Evangeliet på
20. søndag etter Trefoldighet Fra Hans N.
Hauges Postille. Mat. 22, 1 –
14. Og Jesus tok til
orde og talte atter til dem i lignelser og sa: Himmerikes rike er å ligne med
et menneske, en konge, som gjorde bryllup for sin sønn. Og sendte sine
tjenere ut for å kalle de innbudte til bryllupet, men de ville ikke komme.
Han sendte atter andre tjenere ut og sa: Si til de innbudte: Se, jeg har
beredt mitt måltid, mine okser og mitt fete kveg er slaktet, og allting er
rede; kom til bryllupet! Men de foraktet det og gikk sin vei, den ene til sin
aker, den andre til sitt kjøpmannskap. Men de andre grep hans tjenere, hånte
dem og slo dem i hjel. Men da kongen hørte det, ble han vred og sendte sine
hærer ut og ødela disse manndrapere og satte ild på deres by. Da sa han til sine
tjenere: Bryllupet er vel beredt; men de innbudte var det ikke verd. Gå
derfor ut på veiskillene og innby til bryllupet så mange som I finner! Og
tjenerne gikk ut på veiene og samlet sammen alle dem de fant, både onde og
gode, så bryllupshuset ble fullt av dem som satt til bords. Da gikk kongen
inn for å se dem som satt til bords, og han så der et menneske som ikke hadde
iført seg bryllupskledningen. Og han sa til ham: Venn, hvorledes er du kommet
hit inn og har ikke bryllupskledningen på? Men han tidde. Da sa kongen til
tjenerne: Bind hender og føtter på ham, og ta ham bort, og kast ham ut i det
ytterste mørke! Der skal være gråt og tenners gnissel. For mange er kalt; men
få utvalgt. Og jeg hørte
liksom en lyd av en stor skare og som lyd av mange vann og som lyd av sterke
tordener, som sa:
Halleluja! Fordi Herren, den allmektige Gud, er blitt konge! La oss glede og
fryde oss og gi ham æren! For Lammets bryllup er kommet, og hans hustru har
gjort seg rede, og det ble henne gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin.
For det fine lin er de helliges rettferdigheter. Åp.
19, 6 – 8. Disse ord er klare og overensstemmende med vår dags Evangelium, hvor Jesus setter frem en lignelse, ved
et menneske som var en konge, som gjorde bryllup for sin sønn, og han sendte
ut sine tjenere for å kalle de budne til bryllup, og de ville ikke komme. Han
sendte da igjen andre tjenere, og sa: Si
til de innbudte: mine okser og mitt fete kveg er slaktet, og allting er rede;
kom til bryllupet! Men de foraktet det og gikk sin vei, den ene til sin aker,
den andre til sitt kjøpmannskap. Men de andre grep hans tjenere, hånte dem og
slo dem i hjel. Her gikk det nesten som vi leste i Evangeliet på
den 2. søndag etter Trefoldighet, om de innbudte til nattverden. Likevel er
de her overbeviste mer om deres forherdelse. For da gav de første
unnskyldninger, og de siste sa: De kunne ikke komme. Men her foraktet de
første budbærerne, og de siste slår dem i hjel. For når de røster høres, som
vi leste om i vår begynnelse, det er de Guds barn som i enfoldighet priser
Gud, med et Halleluja! Gleder og fryder seg for Lammets bryllup er kommet, at
Gud sendte sin Sønn, som ble ofret til et slaktoffer, og var det uskyldige
Guds Lam som led tålmodig på korset, i det han foraktet den skam, og sitter
nå på høyre side av Guds trone. Heb. 12, 2. Han er
den Konges Sønn, som Kongen derfor gjorde bryllup for og Han innbyder alle
mennesker til dette og vil de skal ha del i den glede som Han kaller inntil
ved sin Ånd, Ord og tjenere. Men han gjør det helst ved mennesker, da deres
budskap er klarest til å kalle inn. Når da, som vi sa, de enfoldige mennesker
