Evangeliet på
tredje påskedag Fra Hans N.
Hauges Postille Luk. 24, 36 – 48. Mens de talte om dette, sto
Jesus selv midt iblant dem og sa til dem: Fred være med eder! Men de ble
forferdet og fryktet, og mente at de så en ånd. Og han sa til dem: Hvorfor er
I så forferdet, og hvorfor stiger sådanne tanker opp i eders hjerter? Se mine
hender og mine føtter at det er meg selv! Føl på meg og se! En ånd har ikke
kjød og ben, som I ser at jeg har. Og da han sa dette, viste han dem hendene
og føttene. Men da de ennå ikke trodde for glede, og undret seg, sa han til
dem: Har I her noe å ete? Men de ga ham et stykke av en stekt fisk og av en honningkake, og han tok det og åt det for deres øyne. Men
han sa til dem: Dette er mine ord som jeg talte til eder mens jeg ennå var
hos eder, at alt det bør fyllbyrdes som er skrevet
i Mose lov og profetene og salmene om meg. Da opplot han deres forstand, så
de kunne forstå Skriftene. Og han sa til dem: Så står skrevet at Kristus
burde lide og oppstå fra de døde på den tredje dag, og at i hans navn skal
omvendelse og syndenes forlatelse predikes for alle folk – dette skal begynne
fra Jerusalem av. Men I er vitne om dette. Mens de talte om dette, nemlig
de to disipler som talte om det som var hendt dem på veien, og hvorledes Han,
nemlig Jesus ble kjent for dem i det Han brøt brødet, som vårt siste
Evangelium slutter med og er dette Evangeliums begynnelse. Da de talte om
disse ting, stod Jesus midt iblant dem. Her ser vi igjen at Jesus kommer til
oss med sin nærhet når vi samles i Hans navn og taler om Hans gjerninger, som
sanne troende som vil motta og følge Hans lære, hente kraft fra Ham til å
utrette det Hans vilje er. Han sa til dem: Fred være med eder! Men
de ble forferdet og fryktet, og mente at de så en ånd. Dette var svært,
at når Jesus forkynner og lyser fred over sine apostler, så blir de
forferdet. Men slik går det når Guds fred i Evangeliet forkynnes oss, så blir
vi av kjødet og våre svake krefter redde, da dette ikke kan tåle å høre den
store nåde, føle og se i en hast det som hender oss. For en Saulus falt til
jorden, i Ap. Gj. 9, 4 og Israel var forskrekket og
rømte da de så tordenens lyn og hørte basunens lyd, da Herrens Bud ble gitt
dem. Derfor måtte Moses trøste dem med det at: Herren er kommet for å
prøve dere. 2 Mos. 20, 20. Likevel var alt dette til de vantro, som
Herren pleier å skape frykt hos. Jesus kom til sine med mildhet i sin
menneskelige skikkelse, og ville åpenbare seg for sine apostler og forkynne
dem om sitt Rike, derfor sa Han til dem: Hvorfor er I så forferdet, og
hvorfor stiger sådanne tanker opp i eders hjerter? Se mine hender og mine
føtter at det er meg selv! Føl på meg og se! En ånd har ikke kjød og ben, som
I ser at jeg har. Og da han sa dette, viste han dem hendene og føttene. På denne måte prøvde Han å
forklare seg i legemet, at Han var Gud og mann, og som Han sier: Se, jeg
er levende i all evighet! Åp. 1, 18. Så nå har
han både døden og livets makt, helvete og himmelens nøkler, så Han kan befri
så mange som kommer til Ham fra dødens frykt og føre dem til sitt rike,
derimot stenge igjen eller befale å ta alle gjenstridige og kaste dem ut i
ildsjøen eller i avgrunnen. Åp. 20. kp. Slik vil Han straffe det onde og trøste de gode som
vil tro og forlate seg på Ham, kaste av seg all frykt og bli troende, at Han
er den levende, oppstandne Guds Sønn. Likevel, de trodde ikke ennå for
gledens skyld, men forundret seg. Slik går det med den menneskelige svakhet,
at de på den ene side faller i frykt og forskrekkelse så de blir redde og
