JULEDAG Fra Lars Linderots Postille Jeg vil heller tale fem ord forståelig i en
menighet med mitt sinn, enn ti tusen ord med et fremmed tungemål. Disse høyst
merkelige ord finner vi oppskrevet av apostelen Paulus i hans første brev til
Korintierne, 14. kp. 19. v. De hører til
beskrivelsen av de usedvanlige Guds Ånds gaver, som utdeltes i kristendommens
første blomstrende tider kort etter Kristi himmelfart. Noe ubetydelig av
disse gaver kunne Guds barn ennå kjenne; men gaven å tale med sitt sinn, og
især gaven å tale med andre tungemål, det er noe som ikke en eneste omvendt
sjel i våre tider eier eller forstår seg på. Da den første ild som brente i
de kristnes hjerter på apostlenes og martyrenes tider utsluktes, så ble også
mange av de åndelige gaver mer og mer ukjente. Den i flere hundreår herskende
lunkenhet i kristendommen har virket at vi har tapt all kunnskap om disse
gavers indre natur. Og slik kan vi bare med forundring høre, men ikke med
sikkerhet forklare disse Paulus’ ord, som jeg har valgt til inngangsord på
denne store dag: Jeg vil heller tale
fem ord forståelig i en menighet med mitt sinn enn ti tusen ord med et
fremmed tungemål. Velsignede
tilhørere! Jeg anser det som en særskilt nåde av min Gud at jeg atter en
juledag i verden får tale i menigheten om en begivenhet som er så rørende for
meg, for dere og for hele verden, som Frelserens fødsel er. Jeg kan verken
tale med mitt sinn eller med andre tungemål som de første kristne kunne, men
Gud gi meg den gave, som Han også i våre tider utdeler til de lærere som ber
Han om det! Akk, synder, synder!
Den dag du nå har opplevd er den makeløse dag da man gir deg det lifligste
budskap som noensinne kan forkynnes for mennesker. Den dag du nå har opplevd
er den makeløse dag da man skal preke for deg over et emne så rørende at om
du enda var blitt grå i djevelens tjeneste, så burde du allikevel, du gamle
synder, bli slått, bøyelig og angerfull i dag. Den dag du nå har opplevd er
den makeløse dag da man i kristenheten fremstiller en lære, som går slik
gjennom marg og ben at om du kan synde like djervt og forsettlig etter du har
hørt en juledagspreken, så er du sannelig hardere enn steinene i denne
kirkens murer. Den dag du nå har opplevd er den velsignede dag da jeg ved
Guds nåde skal tale om en begivenhet som er så hjerterørende, at dersom den
ikke kan knuse ditt hjerte, dersom den ikke kan slå din samvittighet, så
tviler jeg på din evige salighet. Da ser det ut for at du aldri står til å
kunne frelses. Vi
som er lærere, vi gjør mangfoldige forsøk, snart med en betraktning og snart
med en annen, alt i den tanke at om ikke den ene betraktning skal klare å
vekke våre inn slumrede syndere, så skal den andre gjøre det. Snart fører vi
den harde synder liksom ned i pinens avgrunn. Der lar vi ham stå en stund for
å høre på den forskrekkelige gråt og den gresselige tenners gnissel. Og vi
tenker: Kanskje dette kan sette en slik forskrekkelse i synderen at han iler avsted for å frelse sin sjel. Snart fører vi ham ut på den
doms plass hvor han på den ytterste dag skal fremstilles for den høyeste av
alle domstoler. Og vi tenker: Kanskje synderen våkner og besinner seg når han
får høre hvor strengt og alvorlig det skal gå til på dommens dag. Snart avmåler
vi for den sovende synder hans synder i deres heslighet. Og vi tenker:
Kanskje gjør han omvendelse når vi viser ham hans synderegister, og sier ham
at han står i gjeld i himmelen for hele «ti tusen pund.» Snart beskriver vi
den sanne omvendelse, som Gud fordrer av alle dem som skulle arve Guds rike.