lar høre den røst og fryd om det himmelske bryllup, for å kalle andre til det
av hjertens kjærlighet, så de kan bli delaktige i den samme herlighet. Men de
kjødelige mennesker vil ikke komme, da de er fylt av syndens vellyst, har ikke
noe behag, tro, eller begjær til det. Deretter kommer andre tjenere, som er som mange
vannes lyd, det vil si: Guds budbæreres kjærlige ord og gjerninger, som
strømmer som elver og suser for deres ører, som budskapet fra Kongen: Se! Jeg har beredt mitt måltid, mine
okser og det fete kveg er slaktet, og allting er rede; kom til bryllupet! Men
de foraktet det og gikk sin vei, den ene til sin aker, den andre til sitt
kjøpmannskap. Nå støter disse elver så sterkt på dem at dersom de ikke
med forakt, skyver det fra seg, og vender sitt sinn til sine jordiske
herligheter, da kom de til å bli overvunnet. Derfor skyter fienden inn slike
laster, og deres vilje vender seg til det onde som de blir holdt fanget ved,
og forhindret fra å komme til det himmelske bryllup. Atter høres en lyd som av mange tordeners lyd, det
vil si: Herrens tjenere holder frem for dem Lovens tordens straff for di de
bryter Herrens Bud, at dersom de forakter det gode tilbud, så gjør de seg
selv delaktige i det og deres onde vil Herrens rettferdighet straffe. Men når
dette budskap høres, så griper disse forherdede mennesker som synden hersker
over, Guds tjenere, håner dem og slår dem i hjel. Vi ser ofte at dette skjer, så gjerningen vitner om
denne sannferdige lære, så alt Guds Ord blir oppfylt i og ved oss. For vi
blir både foraktet og forhånet, må lide både fengsel og slag, da de onde
bruker sitt forherdede sinn, som gjerne vil myrde oss, ja gjorde det, dersom
ikke Guds makt forhindret dem for å skåne oss, da vi enten ikke hadde makt
til å utstå det, eller vår Herre hindret dem, for at vi skal få bekjenne Hans
navn og komme videre til flere steder eller andre mennesker for å innbyde til
Hans bryllup. Men da Kongen hørte at de foraktet og slo i hjel
Hans sendebud, ble han vred og sendte
sine hærer ut og ødela disse manndrapere og satte ild på deres by. Denne
hevn kommer visst over dem som er lik disse, om ikke før da til sist når de
skal brennes opp med verden. Da, (nemlig nå i nådens tid) sa Han til sine
tjenere: Bryllupet er vel beredt; men de
innbudte var det ikke verd. Gå derfor ut på veiskillene og innby til
bryllupet så mange som I finner! Denne befaling av Herrens Ånd føler en
sann Kristi tjener, at han skal søke, hvor folk samles, be og formane dem til
å vike fra det onde og søke Gud i nådens tid, gi seg på vei til Himmerik, så de kunne komme inn i det himmelske bryllups
hus. For da tjenerne gikk ut på veiene og samlet alle dem de fant, både onde
og gode, og bryllupshuset ble fullt av dem som satt til bords. Det at Herren får sitt hus fullt, det leste vi i
Evangeliet på andre søndag etter Trefoldighet, skjer når Han får bevist sin
nådes kjærlighet, enda mot de onde, at Han tilbyr dem sitt gode. Da gikk kongen inn for å se dem som satt
til bords, og han så der et menneske som ikke hadde iført seg
bryllupskledningen. Og han sa til ham: Venn, hvorledes er du kommet hit inn
og har ikke bryllupskledningen på? Men han tidde. Da sa kongen til tjenerne:
Bind hender og føtter på ham, og ta ham bort, og kast ham ut i det ytterste
mørke! Der skal være gråt og tenners gnissel. Her taler Kongen vennlig, men straffer hardt. Slik