ikke kan tro, eller og at de akter ikke noe, så de ikke vil tro noen uten de
ser og hører overnaturlige ting av mirakler. På den annen side, de faller i
så stor glede, at deres forstands krefter og vantro ikke da heller kan
utryddes og den sanne tro rotfestes i hjertet. Men når de føler slik en
guddommelig virking, da blir de liggende ved følelsen å forundre seg, og ikke
mottar noe av det gode for å benytte det til rettelse og lærdom. Dette
erfares ofte, at en del mennesker gjør slik, når det tales til dem om de ting
som hører Guds Rike til. Når de hører åndelige taler, føler guddommelig
glede, ser de troendes eksempel og gjerning, da blir de henfallen til
forundring, og kommer ikke på eller trakter etter å motta Ordet og arbeide på
å bli Guds barn lik og bli meddelaktige i deres gjerning. Jesus sa til dem: Har I her
noe å ete? Men de ga ham et stykke av en stekt fisk og av en honningkake, og han tok det og åt det for deres øyne. Med
dette søkte Han ved den legemlige omgang, mottagelse og bruk av det timelige
som Han mottar fra dem, så Han da kunne meddele dem de åndelige gaver tilbake
og sa til dem: Dette er mine ord som jeg talte til eder mens jeg ennå var
hos eder, at alt det bør fullbyrdes som er skrevet i Mose lov og profetene og
salmene om meg. Da opplot han deres forstand, så de kunne forstå Skriftene. Slik
må også en Kristi etterfølger gjøre, først lokke dem
med det timelige, forestille dem det, og gi dem et godt eksempel på det
åndelige, så en da kan vise dem til Skriften om Jesus, som er troens begynner
og fullender, både det å gjøre gjerningen i seg selv og begynner med sin
formaning for å fullbyrde troen i oss. Han må opplate vår forstand ved sin gode Ånd, som
skal ta av Hans lys og liv, og forkynnes oss. Dette skjer ved Ordets hørelse,
som kan virkes i hjertet når Gud opplater vår forstand, som det heter om
Lydia, at Gud åpnet hennes hjerte, så hun gav akt på Pauli ord, Ap. Gj. 16, 14, og av nevnte Ord, at Jesus opplot deres
forstand og sa til dem: Så står skrevet at Kristus burde lide og oppstå
fra de døde på den tredje dag. Over alt så stadfester og henviser Han til
Skriftene. For det er den faste klippe å bygge på og klareste vei å vandre
etter, som Gud vil føre oss til sitt Rike ved. Derfor fulgte Jesus Skriften
nøye og stadfestet dermed sin lære, både i Ord og gjerning, da Han vil at
menneskene skal tro og rette seg etter det. For Han var Ordets begynnelse som
hadde utgitt det, og med sin lidelse fullbyrdet det som var skrevet, både om
befalinger å gjøre, og løse overtrederne fra dets tvang til å bli lydige
under Ham, som var lydig i å gi sitt liv til en gjenløsningsbetaling for
mennesket som Han selv sier. I Hans navn skal prekes omvendelse og syndernes
forlatelse for alle folk. I disse Ord ligger den rette evangeliske lære, som er ganske klar
og forståelig, for hver som vil gi akt på det. Men hvor forvent og formørket
er det ikke, det kan det ikke klages nok over, for nå roper alle på at Gud er
nådig, og at Han forlater dem synden. Dette skal de tro, ja prestene si
fritt: til syndernes forlatelse, og høyt, om de skal nevne omvendelsen med
munnen, at den skal gjøres. For i hjertet vet de lite, ja nesten ikke noe å
lære andre om det, med mindre de har gjort det selv, så de viser dens
frukter, da dette er en ting som ikke kan skjules eller skjer i søvne, for det foregår hos den aller beste og lydigste,
men da også hardt med botstårer, bedrøvelse, angst og strid. På samme måte
hans omvendte og forandrede sinn fra sin egen og verdens kjærlighet, ja, i
hat og avståelse fra dette. Derimot har han nå lengsel og kjærlighet til Gud.
