Haugianismens tid, 1796 –
1850 Fra Heggtveits Kirkehistorie, del 45. År
1801 ryktedes det, at Hans Nielsen Hauge var kommen til gården Haftorn, 4 mil
fra oss. Jeg gjorde meg straks ferdig til å reise. Dette fikk jeg og siden
bestandig tillatelse til av mine foreldre. Men underveis møtte jeg en
anstøtsstein: Da jeg var kommet til det nevnte sted en kvart mil nær, traff
jeg en offiser, som kjente meg meget vel. Han spurte straks, hvor jeg ville hvor
jeg hen. Jeg sa at jeg aktet med å reise til Haftorn for å tale med Hauge. Han
begynte ivrig å fraråde meg og gjorde så mange innvendinger, at jeg nå ikke
kan huske dem så vel. Da jeg var matt og trett etter den lange vei, ble jeg
ved hans tale meget nedslått, så jeg til sist ikke kunne svarer ham ett ord.
Endelig forlot han meg og jeg gikk til mitt bestemmelsessted Da
jeg kom frem fikk jeg tale med denne mannen, som jeg så lenge ønsket å
treffe. Jeg ble svært styrket ved hans oppbyggelse, da han viste både i lære
og liv å lede de svake og overbevise de gjenstridige. Etter
noen dager reiste jeg hjem igjen til mine foreldre og arbeidet. Om søndagene
var jeg enten i kirken eller på et eller annet sted i oppbyggelse. En venn
ville, jeg skulle reise over til Lærdal og Luster med noen bøker og dessuten
tale med folket om Guds vilje. Jeg, som var villige i min ånd, måtte vel
lignes med Peter, som ville gå i døden for sin Frelser, men da fristelsen
kom, hadde han for liten makt til å motstå med. Likevel i dette var vel Guds
ledelse med Peter, at han dess bedre kunne lære å kjenne seg selv, likeså med
meg. Jeg har å grunn for og si: Herren være lovet, som legger oss en byrde
på. Vi har en Gud, som hjelper, og en Herre, Herre, som frelser fra døden. Da
jeg kom over fjellet til Lærdal, traff jeg bare mennesker, som spottet og lo
av meg og til dels truet med straff. Jeg, som var forlite befestet til å tåle
forfølelse --, ble nå så redd for å lide --, at jeg vendt tilbake og kan hjem
julaften. Jeg var svært opprørt i min ånd, dels fordi jeg syntes å ha gjort
urett i å vende tilbake og la meg skremme fra å bekjenne Guds Ord, dels satte
fienden enn på meg og ville gjøre den nåde gjerning til intet, som Gud hadde
utført i meg. Jeg
kom nå mer og mer anfektninger, tvil og strid og kun ikke bli enig med meg
selv. Likevel den tros grunn, som jeg hadde erkjent i mitt hjerte ved Guds
Ord, vitnet Ånden var sannhet. Dette hadde jeg aldri noen tvil om. Men det,
som manglet meg mest i anfektning og fristelse, var, at jeg engstes over min
og oppriktighet, og at fienden fikk meg til å tro, at jeg var en hykler.» Disse
svære indre åndelige prøvelser og kamper vart utover vinteren 1802, ofte
ledsaget av stor angst, idet han trodde seg selv fortapt. Hans sjelekval var
tit så stor, at han «svettet, som av et svært tungt arbeide.» Dette holdt ved
i flere måneder. Imellom kunne han få litt hvile og kraft til å be. «Jeg fikk
iblant, skriver han, følge en liten tros-gnist som da styrket meg. Jeg
erfarte både, hva det er å være uten Gud og ha Ham til venn. Fristeren
innfant seg atter med sine gloende piler. Men nå begynte jeg å få mer makt
over ham og sa av og til ganske høyt: Vik fra meg Satan! Du er en løgner, som
du har vært fra begynnelsen. Likevel av og til var han så sterk, at han
gjorde meg på ny forsagt. Dette
varte til en gang om våren (1802), jeg gikk og sådde min fars åker, mens jeg
gråt heftig, rant meg i disse ord i hu: «Den, som sår med gråt, skal høste
med glede.» Da lød likesom det skulle være sagt til meg: Vær frimodig dine
synder er deg ei forlatt. Av dette ble jeg så styrket i troen er jeg fra
den tid syntes å ha makt over fiendens fristelser selv om han oftere innfant
seg, fikk jeg etterhvert større tillit og tro til Gud og kunne nå mer tilegne
meg Hans løfter… Jeg gjorde Ham nye løfter og fikk
kjenne Hans faderlige førelser med meg, og at Han ikke ganske hadde forlatt
meg, som jeg en tid trodde, men at han bare hadde skjult seg under korset, så
at jeg skulle lære å kjenne meg selv. Jeg
synes nå ikke å kunne fulltakket Ham for Hans store nåde, at Han oppholdt
meg, som var fortapt og fordømt til den evige død, og fridd meg ut, så at jeg
skulle være hans egen som en synderlig ting. Jeg ba ofte til Herren, at jeg
ikke måtte få fred i noen syndig ting, men at Han ville lede meg på den rette
vei. Mine
daglige skjødesynder var og er alltid følbare for meg. De er en pel i mitt
kjød, ja slår ofte ned i mitt sinn, så jeg må klage med Paulus: «Det gode,
jeg vil, det gjør jeg ikke, men det onde, jeg ikke vil, det gjør jeg altfor
mye. Jeg elendige menneske, hvem skal fri meg fra dette dødens legeme?»
«Likevel kan jeg ikke fulltakke Gud, som til denne tid har oppholdt troen og
gjennom så mange farer holdt meg i live. Når jeg tenker på dette, må mitt
hjerte bøyes og mine øyne renner. Herren, vår Gud, styrke meg og alle i det
gode forsett, at vi, som har kjent, at Herren er god, måtte bli delaktige til
bestandige til enden, så vi kunne vinne livsens krone.»
Forts. n. nr. |