NR. 1 |
Januar / Februar 2013 |
70. ÅRG. |
||
Fristelsen og dens utgang Evangeliet på første søndag i Faste Mat. 4, 1 – 11. Da ble Jesus ført av Ånden ut i
ørkenen for å bli fristet av djevelen. Og da han hadde fastet i førti dager
og førti netter, ble han til sist hungrig. Og fristeren kom til ham og sa: Er
du Guds sønn, da si at disse stener skal bli til brød! Men han svarte og sa:
Det er skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som går
ut av Guds munn. Da tok djevelen ham med seg til den hellige stad, og satte
ham på tempeltinden og sa til ham: Er du Guds sønn, da kast deg selv ned! For
det er skrevet: Han skal gi sine engler befaling om deg, og de skal bære deg
på hendene, for at du ikke skal støte din fot på en sten. Da sa Jesus til
ham: Det er atter skrevet: Du skal ikke friste Herren din Gud. Atter tok
djevelen ham med seg opp på et meget høyt berg og viste ham alle verdens
riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg dersom du
vil falle ned og tilbe meg. Da sa Jesus til ham: Vik bort, Satan! For det er
skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og ham alene skal du tjene. Da forlot
djevelen ham, og se, engler kom til ham og tjente ham. |
||||
Ros deg ikke imot jødene! Martin Luther
Ros deg ikke mot grenene! Men dersom du roser deg, (husk at)du ikke bærer roten, men roten (bærer) deg. Rom. 11, 18. Jeg nærer det håp, at hvis man ville
handle vennlig mot jødene og på en god måte opplyse dem fra Den Hellige
Skrift, så ville mange iblant dem bli sanne kristne og igjen vende seg til
deres fedres, profetene og patriarkenes tro, som de nå enda mer blir
avskrekket fra, når man forkaster deres sak og helt bryter staven over dem og
handler ille med dem og handler med hovmod og forakt mot dem. Hvis apostlene, som jo var jøder,
hadde handlet slik med oss hedninger, som vi hedninger med jødene, ville der
ikke vært en eneste kristen blant hedningene. – Og hvor høyt vi enn roser
oss, så er vi likevel bare hedninger, men jødene er av Kristi blod. Vi er
bare svogere og fremmede, de er blodsforvandte, søskenbarn og brødre til vår
Herre. Hvis man derfor vil rose seg av kjød og blod, hører altså jødene
Kristus nærmere til enn vi. – Rom. 9. |
Tanker omkring Høysangen Kap.
1. Av Arthur Fjellheim Mel: Er du på vei til himmelen – Som liljer og syriner, som
granatepletre Som søte klementiner, og dugg fra Hermons bre. En frukt så druesøt,
av kjærlighetens glød En lukt, en strøm av liv og fred Fra Edens balsambed. O – kjærlig turteldue, du tornebusk i
brann O – hellig alterlue, - O – rene
livsens vann. Når kan jeg skue deg? Mitt hjerte
fryder seg Ved kongebord
og nardusluft Og sjelens salig frukt. Som roser gror i blant torner,
forbliver Sarons prakt Som yndige anemoner, vil bøyes i
nattevakt. Se til din Sulamit,
gjør henne ren og hvit Før henne inn i ditt tempelskinn Ved salighets ydmyke trinn. Hør Kongens vennlige stemme, kjenn
liflige salvers lukt Sin brud Han aldri vil glemme, men
leder henne så smukt Til fårenes kjente spor, ved hyrdens
bolig og kor. O – elskede, hvilende myrrakule I gull med sølvprikkers sne. Sort er jeg, allikevel yndig, skjønn,
drag meg kun etter Deg Så vil jeg knele i ydmyk bønn, om
solen vil brenne meg Se på meg ennu
en gang, se perlerader og sang O – grønneste leie og brudesang Er Ordets blomstereng. «Tilkjempet i kors og trengsel» 1970.