Alt dette virkes så stort i hjertet, at han ikke
bare selv kan tale om det og erfare det på alt sitt vesen og krefter i sjel
og legeme, men om han holdt seg nokså hemmelig, så erfarer hans familie,
naboer med flere det! Ja, der skjer alltid noen rykter, så når fienden mister
en sjel, så kan han ikke unngå å anke på det, være vred og brøle som en løve.
Fienden søker igjen både selv og ved sine tjenere, de verdens mennesker, å få
oppsøkt det han har tapt og få det i sine garn igjen. Om ikke dette nytter, så
bruker han sin bespottelse og ondskap mot dem som viker fra ham. Da det ikke
kan skjules at det har skjedd en omvendelse, så kan der heller ikke være noen
synds forlatelse hvor ikke omvendelsens frukter viser seg. Mat. 3, 8. Det er
derfor nødvendig å preke i Hans navn omvendelse, at Han er en Forløser fra
synden, og hver den som vender seg til Ham fra det onde, den får syndenes
forlatelse, og all Hans urettferdighet skal ikke tilregnes. Esek. 3. Vårt Evangelium slutter med de Jesu Ord, at denne
preken om omvendelse og syndernes forlatelse prekes for alle folk - og
dette skal begynne fra Jerusalem av. Men I er vitner om dette. Av dette
ser vi at Han ville ha sitt Navn forkynt for alle mennesker, men de skulle
begynne fra det sted de er kalte, eller blitt døpt med Den Hellige Ånds gaver
og har fått vitnesbyrdet i sitt hjerte. Det kan den som skriver dette, tale
om av Guds Ånd, at han holder oss til å gjøre det. Akk! At vi alle måtte være
dem tro og lydige, som har kjent Hans vei, at vi fulgte og bekjente den i ord
og gjerninger, så vi kunne finnes iblant de omvendtes tall og vise de sanne
frukter av det. Amen.
Bønn. Å Jesus! Du som så ofte besøker
våre hjerter med din nåde og tilbyr oss din fred, men vi er uskjønnsomme,
vantro og gjenstridige, vil ikke erkjenne din gave, ja om vi enn tenker å
elske deg, er bekymret over det, og taler om dine underlige gjerninger, av
glede og sorg, så er vi likevel så uforstandige og henfalne i beundring, at
vi ikke kan tro og tjene deg, som vår Gjenløser og Frelser, elske deg som vår
venn og bror, og frykte deg som vår Herre og Mester, for å gjøre imot dine
befalinger, du da forklarer deg selv for oss, at når vi kjenner fryktens ånd
vil innta oss, så vis du din menneskekjærlighet. La oss da føle din
vennlighet, ved det synlige, til det usynlige, og når du gir oss brød til
vårt legeme, eller bryter og eter for oss, så fød og vår ånd, eller åpne våre
øyner og forstand til å gi akt på ditt Livsens Ord. Ja, forklar du Skriftene
for oss og lær oss hvorledes ditt navn skal prekes med lokkende røst og
drivende kraft, at menneskene kunne fatte sinn til omvendelse, og din Ånd
kunne drive gjerningene, at du derved omvender oss, så blir vi omvendte og
hjelp oss, så blir vi hjulpne, frels oss, så blir vi frelste ved din kraft,
så vi kunne opphøye ditt navn etter ditt Ord, og ved din Ånd bli drevet til å
utbre din ære fra en by til en annen, så vi kunne etter vårt fullkomne løp mottas
i de evige boliger. Amen. |