NR. 7/8 |
Juli / August 2012 |
69. ÅRG. |
|
Fornedrelsen og
opphøyelsen Evangeliet på 11. s. etter trefoldighet Luk. 18, 9 – 14 Men
han sa også denne lignelse til noen som stolte på
seg selv at de var rettferdige, og foraktet de andre: To mennesker
gikk opp til tempelet for å be; den ene var en fariseer, og den andre en toller. Fariseeren
sto for seg selv og ba således: Gud! Jeg takker deg at
jeg ikke er som de andre mennesker: røvere,
urettferdige, horkarler, eller som denne toller. Jeg faster to ganger om uken, jeg gir tiende av alt det jeg eier. Og tolleren sto langt
borte og ville ikke engang
løfte sine øyne opp mot himmelen, men slo seg for
sitt bryst og sa: Gud, vær meg synder nådig! Jeg sier eder: Denne gikk
rettferdiggjort ned til sitt hus fremfor den andre;
for hver den seg selv opphøyer, skal fornedres; men
den seg selv fornedrer,
skal opphøyes. |
|||
Når
Evangeliet virker som lov Nils Borge Teigen, Lebesby Del. 3. Personsentrert og prestasjonssentrert anger Det er mange forskjellige omvendelser i Bibelen. Men alle dreier seg om vårt
personlige forhold til Gud som blir åpenbart når vi
ser vår utakknemlighet til ham. Dette gjelder både
de som kjenner hans ord og de som ikke har hørt det
før(Rom 2:12). Om
barn Av Martin Luther. Morsmelken er den beste og sunneste
for små barn, fordi de er vandt til den fra mors
liv. Når barn får svære og grove ammer, så kommer de, som erfaringen
lærer, til å ligne dem.
Derfor er det hverken naturlig eller gledelig når
en mor ikke selv gir sitt
barn å die, for til det har Gud gitt henne melk i
hennes bryst. En annen sak er det når hun er for svak til det, for nød bryter
alle lover som man sier. |
Nyevangelismen Del 3. Av pastor Storjohann. Vi forfalsker ikke Guds Ord. 2 Kor. 4, 2. Hvorledes
kan gjelden virkelig være
betalt? Ja, det kan en spørre
om når den ikke på samme
tid er ettergitt og utslettet. En lignelse vil
gjøre dette klart og som også vil vise at selv
menneskelige gjeldsforhold lar seg ikke gjøre opp uten en demoraliserende virkning på den utvortes måte slik som Nyevangelismen tenker seg. Avisen
Dagen på parti med barnemorderne! På Kirkens Grunn,
av Ludvig Nessa. Professor Ivar kristianslund
fikk flere av sine artikler
i retur fra avisen Dagen.
Han forsøkte seg da med en annonse han selv
betalte. Annonsen skulle trykkes to ganger. Men etter første trykk, ble den stoppet i
redaksjonen. Redaksjonen likte ikke at Bondevik og
Høybråten ble omtalt som barnemordere i nevnte annonse. Man
må sondre mellom Israels kongerike
og stammeriket Av Johan I. Holm Cand. Philol. I debatten siterer kritikerne av en bokstavlig oppfyllelse
av landeløftet gjerne 1. Mos. Kp. 15 og 17: ”Som gjør Israel enormt stort, fra Middelhavet til Eufrat og Nilen”, for å vise at en territoriell forståelse er
umulig. Men dette beror på en misforståelse. Poenget er nemlig at landeløftene
gjelder to forskjellige størrelser, stammeriket og
kongeriket. |
||
En
salme av Arthur Fjellheim Tone: «En kristen har et kjempe mot». Forfattet en trengselsdag i mars 1974. 1.
Ett advarselsord i
fastetid Er Jesu Ord: «Jeg gruer» … Allikevel i
siste strid Han satans krefter truer. Han binder ham, og gjør ham arm, Ja,
kaster ham til jorden Ved Ordets ild
og torden. 2.
Hvor er din makt i verden nu? Du grumme helvedsslange Hvor er
din skrekk og mørke gru? Som før har spent så mange I trelldoms
bånd, og falskhets ånd. Nei, fryd deg nu mitt
hjerte Forløst fra dom og smerte. 3.
Jo Herrers Herre Jesus Krist så trolig kampen førte. Det holder
jeg for sant og visst, Fordi Han hjertet rørte Med nådens hånd,
og sannhets Ånd. Jeg glemmer
aldri stunden Da jeg blev igjenfunden. 4.
O – hvite sten
og nye navn som bare bruden
kjenner. O – visste verden hvilket gavn, Når ånd i hjertet
brenner, Da ville de, i salig strid, All syndens makt bekrige På vei til himmerike. |
|||
www.haugianeren.net
er den elektroniske utgaven av bladet Haugianeren som utgis annenhver måned. E-post til redaktør kan
sendes til: post@haugianeren.net |
|||