NR. 1 / 2 |
Januar / Februar 2007 |
64. ÅRG. |
|
KLINTEN OG
HVETEN 5. s. Etter Kristi åpenbarings dag
En annen lignelse fremsatte han for dem og sa: Himmerikes rike er å ligne med
et menneske som sådde god sæd i sin åker. Men mens menneskene sov, kom hans
fiende og sådde klinte blant hveten og gikk bort. Men da grøden vokste og bar
frukt, da kom også klinten til syne. Da gikk husbondens tjenere frem og sa
til ham: Herre, sådde du ikke god sæd i din åker? Hvorfra kommer da klinten?
Han sa til dem: Det har et fiendsk menneske gjort. Da sa tjenerne til ham:
Vil du da at vi skal gå bort og luke den vekk? Men han sa: Nei, for at I ikke
også skal rykke opp hveten når I luker klinten vekk. La dem begge vokse
sammen inntil høsten, og i høstens tid vil jeg si til høstfolkene: Sank først
klinten sammen og bind den i knipper for å brenne den opp; men samle hveten i
min lade. Mat. 13, 24 – 30. |
|||
”La eder ikke omdrive av fremmede Lærdommer” Epistelen på Nyttårsdag, Heb.13, 8 – 15. Av Matheus Holte, Haugianeren 1948 Med disse formaningsord fra
dagens Epistel hilser jeg dere med i det nye år. For var denne formaning
nødvendig på aposteltiden, så er den enda mer nødvendig for oss i endetiden –
da de villfarende lærdommer er så listige, så forførende og smykket med Guds
Ord – at enda de utvalgte skal forføres om det var mulig. Mat. 24, 24. Er abort mord? Fra bladet ”Morning Glory”, Hauge Lutheran Innermission Federation USA. Oversatt til norsk ved O. Berge, NORIEL Litteratur. En mor kom inn på legens
kontor. I armene bar hun en årsgammel baby. Til legen sa hun: Jeg ønsker din
hjelp til å komme ut av en vanskelig situasjon. Mitt barn er bare ett år
gammelt og nå er jeg gravid på ny. Jeg ønsker ikke barn så tett på hverandre. Hva vil du jeg skal gjøre? Spurte legen. Gjør hva du kan for at jeg kan bli kvitt det, svarte
hun. Etter en alvorlig
tenkepause sa legen: Jeg tror jeg kan foreslå en bedre måte å hjelpe deg på. Hvis
du ikke ønsker å ha to barn så tett på hverandre ville det være bedre å drepe
den du har på fanget og la det nye bli født. Det er lettere å ta av dage den
du har på fanget, og for meg spiller det ingen rolle hvilket av dem jeg
dreper. Det innebærer dessuten risiko for deg om jeg tar den du bærer i deg. Legen rakte hånden ut etter en kniv samtidig som han ba
kvinnen strekke barnet ut på fanget sitt og vende hodet den andre veien. Kvinnen var besvimelsen nær da hun reiste seg bestyrtet
fra stolen og sa høylydt: Det ville være mord! En liten samtale var nå nok til å overbevise moren om
at hans tilbud om å begå mord ikke var verre enn hennes forespørsel om å
ødelegge det ufødte barnet. I begge tilfelle ville det være mord. Den eneste
forskjellen ville være offerets alder. - Old Faith
Contender. |
En rystende avholdstale Fra Den Kristelige Lægmand Dommer Pollocks tale ved domfellelsen av en norsk mann,
som i beruset tistand drepte sin hustru i Fargo, Nord Dakota: ”Guddommelig
og menneskelig lov sier: ”Du skal ikke slå i hjel”. Du står i dag her for
retten og tilstår å ha forøvet den fryktelige forbrytelse å ha myrdet – med
vilje og vitende – den kvinne du lovet høytidelig å elske, ære og beskytte.