gjør vår Herre med alle hyklere og falske mennesker. Vi har talt om tjenerne
og de som ikke ville komme, men foraktet og slo i hjel tjenerne. Nå må vi her
betrakte det viktigste, som vi leser i vår begynnelse, nemlig: Bruden hadde
beredt seg selv mot Lammets bryllup, og tenke oss vel om, at den som enn var
buden og kom, likevel ble kastet ut i det ytterste mørke, for han hadde ikke
beredt seg og tatt bryllupskledningen på. Vårt Evangelium slutter med disse ord: For mange er kalt; men få utvalgt. Disse
ord gjentar Jesus ofte for å minne oss om ikke å stole på kallet alene, men
prøve oss om vi er utvalgt. For det erfares ofte, at det kommer inn i våre
samfunn, mange som lyder Guds kall, vil bli med til bords i Guds Rike, og har
vennskap med Guds barn på jorden, likevel ikke tar på seg Kristi
rettferdighets kledning, som er å iføre seg Hans saktmodighet, ydmykhet og
hellighets eksempel, oppofre seg til Herrens tjeneste, ha et sinn og vilje
med Ham og i alle deler søke Guds ære og nestens tjeneste. For selv om de vil
være venner, så vil de ikke gjøre vennskaps gjerninger, men det ligger
falskhet i deres hjerte. Derfor sier Herren: Venn! Hvorledes er du kommet hit
inn og har ikke bryllupskledningen på? Du vil være en venn, og er vel kalt
inn, men vet du ikke at befalingen er: at hver en som skal sitte til bords
her, skal ha bryllupskledningen på? Og du trenger deg inn her, vil være venn,
men ditt vennskap er falskhet. Derfor skal du og få lønn som du fortjener.
For din ondskap kan ikke bestå, for mine klartseende øyne, eller du med din
urettferdige synds urenhet skulle sitte til bords i min Sønns bryllups-hus,
og besmitte Ham med alle gjestene? Nei, det skal ikke skje! Ta ham bort, sier
Kongen til tjenerne, så han ikke skal være blant mine barns tall, men få sin
fortjente lønn. Kast ham ut i det ytterste mørke, der er gråt og tenners
gnissel. La oss ta et eksempel av dette, så vi ikke skulle
tenke og bedra andre og vil hykle oss inn iblant Guds barns tall. For da blir
vi bedradd selv. Men heller prøve oss om vi er beredt til Lammets bryllup og
har del i disse ord: La oss glede og fryde oss; for Lammets bryllup er
kommet, og Hans brud har gjort seg rede, og det ble gitt henne hvite skinnende
klær, hvilket er de helliges rettferdighet. La oss gjøre oss rede og rense ut
alle urene lyster, vokte oss for fiendens besmittelse, så får vi den
skinnende kledning, nemlig: Jesu rettferdighet, at det kan skinne i alle våre
lemmer, ord og gjerninger. Amen.
Bønn. Barmhjertige Gud! Du som er så god og lar dine
tjenere kalle oss inn til din Sønns gledelige bryllup, som vi burde glede oss
inderlig over, og takke deg for slik stor nåde. Vi ber deg ydmykt: Opplys oss
med din Hellige Ånd, til å kjenne dine tjenere og den gave de tilbyr oss, så
vi ikke av vanvittighet skulle forakte det, mindre at vi skulle forhindre og
slå i hjel dine tjenere. For da måtte din rettferdighet gjengjelde det. La
oss heller ikke bli blant de som kommer i ditt bryllups-hus og ikke tar
bryllupskledningen på eller ditt sinn, lyst og skikkelse i rettferdighet og
hellighet. Men er fylt av ondskaps skalkhet i alle
syndige bedrifter med et falskt vennskap, fordervet selv, og vil forderve
andre, derfor blir de straffet hardt. Bevar oss til å bli blant disse kalte
som ikke lar seg rettferdiggjøre. Men gi oss din sanne kraft til det å være
med de utvalgte helliggjorte, det ber vi deg, o! Fader. Hør og bønnhør oss
for din Sønn Jesu Kristi skyld. Amen. |