Og vi tenker: Kanskje synderen får et annet sinn når han får høre at han ikke
blir så lett salig som han har innbilt seg, og at omvendelsen ikke er
fullført med noen sukk, noen rørelser. Ja, vi som har dette byrdefulle, dette
viktige embete, vi forsøker år ut og år inn alt som kan forsøkes. Om denne
prekestol, denne døde plass som jeg nå står på kunne tale, så skulle den
bevitne at syndere i mange års tid er blitt flittig advart på dette sted, at
alle de tilhørere som har hørt disse advarsler, er aldeles uten unnskyldning
for Guds domstol. I
dag løfter vi atter hammeren for å slå på steinfjellet, synderes hjerte. Å,
du arme menneske som ligger i syndens dvale! Kan helvete ikke forskrekke deg,
kan Sinai ikke knuse deg, kan Guds vrede ikke ydmyke deg, så må da Betlehem
kunne bøye deg og dra deg til bedring! Kan det ikke bevege deg når vi preker
slik: Der ligger en rik mann i pinen som klager og skriker:
”Jeg pines storlig i denne lue”, Luk.16, 24, så må det da kunne bevege
deg når vi preker slik: Der lå engang et barn i en krybbe et barn som heter Gud, Rådgiver, evig Fader m.m.
Es. 9, 6. Og dette barn ber og roper: Vend
dere til meg og bli frelst, alle jordens ender! For jeg er Gud, og ingen
annen Es. 45, 22: Nå Gud, så la da satan miste noen sjeler på denne
gladeste dag av alle de dager som et menneske kan oppleve! Den som ikke har
besinnet seg tidligere ved noen annen preken, Gud hjelpe ham til å besinne
seg ved denne juledagspreken! Paulus ville heller tale fem ord med sitt sinn enn ti tusen ord med andre tungemål.
Men
jeg tenker nå i Herrens navn på denne frydefulle dag å tale bare tre Ord i menigheten. Akk, at de tre
ord måtte få rom i våre hjerter, at de
måtte være oss nær. Velsignede
Herre Jesus! Beveg og bøy de menneskers hjerter som Du i dag er født for, når
menneskene reiser seg opp og synger salmen om Din fødsel:
”Oss er i dag en Frelser født.”
Om dette ber vi - Gud gi med andektige hjerter - vår Frelsers egen
bønn: Fader vår osv.. Evangeliet etter
Luk. 2, 1-14. Og
det skjedde i de dager at det utgikk en befaling fra keiser Augustus at all
verden skulle innskrives (i manntall). Denne innskrivning var den første som
fant sted, da Kvirinius var landshøvding i Syria.
Og alle gikk for å la seg innskrive, hver til sin by. Men også Josef gikk opp
fra Galilea, fra byen Nasaret, til Judea, til Davids stad, som kalles
Betlehem, fordi han var av Davids hus og slekt, for å la seg innskrive sammen
med Maria, sin trolovede hustru, som var fruktsommelig. Men det skjedde mens
de var der, da kom tiden at hun skulle føde. Og hun fødte sin sønn, den
førstefødte, og svøpte ham og la ham i en krybbe; for det var ikke rom for
dem i herberget. Og det var hyrder i den samme egn,
som var ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord. Og se, Herrens engel
sto over dem, og Herrens klarhet lyste om dem, og de fryktet meget. Og
engelen sa til dem: Frykt ikke! For se, jeg
forkynner eder en stor glede, som skal vederfares alt folket: Eder er i dag
en Frelser født som er Kristus, Herren i Davids stad. Og dette skal I ha til
tegn: I skal finne et barn svøpt, liggende i en krybbe. Og straks var det hos
engelen en himmelsk hærskares mangfoldighet, som lovet Gud og sa! Ære være
Gud i det høyeste, og fred på jorden, (og) i mennesker hans velbehag! I anledning av denne
festdags Evangelium setter vi nå frem: Tre
ord, talt til syndere på denne store dag, da minnet om vår Frelsers fødsel
feires: Jeg vil tale: 1) Et frydeord: I dag er
eder en Frelser født. 2) Et klageord: For Ham er
ikke noe rom i de fleste kristnes hjerters herberge, og 3) Et formaningsord: La oss
nå gå til Betlehem for å tilbe Barnet. Den
som tenker på med glede engang å møte den Frelser som i dag lå innsvøpt i
kluter, den som ikke har fattet det skrekkelige forsett at den nyfødte Jesus
aldri skal få noen glede av ham verken i tid eller evighet, den som ikke har
satt alle helvetes bommer og slåer for sitt hjertes dør så at Gud aldri kan
åpne den, den som har noen tanke om at han vil holde jul i all evighet i
himmelen, etter at alle juledager er endt for ham på jorden, han hører, han
gjemmer, han betrakter og overveier de tre
ord som jeg har lovet å tale til syndere på denne store dag da man feirer
minnet om vår Frelsers fødsel. Det
første ord som jeg i dag taler i menigheten er et frydeord: I dag er eder en Frelser født. La oss overveie dette i vår betraktnings
Fort. N. nr. |