NR. 3 |
Mai/Juni 2019 |
76. ÅRG. |
|
Evangeliet på St. Hans dag. Fra Hans Nielsen Hauges Postille. Luk. 1, 57 – 79. Men
for Elisabet kom tiden da hun skulle føde, og hun fødte en sønn, og da hennes
naboer og slektninger fikk høre hvor stor barmhjertighet Herren hadde gjort
mot henne, gledet de seg med henne. Og det skjedde på den åttende dag, da kom
de for å omskjære barnet, og de kalte ham Sakarias etter hans far. Men hans
mor tok til orde og sa: Nei, han skal hete Johannes. Og de sa til henne: Det
er jo ingen i din slekt som har dette navn. Men de gjorde tegn til hans far,
hva han ville at han skulle kalles. Og han ba om en tavle, skrev og sa:
Johannes er hans navn. |
|||
Avsløring
av anti-israel-mentaliteten Av
per Faye Hansen Siste del 7. 7. «SÅRE
NIDKJÆR FOR SION» Professor Moe har advart meg mot i praksis å forandre
Karmels motto «For Bibelen og Israel» til «For Israel og Bibelen». Han er
redd for at vi er blitt for nidkjære for Sion. Men i Sakarias 1, 14 og 15
sier iallfall Herren uttrykkelig at han er såre nidkjær for Jerusalem og Sion
og såre vred på de trygge hedningefolk. «For jeg
var bare litt vred, men de hjalp til med ulykken.» Hans
Nielsen Hauges reiser, viktige hendelser Og
tildragelser – Religionspartier. Fortsettelse
av tredje del. Men å tale om troens frukter og gode gjerninger, som vår tro skal bevises ved å virke kraftig i kjærlighet til vår neste, Gal. 5, 6, da er disse andre slags enten til sjels eller legems vel, eller og til begge, som det tidligere er sagt under § 13 og 14. At dette både er Guds befaling som også en glad og fornøyelig plikt for den som føler at han ikke har noe som han ikke har mottatt. 1 Kor. 4, 7. Så at hver som da har fått en nådegave, det være seg timelig eller åndelige, tjener sin neste med den som en god husholder over Guds forskjellige nådegaver. |
Haugianismens
tid, 1796 – 1850. Fra Heggtveits Kirkehistorie. Del.28. Ved
Hauges virksomhet i Snertingsdalen i Biri år 1800
ble blant andre bonden Christoffer
Olsen Brateng vakt. Han var født der 1772 og begynte
ikke lenge etter å vitne for andre om sin tro i kristelige forsamlinger. Den senere kjente eier av Bakke Mølle
ved Sagene i Christiania Jens Hansen, skriver
i en selvbiografi: «En gang var jeg på et sted (i Biri), hvor Christoffer Brateng holt oppbyggelse. Jeg ble den gang så heftig
rørt, at det var likesom en strøm overveldet meg. Boten Av Matheus Holte. Del 1. Ifølge
Den hellige skrift og våre anerkjente kirkefedres skrifter, så er Boten
kristendommens sanne vesen og hører med til Skriftens lære om
Rettferdiggjørelsen. Boten var så viktig og kjær for Martin Luther, at han
satte den som nr.1 av de 95 teser (punkter) som han slo opp på Slottskirkens
dør dagen før All-helgens-dag 1517. Den nye
fødsel Evangeliet på trefoldighetssøndag. Joh. 3, 1 – 15. Men
det var et menneske av fariseerne som hette Nikodemus, en øverste iblant
jødene. Han kom til Jesus om natten og sa til ham: Mester, vi vet at du er en
lærer kommet fra Gud; for ingen kan gjøre de tegn som du gjør, uten at Gud er
med ham. Jesus svarte og sa til ham: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Uten at
noen blir født på ny, kan han ikke se Guds rike. |
||
Brev til Tollef Aaraas,
6/8-1918. Min i Herren velsignede
broder Aaraas. Er din sønn gått hjem til
sabbatshvilen, så gled deg i sorgen, her er det rette hjem for alle trette
vandringsmenn. Å få møtes i Herlighetens Hjem vil ha det til følge at vi da
vil ha lett for å glemme alle trengsler som møter oss her nede. Å broder! Det
er en liten stund, så har vi vunnet, så er den kanske
strid med et forsvunnet. Daglig å stå på vakt for
vår egen sjel, så vår lampe må være brennende når anskriket kommer. Når Satan
vugger den svimlende mann i søvn, så haster det alvorlig for Herrens venner
at de er våkne. Det fryktelige dyr fra folkehavet er jo nå ute og taler
bespottelige ting, ja endog mot Herren selv, og Hans utvalgte lille flokk. Akk Fader bevar dine
troende barn Den
største martyr! Og når I ber,
skal I ikke bruke overflødige ord som hedningene; for de mener å bli bønnhørt
når de bruker mange ord. Mat. 6, 7. Luthers Skrifter del 6, Wittenberg, Side 472. Forbered ditt hjerte til bønnen, for at du ikke
skal friste Gud. Hva annet er det å friste Gud, når munnen plaprer frem noe,
mens hjertet er atspredt og sysselsatt med ganske andre ting? Kunne man se de
tanker som et lunkent og kaldsindig hjerte i bønnen tumler om hverandre,
ville det være det rareste spill man kunne forestille seg. Bønnen krever
hjertet helt og holdent, ene og alene, om det skal kunne fremføre en god og
velbehagelig bønn for Gud. Det er visst og sant slik at den rette Mester har
forfattet og lært oss Fadervår, og det er over all måte sørgelig og
beklagelig at en så kostelig bønn overalt i verden skal ramses opp og pludres
frem så tankeløst, som det for det meste skjer. Mange ber kanskje mange tusen
Fadervår om året. Men om de så ba i tusen år, ville de likevel ikke en eneste
gang ha bedt det riktig eller smakt så mye som en bokstav eller tøddel av
det. Kort sagt: Der finnes ikke så stor
en martyr på jorden som Fadervår! For det misbrukes og mishandles av alle.
(Fader vår, du som er i himlene! Helliget vorde
ditt navn. Tilkomme ditt rike. Skje din vilje, som i himmelen, så og på
jorden. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld som vi forlater
våre skyldnere. Led oss ikke ut i fristelse. Men frels oss fra det onde. Ti
ditt er riket og makten og æren i evighet. Amen.) KOMENTAR: De som i vår tid
har forandret Fadervår etter fornuften burde ta Luthers ord til hjerte og få
det tilbake i den form Jesus gav oss det. Red. Peder Amlis
bok «Betraktninger» også kalt Blåboken. Den
finnes nå i ett eksemplar som Haugianeren har tilgang til og kan kjøpes for
150,- kr. Betzens Nytestamente er nå trykket opp igjen
og straks klar for salg. |
|||
www.haugianeren.net er den elektroniske
utgaven av bladet Haugianeren som utgis annenhver måned. E-post til redaktør kan sendes til: post(a)haugianeren.net |
|||