NR. 6 |
DESEMBER
2016 |
73. ÅRG. |
|
Ikke rom
for Jesus i herberget? Evangeliet på Kristi fødselsdag.
Luk. 2, 1. til 14. Og det skjedde i de dager at det utgikk en befaling fra keiser Augustus
at all verden skulle innskrives (i manntall). Denne innskrivning var den
første som fant sted, da Kvirinius var landshøvding i Syria. Og alle gikk for
å la seg innskrive, hver til sin by. Men også Josef gikk opp fra Galilea, fra
byen Nasaret, til Judea, til Davids stad, som kalles Betlehem, fordi han var
av Davids hus og slekt, for å la seg innskrive sammen med Maria, sin
trolovede hustru, som var fruktsommelig. Men det skjedde mens de var der, da
kom tiden at hun skulle føde. Og hun fødte sin sønn, den førstefødte, og
svøpte ham og la ham i en krybbe; for det var ikke rom for dem i herberget. Og det var hyrder i den samme egn, som var
ute på marken og holdt nattevakt over sin hjord. Og se, Herrens engel sto
over dem, og Herrens klarhet lyste om dem, og de fryktet meget. Og engelen sa
til dem: Frykt ikke! For se, jeg forkynner eder en
stor glede, som skal vederfares alt folket: Eder er i dag en Frelser født som
er Kristus, Herren i Davids stad. Og dette skal I ha til tegn: I skal finne
et barn svøpt, liggende i en krybbe. Og straks var det hos engelen en
himmelsk hærskares mangfoldighet, som lovet Gud og sa! Ære være Gud i det
høyeste, og fred på jorden, (og) i mennesker hans velbehag! |
|||
Ingen Jul uten
Hanukka Hentet
fra bladet Ordet og Israel Av Marian Eigeles, Cand. Theol. Hanukka er det hebraiske ord for
tempelvielsens fest som nevnes i Joh. 10,22. Denne fest som varer åtte dager,
har en meget dramatisk bakgrunn. Dramaet ble skapt av det hellenistiske
prosjekt, som kan føres tilbake til Aleksander den Store. Aleksander som i
333 har erobret hele Midtøsten hadde en storstilt visjon: å sammensmelte alle
sine undersåtter i en felles kultur, hellenismen. Haugianismens
tid Fra
Heggtveits Kirkehistorie 1796 - 1820. Del. 14 Om
Hauges taler, samtaler og hele virksomhet har en en
rekke opplysende og betegnende uttalelser av hans mer fremtredende venner. John Haugvaldstad i Stavanger
skriver: «Enhver erfaren kan tenke seg, at dette rolige, skjønt korte samtale
med Hauge var meg kjær. For jeg ble ikke skuffet i mitt håp, at jeg ville
finne mer hos ham for min trang enn hos de andre reisende jeg talte med. Når
jeg tenker tilbake, bøyes jeg til ydmykelse over Guds store godhet, at Han
som kjærlig Fader ikke bare sårer, men også leger ved mange midler.» Brev til
Tollef O. Aaraas, mai 1918. Uglenes,
Kristi himmelfartsdag 1918. Dyrekjøpte
broder i Kristus, Tollef Aaraas. Velsignet være ditt minne og Han
krone deg med miskunnhet og nåde i tiden og i evigheten. For et par timer
siden har jeg mottatt ditt siste brev fra deg, som jeg lenge har ventet på at
få høre fra dere. Jeg tenkte mer på at kanskje de hadde glemt meg både med
bønn og brev, så jeg var mer bestemt at skrive til deg. |
Det
huslige liv Ektestanden Av
Luther Den høyeste nåde og gave fra Gud er en
from, vennlig, gudfryktig og huslig ektefelle, som du kan leve et fredelig
samliv med, og som du kan betro deg til i alle dine anliggender. Men der er
ingen større plage, ikke tyngre kors på jorden, enn en ond, lunefull og
trettekjær kvinne, som allerede Salomo regnet til de mest utålelige ting,
Ord. 30, 23. En kort
avhandling Om min
tro og erkjennelse av Guds Ord og den sannhet, Som
hører til gudfryktighet. Av
Tollef Aaraas. Del. 1. Siden jeg må tro, at min forløsning
stunder til, og mine venner er kommet frem med begjæring, at jeg ville
etterlate meg et vitnesbyrd om min tro og erkjennelse av Guds Ord om veien
til salighet, som en kristen har å ta i akt og rette seg etter for å vinne
frem og nå målet som er et evig liv med Gud i glede og salighet. Jeg har da
besluttet i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og i bønn og håp om
Guds nådige bistand å skrive ned litt om dette sålangt
mine evner og gaver strekker til for meg. Evangeliet
på 3. søndag i advent Fra Hans
N. Hauges Postille. Mat. 11,
2 - 10. Men da Johannes i fengselet hørte om
Kristi gjerninger, sendte han to av sine disipler, og lot si til ham: er du
den som skal komme, eller skal vi vente en annen? Og Jesus svarte og sa til
dem: Gå bort og forkynn Johannes de ting som I hører og ser: Blinde ser og
halte går, spedalske renses og døve hører, døde står opp og evangeliet
predikes for fattige; og salig er den som ikke tar anstøt av meg! Men da
disse gikk bort, begynte Jesus å si til folket om Johannes: Hva var det I
gikk ut i ørkenen for å se? Et rør som svaier hit og dit for vinden? Eller
hva var det I gikk for å se? Et menneske iført bløte klær? Se, de som bærer
bløte klær, er i kongens hus. Eller hva var det I gikk for å se? En profet?
Ja, jeg sier eder: Han er og langt mer enn en profet For han er den som det
er skrevet om: Se, jeg sender min engel for ditt åsyn; han skal berede din
vei for deg. Les mer her |
||
www.haugianeren.net
er den elektroniske utgaven av bladet Haugianeren som utgis annenhver måned. E-post
til redaktør kan sendes til: post(a)haugianeren.net |
|||