke meg
det evige liv. Gud hør min bønn! Amen.»
Han
omfatter vår kirkes goder, det kristelige embete, prestene og den offentlige
gudstjeneste med varm kjærlighet og var alltid den første og den siste til
stede i Guds hus under menighetens forsamling der. Han levde i sannhet et
kjærlighetens liv. Like til det siste leveår samlet han folket om seg til
oppbyggelse enten i nabolaget eller andre steder – særlig på Sollid.
Likeledes pleide han hvert år, når våronna var over, sammen med Ole Lassesøn Fagerliddal å ta seg
en tur ut til Reisen og Bardu, navnlig til sistnevnte Sokn, for å oppmuntre og
formane seg selv og vennene der. Særlig i høytidene, men visstnok også
ellers, gjengjeldte disse hans kjærlighet ved i flokk og følge å besøke «Lars
Voss» i hans hjem, hvor gjestfriheten så gjerne huset dem i flere dager om
gangen. Sitt siste leveår tilbrakte den gamle på sykesengen, og selv om de
legemlige lidelser var strenge, var han aldri utålmodig eller klage over det.
Glad og fornøyd talte han i denne tid oftere om å vandre her fra, slik som en
Jesu troende kan gjøre det, og nevnte mang en gang sin forundring og glede
over at den onde frister nå så sjelden plaget ham. Med sedvanlig tilfredshet
og glede mottok han den siste morgen sønnekonen, som etter sedvane brakte ham
kaffen, som han likevel nøt lite av. Glad som han alltid var i denne,
forundret dette husets folk, som nå straks måtte inn og se til ham. Han var
da nettopp sovnet inn. Hans dødsdag er ikke anført i Målselvs Kirkebok, men
den inntraff omkring den 28. juni 1855.
Forts.
n. nr. |