En anklage for en annen forbrytelse, forsøk på selvmord, kan også rettes mot
deg. Det uskyldige lille barn, som ditt hjem var velsignet med, har du
frarøvet en mors kjærlige omsorg. Du har erklært deg skyldig i anklagen og
avventer nå rettferdighetens dom. Det evige livs visshet
Fra Scrivers ”Sjeleskatt” 5. bok 8. del. For sin egen person derimot taler han om dette med
disse ord: Jeg skal i rettferdighet skue ditt åsyn, når jeg våkner, skal
jeg mettes (etter) din lignelse. Sal. 17, 15. Ved dette må man legge
merke til at profeten i det foregående vers har talt om denne verdens barns lykksalighet,
disse har sin del i livet (dette liv) og som Herren fyller buken på (som
gjøkveg) med sine skatter, det vil si: Han gir dem stor rikelighet
av jordiske, gode ting og så mye lykksalighet at de har nok og nesten ikke
kunne ønske seg mer. Siden nå denne den allvise Guds styrelse ofte gir de
gudfryktige sjeler, som har lyst til å frykte Hans Navn, anstøt og volder dem
bedrøvelse, slik som Asafs og Jeremias’s eksempler lærer (Sal. 73, 2 – 3 og
12 – 13; Jer. 12, 1 flg.), så setter Han til deres trøst den tro og det håp
imot deres sørgmodige tanker, at de og alle troende og gudfryktige sjeler har
noe langt høyere og bedre i vente, nemlig beskuelsen av Herrens Ansikt og
mettelsen med himmelske skatter og gode ting i det evige liv. |
||
Fra Hans Nielsen Hauges reiser Fra Haugianeren 1947 Et sted hvor Hauge holdt forsamling var en kvinne i
nærheten som lå syk. Hun sendte bud etter ham, om han ville komme og trøste
henne. Denne kvinne hadde ført en god vandel etter verdens omdømme og hun
hadde gitt mange almisser. Men da hun formodet, at hun snart skulle stilles
for den som har øyne som ildsluer og som prøver hjerter og ransaker nyrer, da
kunne hun ikke si med Paulus. ”Jeg har lyst til å skilles herfra og være med
Kristus.” Hun fryktet for at hun skulle høre den stemme: ”Jeg kjenner deg
ikke”. Det var nok ikke derfor hun kalte ham til seg, at han
skulle undervise henne om en sann omvendelse, som en vil se av det etterfølgende,
men bare for at han skulle trøste henne, og så snart han kom inn ad døren
utbrøt hun: ”Ja, nå står det på hva trøst du har å gi meg”. Hadde nå Hauge
sagt, som så mange andre: Det er ikke vanskelig å dø for deg, som har vært så
skikkelig og så godtgjørende mot alle – da hadde han ventelig vært velkommen.
Men da han sa: ”Du er så gammel i synden at du nok trenger til bedrøvelse før
du kan vente trøst”, da vendte kvinnen seg fra ham og ville ikke mer høre på
hans tale. Det viste seg av dette at hun ikke var botferdig, selv
om hun var bekymret. Og så lenge hun ble i denne tilstand kunne hun ikke
komme til Ham som har sagt: ”Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men
syndere til omvendelse”. Da hun ikke ville høre at hun var en gammel
synderinne, var hun således av de åndelig syke som ingen kan helbrede, fordi
de bare ville ha legedom, men ikke tåle at der røres ved syndesåret. Bevare deg, Gud, fra å hykle, I sådan en sak som
omvendelsen er, Man vokte seg vel for å gjøgle, Ti falskhet den blottes
engang, om ei her. Den glimrende kåpe vil svinne, Når frelseren kommer i
ære og prakt. Han lader seg ikke forblinde, Men vel prøver hjertenes
art.
Lars Linderot. |
|||
www.haugianeren.net
er den elektroniske utgaven av bladet Haugianeren som utgis annenhver måned. |
|||