A. Fjellheim |
|||
Martin Luthers brev Til Fru Barbara Lisskirchen i Freiburg Wittenberg, 30. april
1531. Fru Barbara Lisskirchen var en yngre søster
til Hironymus og Mattias Weller. Hun bodde i Freiberg. Luther trøstet henne i
hennes anfektelse med hensyn til spørsmålet om Guds forsyn og utvelgelse. Luthers første møte med Bibelen Hentet fra fortalen til 2. bind av
Luthers latinske bøker 1546 Den Kristelige Lægmand,
1908 Om denne viktige begivenhet som hendte ved
Universitetet i Erfurt, og som Melanchthon ikke har tatt med i sin
livsskildring av Luther, skal vi nå sitere etter en annen historieskriver: «Den unge student tilbrakte all den tid han kunne
avse fra studiene i biblioteket. Bøker var den gang sjeldne og det var et
stort privilegium for ham å kunne gjøre seg til nytte av disse skatter som
fantes i den store samling. Nyevangelismen Av Pastor Storjohan. Del 6. En annen begrunnelse - «Forførelsens kunstgrep», Ef. 4, 14. Denne betingelse er det nå Nyevangelismen frykter og hater som pesten. Disse ”men’er” og disse ”dersom’er”, som nåden gjerdes inne med, mener man fører
til at man istedenfor å se hen til Kristus, begynner å grave i seg selv og i sin
samvittighet og aldri kan komme på det rene med om man og er beredt til å
tilegne seg nåden. |
Trosfrihet hva er det? I de senere år har det stadig dukket opp
nye ord og uttrykk i språket vårt og ikke minst innen det religiøse liv. Ord
som: Folkekirken, Guds Plan, Verdenssamfunnet, trosfrihet og mange fler. Alle er de uten rot i Skriften, ja en del direkte
u-bibelske! Når Evangeliet virker som Lov Av Nils Borge Teigen, Lebesby. Avslutning Se, jeg står for døren og banker. Ludvig Hope sier i sin andaktsbok «Et ord i dag»
for 14. juli: «Lykelen
til hjarta vårt ligg i vår eigi
hand. Frelsaren
står utanfor og bankar på. Det er vår sak å lata opp eller å lata det vera.
Han legg øyra tett inntil og ventar på vårt ja.»1* Epistelen på Nyttårsdag Fra Hans Nielsen Hauges Postille Gal. 3, 23 – 29. Men
før troen kom, ble vi holdt i forvaring, sammen innesluttet under loven, til
den tro som skulle åpenbares; så at loven er blitt vår tuktemester til
Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av troen; men nå da troen er
kommet, er vi ikke lenger under tuktemester; for alle er I Guds barn ved
troen i Kristus Jesus; for I, så mange som er døpt til Kristus, har iført
(eder) Kristus. Her er ikke jøde eller greker, her er ikke trell eller fri,
her er ikke mann eller kvinne; for I er alle én i Kristus Jesus. Men hører I
Kristus til, da er I jo Abrahams sæd, og arvinger etter forjettelsen. |
|||
”Folkekirken” En kommentar til lederen av
kirkerådets artikkel i Dagen om ”Tallenes tale”. Mandag 14. mai hadde lederen av kirkerådet
en merkelig artikkel i Vi vet hvordan dette gikk, gullkalven ble
deres gud inntil Moses og Josva kom tilbake. Folket lekte og danset rundt
denne gullkalv og bedrev sin ”gudstjeneste” i stor
lystighet og lettsindighet. Det var vel datidens
”Folkekirke”? Er det fordi Jesus dryger med å komme tilbake at det er
blitt slik i dag? Moses knuste Lovens tavler mot klippen (Kristus), for at
ikke Gud skulle utrydde folket. Når Jesus kommer igjen så sier Han: Mon jeg
finner troen på jorden? Da skal Loven knuse alle syndere som har vendt seg
bort fra Jesu Kristi kirke. Jesus innstiftet bare en Kirke, det var
Jesu Kristi sanne Kirke. Det er bare Han som kjenner antallet i denne Kirke.
Men Han sa klart fra om hva betingelsene for å være i denne Kirke var: Kom hit til meg, alle som arbeider og er
besværet, og jeg vil gi eder hvile. Ta mitt åk på eder og lær av meg, for jeg
er saktmodig og ydmyk av hjertet; så skal I finne hvile for eders sjeler. For
mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett. Mat. 11, 28 – 30. Strev alvorlig for å gå inn gjennom den
trange pot! For mange, sier jeg eder, skal søke å komme inn, og skal ikke
kunne. Luk. 13, 24. Denne kirkes virke på jorden er slik: I hans (Jesu) navn skal omvendelse og
syndenes forlatelse predikes for alle folk – dette skal begynne fra Jerusalem
av. Luk. 24, 47. Her er det ikke plass for en
”Folkekirke” som er en avgudskirke, men bare Jesu Kristi kirke. Alle
menigheter på jorden som tar disse Jesu Ord alvorlig og forkynner Lov og
Evangelium i Jesu navn samler sjeler for den sanne Jesu Kristi kirke, noe
annen kirke finnes ikke!
Trygve Einar Gjerde |
||||
www.haugianeren.net er
den elektroniske utgaven av bladet Haugianeren som utgis annenhver måned. E-post til redaktør kan
sendes til: post@haugianeren.net |
||||